به گزارش ایرنا، مجید عبداللهی دوشنبه شب در گردهمایی شهرداران خراسان جنوبی در بیرجند که با حضور معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور برگزار شد اظهار داشت: هشت طرح مصوب در خراسان جنوبی از محل ایجاد درآمدهای پایدار تامین اعتبار شده که پارکینگ طبقاتی در شهرهای بیرجند و طبس و پروژه کارخانه آسفالت سربیشه از جمله آنها است.
وی تاکید کرد: این امکان میسر است که تمام شهرداری ها پس از تایید مجموعه استانداری یک طرح درآمدزا متناسب با مزیت های نسبی و رقابتی آن شهر احصا و معرفی کنند تا در دستور کار قرار دهیم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با اشاره به وجود یکهزار و 270 شهر در کشور گفت: از این تعداد یکهزار و 170 شهر زیر 100 هزار نفر جمعیت دارند.
وی با اشاره به نگرانی استخدامی و تشکیلاتی شهرداران استان افزود: لایحه اداری استخدامی برای شهرداری ها نوشته و به مجلس ارایه شده که امیدواریم با تصویب آن تمام این مسایل رفع شود.
عبداللهی از تدوین لایحه درآمد پایدار برای شهرداری ها خبر داد و گفت: در این لایحه منابع موضوع قانون مالیات ارزش افزوده به نسبت ۵۰ درصد به‌ عنوان سهم درآمد عمومی کشور و ۵۰ درصد سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعیین می ‌شود.
وی با بیان اینکه با تصویب لایحه مذکور کار بزرگی در این حوزه انجام می شود افزود: پیش بینی می شود پس از تصویب این لایحه 15 هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی شهرداری ها اضافه شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با بیان اینکه اصلاح رویه های موجود در وزارت کشور نیز در دست بررسی است تصریح کرد: امسال در نظام توزیع قیر وسعت هم به عنوان یک شاخص اضافه می شود.
وی با اشاره به ظرفیت های اعتباری و قانونی موجود اظهار داشت: تاکنون 9 سند آسیب شناسی در دولت به تصویب رسیده که بخشی از نگرانی های موجود در این سندها رفع شده است.
عبداللهی واگذاری اراضی رایگان در حریم بستر برای فضای سبز را از جمله ظرفیت های این سند آسیب شناسی عنوان کرد و گفت: در بخش های آتش نشانی و مدیریت بحران نیز می توان از دیگر ظرفیت های این سند استفاده کرد.
وی یادآور شد: امسال در لایحه بودجه پیشنهاد شده که سبد حمایتی دولت را از شهرهای زیر 50 هزار نفر به شهرهای زیر 200 هزار نفر برسانیم که به طور عملی 48 شهر از این سبد خارج می شوند.

** درجه 11 شهرداری در خراسان جنوبی تغییر می کند
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد 11 شهرداری خراسان جنوبی درجه یک هستند گفت: این امکان میسر است که درجه این شهرداری را به عددهای بالاتر افزایش دهیم.
وی ادامه داد: شهرداری فردوس که سابقه آن به سال 1304 برمی گردد و حتی از شهرداری بیرجند هم بیشتر قدمت دارد می تواند از این امکان استفاده کند.
عبداللهی با بیان اینکه روستاهای واقع در حریم شهرها رشد جمعیت زیادی دارند اظهار داشت: رشد جمعیت شهرها در کشور 1.3 و رشد جمعیت روستاهای واقع در حریم شهرها 3.3 است که زنگ خطر آن را باید ساخت و ساز های غیر مجاز بدانیم.
وی افزود: خطر در روستاهایی که دهیاری مستقر دارند بیشتر است و نظارت سخت تر خواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، وجود بناهای ارزشمند تاریخی را یک ظرفیت بزرگ در استان خراسان جنوبی دانست و گفت: ارگ بهارستان و از این نوع بناها که در بیرجند زیاد است قابلیت تبدیل به بوم گردی را دارند و یکی از جهت گیری های اساسی شهر بیرجند می تواند همین موضوع باشد.
وی با اشاره به تبصره 18 قانون بودجه 1397 افزود: در این تبصره از قانون، اعتبارات خوبی برای بافت فرسوده پیش بینی شده و هفت شهری که در استان دارای بافت فرسوده امسال از محل این اعتبارات می توانند استفاده کنند.
وی ادامه داد: در این تبصره هزار و 500 میلیارد تومان بلاعوض و 2 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده که 400 میلیارد تومان آن اخیرا ابلاغ شده است.
عبداللهی اظهار داشت: برای نوسازی ناوگان از جمله مینی بوس، اتوبوس و تاکسی نیز تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.