به گزارش ایرنا در اعتقادات و باورهای قدیمی ها زمستان به 2 بخش چله‌ی بزرگ و چله‌ی کوچک تقسیم می‌شود. چله‌ی بزرگ، چهل روز از فصل زمستان است که اول دی شروع می‌شود و دهم بهمن به پایان می‌رسد و چله‌ی کوچک، بیست روز از فصل زمستان است که یازدهم بهمن روز اول و آخر بهمن هم انتهای آن است.
اما آغازین روز فصل زمستان در استان خشکسالی زده خراسان جنوبی همراه با بارش برف و باران بود که لبخند رضایت از این چله را بر لب مردمان این استان کویری نشاند.
مردم در برخی مناطق از جمله شهرستان فردوس از بارش رحمت الهی ابراز خرسندی کردند و به درگاه ایزد منان سجده شکر به جا آوردند.
آمارها نشان می دهد در سال زراعی جاری میانگین بارندگی های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است که این بارندگی های خوب بارقه های امید به روزهای سپید و برفی در ادامه فصل سرما را در دل کشاورزان زحمتکش زنده کرد.
با آغاز چله بزرگ نوبت بارش برف است و حالا دیگر ابرها به جای باران، باید برف ببارند و ما نیز در این فصل چشم‌ به آسمان دوخته و منتظر نشسته‌ایم تا ریزش رحمت الهی با دانه‌های پنبه‌ای برف، شهرمان را با قدوم خود زینت دهد تا بیش از سالیان گذشته طعم خوش زمستان را تجربه کنیم.
به امید روزی که با ادامه ریزش نزولات آسمانی، خشکسالی از دیار خراسان جنوبی رخت بربندد و شاهد ترسالی در این استان خشکسالی زده باشیم.

** زمستان نرمالی پیش رو خواهیم داشت
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: به صورت میانگین از ابتدای سال زراعی جاری 18.7 میلیمتر بارندگی در استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 میلیمتر افزایش دارد اما نسبت به بلندمدت (25 سال گذشته) هفت درصد کاهش دارد.
علیرضا خندان رو بیان کرد: در 24 سال گذشته نیز مهوید فردوس با ثبت 13 میلیمتر آب حاصل از باران و برف در ایستگاه های هواشناسی بیشترین میزان بارش ها را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: طی این مدت در فتح آباد فردوس 11 میلیمتر، فردوس و سرایان 10 میلیمتر، انارستانک فردوس 9 میلیمتر، سرند فردوس، نوغاب حاجی آباد و خضری دشت بیاض هفت میلیمتر، باغستان، سه قلعه و زهان 6 میلیمتر، سرند دیهوک و قاین پنج میلیمتر، طاهرآباد فردوس چهار میلیمتر، زهان، حاجی آباد، خرو طبس و درخش درمیان 3 میلیمتر، آرین شهر، محمدآباد پسکوه، چیروک و آبیز زیرکوه 2 میلیمتر و بشرویه، رقه، ارسک، دیهوک، بیرجند، اسدیه و خلف یک میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: ادامه روند کاهش نسبی دمای هوا امشب تشدید می شود و سبب وقوع یخبندان تا پایان هفته خواهد شد.
وی با اشاره به پیش بینی بارش برف و باران در زمستان امسال گفت: براساس پیش بینی های فصلی انجام شده در زمستان امسال بارندگی های نرمالی در استان خواهیم داشت و در برخی نقاط استان بارندگی ها از نرمال کمتر خواهد بود.
خندان رو تصریح کرد: امسال نیز ترسالی را در استان نخواهیم داشت و میانگین بارندگی های استان نسبت به بلندمدت باز هم کاهش دارد که لازم است همچنان صرفه جویی در دستور کار باشد.
گزارش: حکیمه مصطفایی
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.