به گزارش ایرنا محسن احتشام چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان با تاکید بر اینکه مدیران اقتصادی باید تفکر راهبردی داشته باشند افزود: تفکر راهبردی مدیران را از چالش فضای بین المللی دور کرده و به سوی اهداف تعیین شده توسعه صادراتی، تحقق هدف صادراتی، ایجاد اشتغال و ارزآوری هدایت می کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: فضای کسب و کار کشور نشات گرفته از فضای بین المللی و در حالت عادی نیست و در این زمینه با چالش مواجه شده ایم.
وی با بیان اینکه تصمیماتی که در حوزه صادرات گرفته می شود غیر موثر و غیرکارا بوده و راهبردی نیست اظهار داشت: مدیران حوزه اقتصادی در شرایط فعلی باید مبنای تصمیم گیری آنها مبنای مفاهیم راهبردی باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: این روزها بحث صادرات در کشور مطرح است که صادرکنندگان هم بابت وضعیت موجود قدردانی می کنند و هم گلایه مند هستند.
وی عنوان کرد: پیشنهادات و نظراتی توسط بخش خصوصی مطرح می شود که جنبه کارشناسی و علمی دارد این دست اندرکاران عمر خود را در حوزه تولید و صادرات صرف کرده و تجربه دارند در حالیکه مسئولان دولتی به این پیشنهادات توجه نمی کنند.
احتشام یادآور شد: بحث پیمان سپاری ارزی از ابتدای سال مطرح است و در این زمینه جلسات متعدد برگزار شد اما در حقیقت این تصمیم در شرایط فعلی استراتژیک نیست.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در چنین شرایطی صادر کنندگان در بازگشت ارز حتی با شبکه نیما و سنا با مشکلاتی مواجه شده اما هنوز این چالش بزرگ برداشته نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه چالش های محیط کسب و کار به درستی دیده نشده است گفت: نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها باید مشخص شود تا فعالان اقتصادی را از چالش های پیش رو نجات دهد.
وی از قیمت پایه صادراتی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان یاد کرد و افزود: با توجه به نوسانات قیمت ارزی هنوز این زیرساخت مهم اصلاح نشده و صادرکنندگان سردرگم هستند.
احتشام اضافه کرد: نرخ پایه صادراتی مربوط به زمانی بود که دلار 3500 تا چهار هزار تومان بوده است که باید بر اساس فروش واقعی صادر کننده قیمت تعیین شود.
وی افزود: معتقدیم کالایی که صادر می شود باید ارز آن برگردد اما به اقتضائات روابط بین المللی و حمل و نقل پول بستگی دارد این در حالیست که در حوزه افغانستان صادرات ما یدی انجام می شود.
عضو شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه تولید، توزیع و مصرف زنجیره توسعه هستند اظهار داشت: خواهان یکسان شدن نرخ ارز هستیم در چند روز اخیر نرخ ارز در حال پایین آمدن است اما خواهان واقعی شدن نرخ هستیم.
وی گفت: هر روز درگیر بخشنامه هایی در بخش تولید و صادرات هستیم که از تفکر مدیریت راهبردی برخوردار نیست چون صادرکنندگان را از فضای کسب و کار داخلی به سوی اهداف تعیین شده هدایت نمی کند و چالش ها آنان را از هدف دور می کند.
احتشام افزود: انتظار داریم بخشنامه ها حذف و نظرات علمی و کارشناسی بخش خصوصی را مبنای تصمیم گیری قرار دهید چراکه همه ما دلسوز و سربازان جبهه اقتصادی هستیم و هدف همه ما یکی است.
وی خواستار حذف موانع و محدودیت های اقلام صادراتی شد و بیان کرد: از تولید حمایت نکرده ایم بلکه موانع پیش روی تولیدکننده قرار داده ایم که باید این موانع و محدودیت ها حذف شود.

* لزوم فعال شدن نمایندگی وزارت امور خارجه در استان
وی خواستار فعال شدن نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی شد و گفت: وجود این نمایندگی تاثیر زیادی در حوزه صادرات استان دارد.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: در استان مرزی خراسان جنوبی که پیشرو صادرات است توقع داریم یکسری موانع موجود از جمله ضعف زیرساخت های تردد در محور ماهیرود – فراه افغانستان برطرف شود چون این مسیر استاندارد نیست در حالیکه سرمایه گذاری خوبی در این مرز انجام شده است.
احتشام، گمرک نشدن بازارچه میل 73 و بازارچه یزدان را از دیگر مشکلات دانست و اظهار داشت: این بازارچه ها در تسهیل مراودات ایران به کشور افغانستان می تواند نقش زیادی ایفا کند.
وی ادامه داد: مرز مشترک طولانی به کشور افغانستان داریم اما از ظرفیت های بازار این کشور به نحو احسن استفاده نمی کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند افزود: گمرک شدن میل 73 و بازارچه یزدان بیشترین صادرات کالا را در زمان فعال بودن داشته است که باید فعال شود در این زمینه مراودات، مذاکرات و مکاتبات زیادی با طرف افغان شده و طرح توجیهی برای رایزن افغانستان نوشته ایم که می توان تقابل دوطرفه در این مرز ایجاد کرد.
وی عدم توازن تجاری را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: طرف افغان مدام از ما انتظار دارند توازن تجاری رعایت شده و صادرات و واردات هر دو توسط ایران و افغانستان انجام شود.
احتشام اظهار داشت: تعرفه ترجیحی از مدت ها پیش قرار بود در افغانستان برقرار کنیم اکنون نیز خواهان این موضوع هستیم.

** فراهم شدن زمینه خرده فروشی برای مرزنشینان
وی با اشاره به استفاده نکردن از ظرفیت های قانونی مرزنشینان یادآور شد: مرزنشینان ثروت بزرگی برای استان هستند لذا با فراهم کردن اشتغال از طریق خرده فروشی امکان ماندگاری آنها در مرز بیشتر می شود.
این فعال اقتصادی با اشاره به نبود ریسک پذیری در بازار افغانستان افزود: صندوق ضمانت صادراتی این ریسک را پوشش نمی دهد که در این زمینه مکاتباتی انجام شد اما می طلبد این موضوع پیگیری شود.
وی بر لزوم مدیریت واحد در پایانه مرزی میل 78 تاکید کرد و گفت: انتظار می رود هماهنگی بیشتری بین سازمان های متولی باشد چون با تراکم زیادی در مرز مواجه ایم.
احتشام اضافه کرد: صادرکنندگان بابت صف های طولانی و روند ترخیص برای ورود به بازار افغانستان گلایه مند هستند که باید چاره اساسی شده و زمینه مراودات با افغانستان تسهیل شود.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.