حسین حسین پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود یک هزار و 585 نفر از جامعه زنان عشایر عضو این صندوق ها هستند که در بخش های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی و تولید صنایع دستی فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد عشایر را زنان این جامعه تشکیل می دهند یکی از اهداف این اداره کل توانمند سازی جامعه زنان عشایر استان برای مشارکت و ارتقای مهارت های فردی در جهت افزایش درآمد خانوار است.
حسین پور، توانمند سازی جامعه محلی، ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی زنان عشایر از طریق برنامه های آموزشی، تجمیع پس انداز خانوارهای عشایری در جهت تامین مالی فعالیت های درآمدزا و در نهایت افزایش درآمد خانوار عشایری از طریق پرداخت وام کم بهره برای فعالیت های درآمدزا را از جمله اهداف راه اندازی صندوق های خرد زنان عشایری ذکر کرد.
وی با بیان اینکه با توجه به استقبال زنان و دختران عشایر استان 17 صندوق جدید نیز در مرحله اخذ مجوز و راه اندازی است، اضافه کرد: در بدو تاسیس صندوق ها به منظور تقویت بنیه مالی، مبلغ 110 میلیون تومان کمک بلاعوض به صندوق ها اختصاص یافت و تاکنون توسط صندوق ها بیش از 500 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه 5 ساله و چهار درصد جذب شده است.
سرپرست اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال نیز در راستای توانمندتر شدن زنان جامعه عشایری استان تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت به مبلغ 750 میلیون ریال به صندوق های خرد زنان عشایری در حال پرداخت است.
وی ادامه داد: همچنین این اداره کل در حال پیگیری برای استفاده صندوق ها از بستر فضای مجازی جهت معرفی و فروش محصولات آنان است.
جامعه عشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار راس دام، 34 درصد دام سبک استان را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387 بر اساس سرشماری عشایر کشور، 81 هزار نفر بود که از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13 درصد از جمعیت 750 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
7556*6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.