به گزارش ایرنا مشیرالحق عابدی عصر سه شنبه در پنجمین نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار و با حضور مدیران شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شد اظهار داشت: حضور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در خراسان جنوبی بارقه های امیدی را ایجاد کرده که انتظار می رود با اقدامات این شرکت اکتشافات محدوده های طلادار استان تکمیل شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این شرکت افزود: امید است این اقدامات ادامه دار باشد و قطعا پژوهشگران بومی استان می توانند همکاری خوبی با طرح های این شرکت در حل معضلات موجود داشته باشند.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون سه پهنه معدنی به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شده است گفت: سرعت بخشیدن به فعالیت های اکتشافی محدوده های امیدبخش مدنظر قرار گیرد.
وی ضمن تاکید بر راه اندازی کارخانه طلای هیرد اظهار داشت: امیدواریم اگر پیمانکاری برای این موضوع اعلام آمادگی نکرد، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تا پایان سال کلنگ اجرایی آن را به زمین بزند.
عابدی یادآور شد: با توجه به اینکه پیشرفت اشتغال در گرو ذخایر معدنی منطقه است انتظار می رود اجرای طرح توسعه ذغالسنگ طبس نیز تسریع یابد.
وی با اشاره به وجود سنگ های نیمه قیمتی در زیرکوه بیان کرد: دستگاه های اجرایی ضمن لحاظ موارد قانونی در پاسخ به استعلام های معدنی همکاری کنند تا بتوانیم عسلویه معدنی را در استان داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به ریسک پذیر بودن حوزه معدن برای ایجاد فرهنگ سرمایه گذاری، ورود شرکت هایی همچون ایمیدرو و تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان یک هسته قابل اعتماد بخش خصوصی نیاز است.
محمد جوانشیر افزود: یکی از مولفه های قوی برای توسعه استان بخش معدن است که بسیاری از مسئولان کشوری نیز به این یقین رسیده و در سخنان خود به آن اشاره می کنند.
وی با بیان اینکه معدن همواره یکی از اهداف توسعه استان بوده است گفت: زمین شناسی شروع کار در حوزه توسعه معدنی است که از سال 65 در دانشگاه بیرجند فعال شده و اکنون رشته های معدن، فرآوری و سایر صنایع نیز در این دانشگاه وجود دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی با اشاره به پتانسیل های زمین شناسی استان بیان کرد: توجه به ظرفیت نیروی انسانی در کنار پتانسیل های موجود می تواند چشم انداز خوبی در این بخش ایجاد کند.
وی یادآور شد: برای رشد حوزه معدن می توان سرمایه های خرد را در قبال تضمین جمع آوری کرد و به حجم کلان رسانید.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: شرایط زمین شناختی استان آمادگی داشتن بسیاری از مواد معدنی فلزی و غیرفلزی را دارد.
محمد مهدی خطیب با بیان اینکه خاستگاه بسیاری از فلزات استراژیک می تواند در شرایط زمین شناختی استان موجود باشد اظهار داشت: هنگام کاوش های دینامی و آنالیزها باید این فلزات استراتژیک هم مد نظر باشد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع عناصر کمیاب در دنیا مطرح است تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در کاوش های دانشگاهی آثار این عناصر کنکاش شده و شرایط برای انجام کاوش های میدانی فراهم است.
وی ادامه داد: داده های ژئوفیزیک که توسط سازمان زمین شناسی تهیه شده نیز موید این بوده که احتمال دارد گسترش پیدا کند.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به ذخایر منیزیت در خراسان جنوبی که موجب خیر و برکت نیز شده است گفت: شیوه های برداشت تاکنون طوری بوده که با کاهش ذخیره روبه رو هستیم.
وی با تاکید بر منحصر به فرد بودن این نوع منیزیت اظهار داشت: نمونه این منیزیت ها فقط در ترکیه است.
9893*3028


9893
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.