حسین بیابانی که ژیمناستیک را از سن 6 سالگی در سالن شهید کوشه ای بیرجند زیر نظر استاد شرقی نژاد آغاز کرد، بعد از 28 سال فعالیت در زمینه قهرمانی و مربیگری در این رشته ورزشی، اکنون به عنوان رئیس هیات ژیمناستیک استان معتقد است که ژیمناستیک خراسان جنوبی هم می تواند نام و نشانی در کشور داشته باشد.
وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن یادآوری قدمت ژیمناستیک در بیرجند و خراسان جنوبی گفت: ژیمناستیک سکوی پرتاب رشته های ورزشی است و باید دیدگاه مسئولان ورزش وجوانان استان به این رشته تغییر کند.
بیابانی در مقایسه وضعیت فعلی با گذشته اظهار داشت: ژیمناستیک بیرجند در دهه 60 و 70 جزو تیم های مطرح خراسان بزرگ بود.

**تمرین روی تشک کشتی
وی با اشاره به امکاناتی که در شروع کار ورزشی خود داشته است گفت: آن زمان رشته ژیمناستیک سالن اختصاصی نداشت و به جای تمرین روی پیست حرکات زمینی، روی تشک کشتی تمرین می کردیم و امکانات آموزشی مناسبی نداشتیم اما با همان اوضاع 70 درصد تیم هایی که از خراسان بزرگ به مسابقات آموزشگاه های کشور اعزام می شدند از ژیمناست های بیرجند بودند.
بیابانی تاسیس استان خراسان جنوبی را آغازی بر عقب گرد ورزش ژیمناستیک در این منطقه دانست و گفت: بعد از آن افراد غیرورزشی که در دستگاه های اجرایی صاحب نام و نشان بودند در راس هیات ها قرار گرفتند و چون شناخت کافی از این ورزش نداشتند قهرمانان ژیمناستیک یکی پس از دیگری کنار رفتند و ژیمناستیک استان را به نابودی کشاندند.
وی معتقد است که اگر قهرمانان در رأس هیات های ورزشی قرار گیرند با توجه به تخصص در رشته خود بهتر می توانند آن ورزش را مدیریت کرده و با به کارگیری افراد فنی و متخصص، سطح فعالیت رشته های ورزشی را بهبود می بخشند.
رئیس هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی یکی دیگر از ضعف های موجود این رشته را موقعیت مکانی نامناسب تنها سالن اختصاصی ژیمناستیک استان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ورزشکاران این رشته را کودکان چهار تا 10 سال تشکیل می دهند؛ رفت و آمد ورزشکاران به همراه خانواده است و به دلیل مسافت سالن تا مرکز شهر اغلب خانواده ها پس از مدتی از ادامه فعالیت فرزندانشان منصرف می شوند.

**افزایش ورزشکاران ژیمناستیک به 1600 نفر
وی که مهر سال گذشته سکاندار هیات ژیمناستیک استان شد گفت: در آغاز تحویل هیات، آمار ورزشکاران سازمان یافته این رشته حدود 700 نفر بود و فقط سه شهرستان در رشته ژیمناستیک فعالیت داشتند.
بیابانی اظهار داشت: با برنامه ریزی و مدیریت توانستیم این رشته را در هفت شهرستان دیگر هم فعال کنیم که باعث شد آمار ورزشکاران با رشد بیش از 2 برابری به بیش از یکهزار و 600 نفر برسد.
وی گفت: برگزاری دوره های مختلف مربیگری، داوری و ارتقا در داخل استان، اعزام مربیان به دوره های مختلف آموزشی در شاخه های مختلف، استعدادیابی از مهدهای کودک و بکارگیری قهرمانان اسبق که بیش از 15 سال از این رشته دور بودند جزو اقداماتی است که در این مدت کوتاه برای رونق بیشتر ژیمناستیک استان انجام دادیم.

