جمیله رضازاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کمپین با هدف به رسمیت شناختن زبان اشاره در کشور راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه اکنون زبان اشاره به صورت منطقه ای است گفت: این زبان به خاطر تفاوت هایی که دارد باعث ایجاد مشکلاتی در ارتباطات ناشنوایان می شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: زبان اشاره اگر مثل بقیه زبان ها و گویش ها به عنوان یک زبان ملی ایرانی شناخته شود ارتباط بین افراد سالم و ناشنوایان یکسان سازی می شود.
وی افزود: پس از به رسمیت شناختن زبان اشاره قطعا با اختصاص بودجه می توان در بحث آموزش از ناشنوایان حمایت کرد و از آن پس می توانند در نقاطی که نیاز باشد از یک مترجم بهره مند شوند.
رضازاده با تاکید بر اینکه ملی شدن زبان اشاره حمایت از حقوق ناشنوایان است گفت: تعداد زیادی از ناشنوایان استان این طومار را امضا کرده اند.
وی اظهار داشت: در این طومار امضای ناشنوایانی از استان های رشت، همدان، مازندران و غیره دیده می شد که قرار است بعد از خراسان جنوبی به سایر استان ها نیز ارسال شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی که خود نیز از امضا کنندگان این طومار است افزود: امیدواریم این درخواست به مجلس برود و برای احقاق حقوق ناشنوایان اقدام موثری در این خصوص انجام شود.
وی با اشاره به مشکلات عدیده جامعه ناشنوایان بیان کرد: ملی شناخته شدن زبان اشاره در حل بسیاری از مشکلات ناشنوایان اثرگذار خواهد بود.
به گزارش ایرنا حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز مهرماه امسال در نشست خبری با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن «زبان اشاره» برای رفع مشکلات ناشنوایان گفت: این سازمان از طریق مراجع قضایی پیگیر این مساله است؛ از این رو خواهان این هستیم که این موضوع از طریق لایحه تکمیلی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
استان خراسان جنوبی سه هزار و 855 ناشنوا دارد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.