به گزارش ایرنا اعظم احمدی شادمهری روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته معلولان گفت: با توجه به شیوع معلولیت در خراسان جنوبی، انجام مشاوره های ژنتیک باید جدی گرفته شود که از همین رو 6 مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعال است.
وی ازدواج های فامیلی را یکی از مهمترین علل معلولیت دانست و افزود: براساس سرشماری سال 91 نرخ معلولیت در کشور 1.7 بوده در حالی که همین عدد در خراسان جنوبی 2.3 است.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر انجام آزمایش های غربالگری گفت: تا سقف پنج میلیون تومان بهزیستی هزینه این آزمایش ها را تقبل می کند و اگر کسی دارای فرزند معلول باشد به صورت رایگان می تواند این آزمایش ها را انجام دهد.
وی بیان کرد: به دلیل نبود آزمایشگاه ژنتیک نمونه به سایر استان ها ارسال و حتی به صورت سیار در شهرستان ها نیز نمونه گیری انجام می شود.
احمدی شادمهری با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد تومان برای مشاوره ژنتیک هزینه شد گفت: چهار هزار و 700 زوج سال گذشته پیش از ازدواج مشاوره ژنتیک شدند اما امسال مراجعه کمتر بوده است.
وی از شناسایی روستاهایی با شیوع معلولیت بالاتر خبر داد و گفت: هشت روستا تاکنون برنامه های مشاوره ای انجام شده است.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت اولین انجمن خیریه پیشگیری از بیماری های ژنتیکی در استان افزود: این انجمن به منظور حمایت از افراد نیازمند خدمات خوبی ارایه می دهد.
وی با تاکید بر اینکه بیماری های ژنتیکی نادر در خراسان جنوبی شیوع بیشتری دارد افزود: بیماری هایی برای اولین بار در سطح جهان در این استان دیده شده است.
احمدی شادمهری با اشاره به وجود 83 هزار بیماری ژنتیکی گفت: در دوران بارداری فقط پنج بیماری غربالگری می شود لذا نیاز است مشاوره های پیش از ازدواج یا قبل از بارداری بیشتر جدی گرفته شود.
وی از وجود 48 بیماری پی کی یو در استان خبر داد و افزود: این بیماری از نوع نادر اما درمان پذیر است که هزینه های زیادی نیز دارد.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: دیدن هر فرد معلول یک زنگ خطر برای افرادی است که تمایل به فرزند دار شدن دارند تا مشاوره ژنتیک را جدی بگیرند.
وی با اشاره به برنامه بهزیستی برای غربالگری شنوایی گفت: 6 ماه نخست امسال 8 هزار و 727 نوزاد زیرپوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند که پنج هزار و 286 نفر به مرحله غربال مجدد ارجاع شده اند.
احمدی شادمهری افزود: چهار هزار و 979 به مرحله غربال مجدد مراجعه کردند که از این مرحله نیز 175 نوزاد به مرحله تشخیص ارجاع و در نهایت 31 نفر تحت مداخلات طبی و 14 نفر تحت مداخلات توانبخشی سمعک قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه از این تعداد 12 نفر از سمعک دولتی استفاده کردند اظهار داشت: سال گذشته نیز 277 میلیون تومان اعتبار ابلاغی برای غربالگری شنوایی از سازمان دریافت شد.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: همچنین توانستیم سال گذشته پنج دستگاه غربالگری را با اعتبار 171 میلیون تومان خریداری کنیم.
وی با اشاره به برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم نیز گفت: این طرح برای کودکان سه تا 6 سال در پایگاه های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان ها انجام می شود.
احمدی شادمهری ادامه داد: این طرح به صورت همزمان از اول آبان ماه تا 30 دی ماه به مدت سه ماه در پایگاه های غیر دائمی کشور با همکاری دستگاه های اجرایی دخیل اجرا می شود.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر فراگیر بودن این طرح گفت: طرح مذکور در روستاهای صعب العبور و دورافتاده استان نیز به صورت ثابت و سیار اجرا می شود و درصورت نیاز تا پایان سال تمدید خواهد شد.
وی یاد آور شد: هم اکنون 13 دستگاه غربالگری پلازاپتیکس مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه غربالگری در خراسان جنوبی وجود دارد.
احمدی از زیرپوشش قرار گرفتن سه هزار و 335 سالمند در طرح پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته 18 هزار و 435 نفر تحت پوشش برنامه کشوری آگاه‌سازی از معلولیت قرار گرفتند.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران ژنتیک خراسان‌ جنوبی هم گفت: این مرکز از سال 1387 آغاز به کار کرد و هم‌ اکنون 2 هزار و 775 پرونده در آن به ثبت رسیده است.
حسن اکبری ‌مطلق اظهار داشت: انجمن خیریه حمایت از بیماران ژنتیک «میلاد» تنها مرکزی خیریه ای است که در استان خدمات ژنتیکی با تخفیف ارایه می شود.
وی با اشاره به حضور تنها متخصص ژنتیک استان در این مرکز افزود: مصمم بودیم این مرکز را به یک بنیاد ژنتیک در استان تبدیل کنیم که متأسفانه به دلیل استقبال کم زوجین محقق نشد.
مدیر عامل انجمن خیریه ژنتیک خراسان ‌جنوبی از تشکیل سالانه 200 تا 250 پرونده در این مرکز خبر داد و گفت: در صورتی که مراجعه کننده نیازمند باشند خدمات ارائه شده در این مرکز با تخفیف 50 درصدی عرضه می‌ شود.
وی از بالابودن نرخ معلولیت در خراسان‌ جنوبی خبر داد و گفت: هر زوج جوانی که قصد ازدواج دارد برای انجام مشاوره‌های ژنتیک باید اقدام کند زیرا با این مهم از تولد فرزندان معلول جلوگیری می ‌شود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.