به گزارش ایرنا حسین اژدری روز شنبه در نشست شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به راه اندازی یک هندلینگ در بیرجند از 2 سال گذشته اظهار داشت: ثبت اولین شرکت هواپیمایی استانی یکی از اقدامات این هندلینگ بوده که امیدواریم ظرف سه تا 6 ماه آینده با خرید هواپیما، پایه فرودگاهی بیرجند را به عنوان زیرساخت اساسی توسعه استان فعال کنیم.
وی ضمن تقدیر از مدیران استانی و ملی در شروع این حرکت بیان کرد: امید است در زمان تعیین شده بتوانیم با پروازی از بیرجند به مشهد این هواپیمایی استان را عملیاتی کنیم.
رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران افزود: این هندلینگ با نام شرکت احیای میراث کویر به دنبال تکمیل زنجیره فعالیت گردشگری در استان است که یک چرخه آن زیرساخت حمل و نقل هوایی و زمینی است.
وی هدف اصلی این هلدینگ را تبدیل بیرجند و استان خراسان جنوبی به عنوان مقصد گردشگری در سطح ملی و بین المللی عنوان کرد و گفت: یکی از هدف گیری های این شرکت ، جذب سرمایه گذار برای هتل کویر است که امیدواریم با جلب نظر تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی احداث و تکمیل این هتل دنبال شود.
اژدری با بیان اینکه اقامت های بومگردی و کمپ های گردشگری جزو زیرساخت های لازم است اظهار داشت: از یک سال گذشته خانه شریف بیرجند را از طریق مزایده صندوق احیا در اختیار گرفته ایم و از امروز عملیات اجرایی مرمت آن به عنوان یک هتل سنتی در بافت تاریخی بیرجند شروع می شود.
وی یادآور شد: شناخت بازار، انتقال آن به صنعتگران و ایجاد تعامل بین صنعتگران و توریست ها از دیگر اهداف این هلدینگ در حوزه صنایع دستی است که به رونق اشتغال در استان کمک می کند.
رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران گردشگری سلامت را از دیگر برنامه های در دست اقدام عنوان کرد و افزود: با ایجاد بیمارستان خصوصی و ارایه خدمات به کشورهای همجوار این هدف نیز دنبال خواهد شد.
وی اشاره به ظرفیت های گسترده استان برای جشنواره های مختلف عناب ،زرشک، زعفران و گل نرگس گفت: برگزاری این جشنواره ها نیز در دستور کار هندلینگ میراث کویر قرار دارد.
اژدری با بیان اینکه آموزش یکی از زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در استان است اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی مرکز آموزش گردشگری با مشارکت شهرداری و سایر دستگاه ها مجموعه چرخه فعالیت گردشگری تکمیل شود.
وی تسهیل گری را یک انتظار از دولت عنوان و بیان کرد: این توان را داریم که بسته های مناسب سرمایه گذاری را تهیه و از نقاط مختلف سرمایه گذار برای تامین منابع آن جذب کنیم.

** بیرجند به عنوان پایتخت گردشگری کویر معرفی می شود
رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران با اشاره به یک ایده خام برای معرفی بیرجند گفت: انتظار می رود کارگروهی متشکل از شهرداری ، شورای شهر و سایر دستگاه های اجرایی شکل بگیرد تا بتوانیم این ایده را به هدف تبدیل کنیم.
وی عنوان این ایده را « بیرجند 2022 ، پایتخت گردشگری کویر » عنوان کرد و افزود: بسیاری از شهرهای کشور به بهانه های مختلف برندسازی و بر اساس آن حرکات زیرساختی و روبنایی در منطقه خود ایجاد می کنند، لذا باید یک موضوع برای معرفی بیرجند در سطح ملی و بین مللی تعریف کنیم.
اژدری با تاکید بر ایجاد یک اراده محلی برای استفاده از فرصت های موجود اظهار داشت: دلیل انتخاب 2022 برای نام بیرجند همزمانی آن با جام جهانی در قطر است که به طور قطع جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همجوار می تواند سرویس هایی را ارایه و فرصتی برای خود ایجاد کند.
وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی کویر لوت در خراسان جنوبی گفت: مدیریت شهری باید از این فرصت نیز برای مطرح کردن بیرجند استفاده کند.
رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه که کویر جاذبه های زیادی دارد و بدون دلیل ثبت جهانی نشده است بیان کرد: امروز سه استان درگیر موضوع ثبت جهانی شدن کویر لوت بوده و باید تلاش کنیم که بیرجند را پایگاه ملی این کویر کنیم که نیاز است مدیریت محلی از این فعالیت حمایت کند.
وی با تاکید بر اینکه احیای بافت تاریخی نیز با جدیت دنبال می شود گفت: بافت های محلی جزو محدود فرصت های توسعه هستند که باید بان آن توجه کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت احیای میراث کویر، سند آمایش استان را یک نقشه راه برای توسعه دانست و یادآور شد: در این سند گردشگری یکی از محورهای توسعه تعریف شده و به لحاظ محدودیت های اقلیمی باید به سمت قابلیت های موجود پیش برویم.
