علی اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از این طرح ها در حوضه آبخیز مشوکی در حال اجرا است که در این حوضه سازه سنگ و ملاتی در سطح 200 مترمکعب و سازه گابیونی رسوب گیر در سطح 522 مترمکعب و سازه بند خاکی در سطح 27 هزار و 500 متر مکعب اجرا می شود.
وی بیان کرد: طرح دیگر در حوضه آبخیز شورستان در حال اجراست که سازه سنگ و ملاتی در سطح 950 متر مکعب، سازه گابیونی رسوب گیر در سطح 700 متر مکعب و سازه بند خاکی در سطح هفت هزار و 83 متر مکعب در حال اجرا است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری سربیشه اظهار داشت: در مجموع اجرای عملیات مکانیکی در 2 حوضه مذکور شامل چهار سازه رسوب گیر گابیونی و 2 سازه بند خاکی و چهار سازه سنگ و ملاتی در روستاهای شورکه، تجشک، گورید بالا و شورابیک انجام می شود که علاوه بر رسوب گیری نوعی تغذیه مصنوعی به حساب می آید.
وی گفت: این طرح ها با هدف مدیریت بهتر منابع آب، کنترل رسوبات قابل حمل حاصل از روان آب سطحی، حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از بیابان زایی و کاهش ریزگردها انجام می شود.
اکبری افزود: همچنین عملیات بیولوژیکی شامل نهالکاری مراتع در سطح 100 هکتار از مراتع حوضه آبخیز شورستان روستای حاجی آباد شهرستان آغاز شده که در صورت مشارکت مردم این مقدار به 2 برابر افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه سربیشه از نظر سیل خیزی وضعیت بحرانی ندارد و ضلع شرقی شهرستان نسبت به سایر مناطق از لحاظ سیل خیزی نیمه بحرانی است، اضافه کرد: حساس بودن خاک بعضی از زیرحوضه ها به فرسایش، باران رگباری، تجاوز به حریم آبراهه ها و تبدیل حریم ها به زمین های زراعی، پوشش ضعیف گیاهی و شیب های تند از عوامل وقوع سیل است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری سربیشه، میزان فرسایش خاک در حوضه های آبخیز شهرستان را یک میلیون مترمکعب در قالب 105هزار و 717 تن در سال عنوان کرد و گفت: این رسوبات شامل 15 درصد دانه درشت و 41 درصد ریزدانه است.
اکبری با بیان اینکه سربیشه از نظر پوشش گیاهی، بیشتر مرتعی بوده و از پوشش گیاهی جنگلی کمی برخوردار است، افزود: مراتع با 576 هزار و 746 هکتار، 70 درصد مساحت کل شهرستان را شامل می شود.
وی اظهار داشت: سالانه در مراتع شهرستان 58 هزار تن علوفه به ارزش 407 میلیارد ریال تولید می شود که سه هزار و 500 خانوار از مزایای آن برخوردار می شوند.
شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و 251 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 66 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.