محمد جهان بین روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با نصب این تعداد پنل خورشیدی در محلات عشایری نوار مرزی شهرستان 25 خانوار عشایری برق دار شدند.
وی بیان کرد: حدود 160 خانوار عشایری شهرستان برای برق دار شدن نیازمند نصب پنل خورشیدی هستند که در صورت تخصیص اعتبار تا پایان امسال برق رسانی با ایجاد پنل خورشیدی به تعداد دیگری از خانوارهای عشایری انجام می شود.
مدیر امور عشایری نهبندان گفت: با توجه به قابلیت هر پنل خورشیدی، در برخی محلات برای هر 2 تا سه خانوار عشایری یک پنل و در برخی نقاط برای هر خانوار یک پنل نصب می شود.
وی ادامه داد: این پنل ها با هدف استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، تامین روشنایی، استفاده از فرصت های طبیعی و توسعه استفاده از انرژی های نو برای عشایر نصب شد.
جهان بین با بیان اینکه دولت نگاه ویژه ای به عشایر به عنوان قشر زحمتکش دارد و با ارائه خدمات در بخش های مختلف از آنان حمایت می کند گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر نیاز است تنوع در معیشت و درآمد خانوارهای عشایری ایجاد شود زیرا زندگی عشایر متکی به دامداری است و خشکسالی های اخیر معیشت آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
وی اظهار داشت: باید با راهکارهای جدید و موثر برای عشایر شغل های جدید از جمله تولید محصولات ارگانیک دامی، کشت گیاهان دارویی و زنبورداری ایجاد شود تا در مواقع خشکسالی معیشت آنان کمتر تهدید شود.
سه هزار و 192 خانوار عشایری در شهرستان نهبندان زندگی می کنند و بیش از 180 هزار راس دام را در این منطقه مرزی پرورش می دهند.
بهلولی، محمودی، کرده ای، اردونی، جمال زهی، یوسف زهی، آخوندی، نخعی و نوری از جمله اقوام عشایر نهبندان هستند که به مناطق ییلاقی تگ سهلو، دشت شورآب میان کوه، کوه باران، دشت چاهداشی و میغان کوچ می کنند.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت و 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
استان مرزی خراسان جنوبی به دلیل برخورداری از آفتاب در بیشتر روزهای سال و وزش باد یکی از استان های مستعد برای تولید انرژی های پاک و تجدیدپذیر است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.