به گزارش ایرنا، این روزها در گل‌فروشی‌ های شهر، گل نرگس بیش از سایر رقیبان خودنمایی می‌کند تا مردم با خرید این گل در فصلی که پایان حیات دیگر گل ها و گیاهان در طبیعت است بهار را در زمستان به نظاره بنشینند.
مردم خراسان جنوبی، شهرستان خوسف را به گل‌ های نرگس منحصر به ‌فردش می‌شناسند چرا که بوی گل نرگس آن از فاصله‌های دور انسان را سرمست می‌کند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خوسف، عطر گل نرگس خوسف در بین 17 استان پرورش دهنده این گل بی نظیر است، عطری که نرگس کویر دارد حتی نرگس دیار نرگس ها یعنی شیراز هم ندارد طوری که اهالی شیراز هم گاهی سفارش گل نرگس به نرگس کاران خوسف می دهند و یا به دنبال خرید پیاز این گل هستند.
شکوفا شدن گل نرگس همه‌ساله از نیمه آبان آغاز و تا پایان دی ماه در خوسف ادامه دارد، مزارع یک دستی از گل نرگس در این شهرستان وجود ندارد چرا که تجربه ثابت کرده اگر نرگس در سایه و نقطه ای دور از آفتاب کاشته شود بهتر گل می دهد به همین خاطر معمولا در خوسف گل نرگس را در زیر درخت انار کشت می کنند.
گل نرگس علاوه بر زیبایی خواص دارویی زیادی دارد، سردرد، افسردگی، زکام و برخی بیماریهای عفونی را معالجه می کند اما کمتر کسی از خواص آن آگاه است.

**برداشت 12 میلیون شاخه گل نرگس در خوسف
مدیر جهاد کشاورزی خوسف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سطح زیرکشت گل نرگس این شهرستان 24 هکتار است که 70 درصد آن بارور است.
سید حسن رضوی پیش بینی کرد که در سال جاری از مزارع شهرستان 12 میلیون شاخه گل نرگس به ارزش چهار میلیارد تومان برداشت شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر هر شاخه گل نرگس از کشاورزان یک هزار و 300 تومان خریداری می شود ولی در پایین فصل برداشت به دلیل اشباع بازار، قیمت گل نرگس کاهش می یابد.
رضوی اظهار داشت: در گذشته دور مردم خوسف بیشتر این گل را برای هدیه دادن به دیگران پرورش می دادند، اما چند سالی است که در سبد معیشتی مردم شهرستان قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: بخش عمده سطح زیرکشت گل نرگس به صورت پراکنده در باغ های میوه است اما در حال حاضر به سمتی حرکت می شود که ایجاد مزارع یک دست در دستور کار قرار گیرد تا به لحاظ اقتصادی به صرفه تر باشد.
مدیر جهاد کشاورزی خوسف افزود: از ابتدای امسال 650 میلیون تومان در زمینه توسعه سطح زیر کشت گل نرگس شهرستان به کشاورزان تسهیلات پرداخت کردیم و سطح زیرکشت گل نرگس پنج هکتار افزایش یافت که در سال آینده شاهد گل دهی آن خواهیم بود.

**عطر بی نظیر گل نرگس خوسف
رضوی با بیان اینکه شرایط اقلیمی و آب و هوایی و رطوبت کم و خشکی منطقه باعث شده تا عطر نرگس خوسف نسبت به بقیه نقاط کشور مطلوب تر و بی نظیر باشد، گفت: گل نرگس خوسف علاوه بر مصرف در داخل استان به خراسان رضوی، اصفهان، تهران و زاهدان نیز ارسال می شود.
وی با تاکید بر اینکه فرآوری این گل به ویژه اسانس گیری آن ضروری است، اضافه کرد: تاکنون در کشور برای فرآوری آن اقدامی انجام نشده در حالی که عطر گل نرگس در دنیا بی نظیر است.
رضوی بیان کرد: تلاش و پیگیری های ما برای افزایش ماندگاری گل نرگس از یک تا 2 هفته به مدت زمان بیشتری از طریق مرکز تحقیقات گیاهان دارویی کشور در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در سال هایی که گل زیاد است بازار، کشش خرید آن را ندارد، گفت: در خصوص بازاریابی این محصول در شهر بیرجند، شهرداری خوسف غرفه ای در خیابان مدرس از شهرداری بیرجند تحویل گرفته و گل تولیدی شهرستان جمع آوری و در این مرکز به فروش می رسد، در تهران نیز غرفه ای توسط سازمان تعاونی روستایی کشور برای فروش گل نرگس در اختیار شهرداری خوسف قرار گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی خوسف ادامه داد: در تلاش هستیم که غرفه هایی برای فروش این محصول در فصل برداشت در ترمینال ها و فرودگاه های بیرجند، مشهد و تهران اجاره کنیم.
رضوی عنوان کرد: خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد و خوسف هم در استان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
خوسف مرکز این شهرستان در فاصله 36 کیلومتری جنوب غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد. این شهرستان حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد.
گزارش: حکیمه مصطفایی
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.