محمدحسن غلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون 17 هزار و 854 هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم های آبیاری نوین شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نیز سیستم های نوین آبیاری در چهار هزار و 61 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شد همچنین طرح های مطالعاتی زیادی در این زمینه در دست بررسی قرار دارد.
مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: امسال 35 میلیارد تومان برای اجرای سیستم های نوین آبیاری به استان ابلاغ شد که تاکنون 27 میلیارد تومان این مبلغ تخصیص یافته است.
غلامی با بیان اینکه استقبال کشاورزان از طرح آبیاری نوین افزایش یافته است اظهار داشت: امروزه کشاورزان استان وضعیت بی آبی، کم بارشی و افزایش دما را درک کرده اند لذا به این سمت و سو سوق داده شده اند.
وی گفت: اجرای سیستم های آبیاری نوین در خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های کم بارش به ویژه در سال های اخیر بسیار مهم و حائز اهمیت است.
مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: برای مقابله با خشکسالی، حمایت از کشاورزان و بهره برداران در صورت تامین اعتبار این آمادگی وجود دارد که طرح های بیشتری تهیه و به اجرا گذاشته شود و هیچ محدودیتی در این زمینه در استان وجود ندارد.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات ماه های اخیر گرانی، ثبات نبودن قیمت و نبود لوله پلی اتیلن در استان بود اما اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد نرخ ها نیز ثابت شده است.
در حال حاضر 11 هزار و 740 منبع آبی از جمله چشمه، قنات و چاه در استان وجود دارد که از این تعداد 6 هزار و 652 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه و مابقی چشمه هستند.
رودخانه دائمی در این استان مرزی وجود ندارد اما حدود پنج درصد آب استان از طریق رودخانه های فصلی تامین می شود.
در حال حاضر 50 درصد آب مصرفی کشور از منابع زیرزمین تامین می شود این در حالیست که در استان مرزی خراسان جنوبی 95 درصد آب مصرفی از منابع زیرزمینی تامین می شود.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.