مرتضی تقی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گربه در تله شکارچیان برای زنده گیری پرنده هوبره گرفتار شده بود.
وی عنوان کرد: تپه های ریگزار و دشت های شهرستان محل زیست پرنده نادر هوبره است که شکارچیان با کار گذاری تله های مخصوص شکار هوبره حیات گربه شنی این گونه کمیاب، نادر و زیبا را نیز تهدید می کنند.
تقی زاده با بیان اینکه جاگذاری تله های زنده گیری هوبره معضلی در شهرستان شده است، اضافه کرد: هر چند گاهی تعدادی از گونه های جانوری شاخص شهرستان در این تله ها گرفتار و از بین می روند، این تله ها به دام دامداران منطقه نیز خسارت وارد می کند.
وی ادامه داد: سودجویان برای ایجاد دام زنده گیری هوبره تعدادی زیادی از سرشاخه های درختان تاغ را می شکند و دیوار هایی به طول 300 تا 500 متر ایجاد می کند که این موضوع به شدت به محیط زیست منطقه خسارت وارد می کند.
گربه شنی یکی از هشت گربه سان وحشی ایران و کوچکترین آنها محسوب می شود که سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی به ویژه تپه زارهای ماسه ای دارد، گربه شنی از نظر جثه از گربه اهلی کوچک تر و کف دست و پای این گونه جانوری به دلیل رفت و آمد در شن با مو پوشانده شده است.
از خانواده گربه ‌سانان تعداد 10 گونه در کشور وجود دارد که شیر و ببر منقرض شده و هشت گونه دیگر در ایران وجود دارد که یک گونه آن گربه شنی بسیار کمیاب و منحصر به فرد است.
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.