**جرقه توسعه و جذب اعتبار از استانداری
رئیس هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی برگزاری جشنواره استعدادیابی را جرقه ای برای توسعه این رشته ورزشی دانست و گفت: این جشنواره به منظور اجرای طرح کاهش آسیب های اجتماعی با شرکت یکهزار و 500 نونهال در شهرستان های بیرجند و قاینات برگزار شد که پس از برگزاری خوب و رضایت بخش، مورد توجه مسئولان دفتر امور اجتماعی استانداری قرار گرفت.
وی افزود: رضایت از روند برگزاری جشنواره استعدادیابی موجب شد بتوانیم اعتباری حدود 95 میلیون تومان از استانداری بابت رونق ژیمناستیک در شهرستان ها توسط اداره کل ورزش و جوانان استان جذب کنیم که جا دارد از پیشنهادات، ارائه طرح و پیگیری های مکرر فدراسیون ژیمناستیک در این خصوص قدردانی شود.
بیابانی با تاکید بر اینکه محدودیت های اعتباری باعث شده مربیان فقط به خاطر عشق و علاقه در این رشته ورزشی کار کنند گفت: اعتبارات موجود جوابگوی هزینه های جاری هیات ها نیست و انتظار می رود این موضوع بیشتر مورد توجه اداره کل ورزش و جوانان قرار گیرد، چرا که ژیمناستیک تجهیزات بسیار گرانقیمت دارد و نگهداری آنها با هزینه های زیادی روبروست.
وی یادآور شد: پیش از این سالن اختصاصی ژیمناستیک در اختیار هیات شهرستان بیرجند بوده که با 50 تا 60 میلیون تومان بدهی و خسارت وارده به تجهیزات سالن در اختیار هیات استان قرار گرفت و با دشواری بسیار توانستیم بدهی ها را پرداخت و تعمیرات جزئی سالن را انجام دهیم اما هنوز به دلایل نامعلوم تعمیرات اساسی این سالن در دستور کار قرار نگرفته است.
رئیس هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی بیان کرد: سیاست اداره کل ورزش و جوانان دوباره این شده که سالن ها در اختیار هیات های شهرستانی قرار بگیرد و این در صورتی است که اگر مدیریت درستی در ورزش شهرستان بود وضعیت تنها سالن اختصاصی ژیمناستیک استان این طور نمی شد.
وی گفت: اکثر سالن های اختصاصی ژیمناستیک در کشور به صورت پایگاه قهرمانی و استعدادیابی در اختیار هیات های استانی است تا این هیات ها با برنامه ریزی بلندمدت بتوانند برای قهرمان پروری، آموزش نخبگان و استعدادها اقدام کنند و از طرفی شهرستان ها نیز از این سالن بهره ببرند.

** سالن باید در نقاط مختلف شهر باشد
بیابانی یکی از موانع کار قهرمانی در این رشته ورزشی را نبود سالن های ژیمناستیک در نقاط مختلف شهر عنوان کرد و گفت: تعداد زیاد ورزشکاران این رشته و محدودیت فضا باعث شده هم در زمینه جذب ورزشکار، شناسایی استعداد و هم برای فعال کردن شاخه ها با مشکل مواجه شویم.
وی تاکید کرد: ژیمناستیک یک رشته دیربازده بوده و حداقل باید ورزشکار چهار سال فعالیت کند تا بتواند به مرحله مسابقه برسد.

**شاخه های ژیمناستیک فعال می شود
رئیس هیات ژیمناستیک خراسان جنوبی افزود: اگر سالن های چند منظوره در اختیار این رشته قرار گیرد می توانیم آموزش های ابتدایی را در آن سالن ها شروع کرده تا بعد از شناسایی استعدادها برای کار قهرمانی وارد سالن اختصاصی شده و اینگونه به تجهیزات گرانقیمت مجموعه نیز آسیبی وارد نمی شود.
وی با اشاره به وضع قهرمانی رشته ژیمناستیک استان گفت: کار قهرمانی را از آموزش سنین پایه 6 تا هفت سال با استعدادیابی در مدارس و مهدهای کودک شروع کرده ایم و امیدواریم بازده کار را در چهار سال آینده ببینیم.
بیابانی کسب رتبه اول ارزیابی از سوی فدارسیون و رتبه سوم تعداد ورزشکار سازمان یافته در سال گذشته را از موفقیت های اخیر این رشته ورزشی در استان نام برد و گفت: از لحاظ تعداد ورزشکار سازمان یافته در سال 97 نیز در رتبه اول رشته های انفرادی هستیم.
وی فعال کردن شاخه های مختلف ژیمناستیک را از برنامه های پیش روی این هیات در استان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه دیگر شاخه های ژیمناستیک نسبت به شاخه هنری نیازمند امکانات کمتر هستند سعی داریم شاخه ها را در شهرستان ها و مرکز استان فعال کنیم.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.