به گزارش ایرنا نفیسه نخعی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان افزود: در مجموع 86 طرح اشتغال روستایی به مبلغ 101 میلیارد ریال و تعهد اشتغال 121 نفر در سامانه کارا ثبت و پرداخت شده است.
وی فقدان آگاهی جامعه روستایی و عشایری به حقوق قانونی خود را یکی از چالش های زنان روستایی دانست و گفت: همچنین قانون مناسبی برای حمایت ویژه از توسعه مسائل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی برای رفع نیازهای حمایتی جامعه زنان روستایی وجود ندارد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: پرداخت بیمه 91 درصد کارکنان تشکل های زنان روستایی مانع از گسترش اشتغالزایی می شود که حذف سهم کارفرما در این شرکت ها می تواند ضمن حمایت از تشکل، سبب ایجاد درآمد و اشتغال شود.
وی افزود: سهم کم بودجه آموزش ترویجی عملا امکان رفع نیازهای آموزشی زنان روستایی را در درجه اهمیت پایین تر قرار داده است.
نخعی گفت: زنان روستایی با وجود مشارکت فعال در بخش های مختلف کشاورزی در آمارگیری های رسمی کشور به عنوان زنان خانه دار محسوب می شوند که موجب می شود در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان به عنوان شاغلان در نظر گرفته نشوند.
وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان خراسان جنوبی 38 درصد است که نرخ مشارکت زنان 18.9 درصد و زنان روستایی 21 درصد است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: نرخ بیکاری استان نیز 10.7 درصد است که نرخ بیکاری زنان 20.5 درصد و زنان روستایی 11.6 درصد گزارش شده است.
وی با بیان اینکه 49 درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی را زنان تشکیل می دهند اظهار داشت: سهم زنان روستایی در بخش کشاورزی 62.7 درصد، صنعت 32.2 درصد و خدمات 5.2 درصد گزارش شده است.
نخعی گفت: 89 هزار و 968 نفر بهره بردار بخش کشاورزی استان هستند که از این تعداد 17 هزار و 950 نفر زن به عبارتی 20 درصد بهره برداران زن هستند.
وی از ایجاد صندوق حمایت از توسعه فعالیت های زنان روستایی در شهرستان ها خبر داد و گفت: در کل کشور 12 صندوق شهرستانی زنان تاسیس شده که 2 صندوق در خراسان جنوبی با یکهزار و 272 عضو فعال است.
نخعی به ایجاد مرکز رشد و توسعه کارآفرینی زنان روستایی اشاره کرد و افزود: هدف از راه اندازی این مرکز شناسایی قابلیت ها و پتانسیل های موجود در روستا و ارایه آموزش های کارآفرینی و ایجاد مهارت لازم برای راه اندازی کسب و کار مناسب برای زنان و دختران روستایی است.
وی بیان کرد: در حال حاضر در استان یک مرکز رشد در شهرستان سربیشه شهر مود با 125 عضو و سه خوشه کشاورزی، صنایع دستی و خدمات فعال است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از ایجاد 2 هزار و 360 فرصت شغلی برای بانوان در سامانه رصد خبر داد و گفت: همچنین امسال 356 مجوز مشاغل خانگی برای بانوان صادر و 161 نفر موفق به دریافت تسهیلات مشاغل خانگی شدند.
وی تعداد صندوق های خرد زنان روستایی استان را 238 مورد عنوان کرد و افزود: در مجموع هشت هزار و 919 زن عضو صندوق های روستایی، عشایری و منابع طبیعی هستند.
نخعی تصریح کرد: در حال حاضر 50 هزار بافنده به صورت تمام وقت، پاره وقت و فصلی در استان به شغل قالی بافی مشغولند که 85 درصد آنها بانوان هستند و قالی بافی یکی از شغل های اصلی روستاییان محسوب می شود.
وی اضافه کرد: همچنین یکی از مباحث حمایتی در ایجاد اشتغال اعطای تسهیلات کم بهره است که در این زمینه 480 نفر مبلغ 54 میلیارد ریال تسهیلات را با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دریافت کرده اند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.