وی با اشاره به موقعیت استان خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به هم مرز بودن کشور افغانستان و بحران های امنیتی در این کشور نیاز است که برای استقرار جمعیت در استان و تداوم زیستی از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده شود.
اژدری افزود: امنیت به عنوان مهمترین مساله استان با هر عدد و رقمی برای دولت قابل توجیه خواهد بود و یکی از دغدغه اصلی و فرصت مهم در اختیار است.
وی بیان کرد: ظرفیت های بسیار زیادی به لحاظ فرهنگی در استان وجود دارد که می توان با احیای آن به ایجاد اشتغال و پایداری توسعه کمک کرد.
رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران با اشاره به برگزاری کارگاه فهم معماری از دریچه بیرجند در چند سال گذشته گفت: این کارگاه خروجی های خوبی داشت که معرفی بیرجند به عنوان مرکزیت فرهنگی یکی از آن خروجی ها بود اما مورد توجه قرار نگرفت.
وی که پیش از این تجربه کار دولتی را نیز داشته، ایجاد یک ساختار برای به کارگیری ظرفیت های بخش خصوصی را یک دستاورد این کارگاه عنوان کرد و افزود: امروز از موضع بخش خصوصی ورود پیدا کرده ایم و خوشحالیم که ظرفیت های موجود یک دغدغه برای مدیران شهری نیز شده است.
رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران با این اعتقاد که دولت باید نقش تسهیل گری داشته باشد اضافه کرد: انتظار می رود مدیران دولتی و شورای شهر به این نقش توجه و راه را برای ورود بخش خصوصی هموار کنند.

** به بخش گردشگری و جذب گردشگر نگاه ویژه داشته باشیم
مدیرکل دفتر فنی،امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: موضوع گردشگری یکی از مهمترین محورهای توسعه استان است.
محمد فرهادی ضمن تقدیر از تعامل ارزنده اوقاف برای احیای قسمتی از میراث فرهنگی استان اظهار داشت: باید به بخش گردشگری و جذب گردشگر نگاه ویژه داشته باشیم.
وی با اشاره به اقدامات زیرساختی در استان افزود: آنچه وظیفه دولت بوده کوتاهی نشده که نمونه آن فرودگاه بیرجند است که با امکانات روز دنیا خدمات دهی می کند اما در بحث ایرلاین ها غیر از ایران ایر بقیه ایرلاین ها خصوصی هستند.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: البته بخش خصوصی برای ورود به بحث ایجاد شرکت هواپیمایی تلاش های زیادی انجام داده که امید است با کمک های استانداری شاهد به بار نشستن این تلاش باشیم.
وی ضمن تاکید بر پرهیز از تنگ نظری برای توسعه گردشگری گفت: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که اگر نگاه ها تغییر نکنند ممکن است این اتفاقات ناکام بماند.
فرهادی افزود: توسعه گردشگری نباید این ذهنیت را برای گروهی از افراد ایجاد کند که با ورود گردشگر به کشور باورهای فرهنگی زیر سوال می رود، بلکه اگر به درستی عمل شود می تواند تاثیر معکوس داشته باشد.
وی اظهار داشت: بسیاری از اتفاقات در پایتخت جرم نیست اما در اینجا جرم است.
مدیرکل دفتر فنی ،امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر رعایت قانون و حضور گردشگر بر اساس چهارچوب های قانونی اضافه کرد: در مواجه با برخی مسایل نباید سختگیرانه تر از مرکز برخورد کنیم.
وی ادامه داد: گردشگری که وارد یک استان می شود به دنبال گذراندن اوقات فراغت است و باید از ظرفیت ها و پتانسیل های طبیعی این فرصت، نهایت استفاده را ببریم.
فرهادی با تقدیر از نگاه همدلی در استان گفت: قطعا همکاری بین دستگاه های اجرایی و حضور پر رنگ بخش خصوصی با حمایت های دولت اقدامات خوبی رقم خواهد خورد.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید ضمن استفاده از ظرفیت های موجود در کنار گردشگری از صنایع دستی نیز برای توسعه استان بهره ببرد.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در برنامه ها باید توسعه همه نقاط استان مد نظر باشد یادآور شد: ظرفیت های خوب و ناشناخته ای در نهبندان، زیرکوه ، فردوس، طبس، خوسف ، بشرویه و غیره وجود دارد که بسیارغنی است و باید بخش خصوصی در همه زمینه ها ورود پیدا کند .
در این نشست مقرر شد کارگروهی متشکل از استانداری، میراث فرهنگی، بخش خصوصی، راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری ایده بیرجند پایتخت گردشگری کویر را بررسی و در خصوص آن تصمیم گیری کنند.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.