به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار رئیس و اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی افزود: رعایت اصول معماری اسلامی در ساخت و سازها از جنبه روانی نیز حایز اهمیت است چرا که وقتی انسان وارد منزلی با معماری اسلامی می شود آرامش می گیرد.
وی گفت: برخی ساختمان های امروزی که دلگیر است معمولا برای اهدافی ساخته شده که بتوانند حداکثر استفاده از ظرفیت ها را ببرند و بهره برداری از آنها مقطعی است.
امام جمعه بیرجند، نظام مهندسی را مسئولیتی بسیار بزرگ دانست و گفت: این مسئله ابعاد گوناگونی را شامل می شود.
وی بیان کرد: اگر کاری که افراد بر روی آن سرمایه گذاری می کنند، دانش بنیان نباشد سودش هر لحظه در معرض خطر است و برای ساخت یک ساختمان باید همه نیازهای خانواده در آن لحاظ شود.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: از لحاظ اجتماعی نیز وقتی ساختمانی سست باشد و در حادثه ای آسیب ببیند فقط خانواده ساکن آن دچار مشکل نمی شود بلکه کل جامعه از این موضوع متاثر خواهد شد.
وی با تاکید بر اهمیت نظارت های مهندسی اظهار داشت:گاهی دیده شده در تهران نیز که حداقل 10 سال زودتر نظام مهندسی آن شکل گرفته است، ساختمانی پیش از آن که تکمیل شود، فرو می ریزد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یادآور شد: این مسئولیت یک امانت مهم است چرا که حتی نسل های آینده هم از ساختمان های امروز استفاده خواهند کرد و اگر به صورت استاندارد ساخته نشود آنها هم دچار ضرر می شوند.
وی با اشاره به مساله حاشیه نشینی شهرها، آن را ناشی از مهاجرت های بی رویه دانست و گفت: با امکانات و اطلاعات امروزی ساخت و ساز در روزهای تعطیل یا شبانه دلیل موجهی برای نبود نظارت نیست.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: اگر مردم محلی آگاه شوند می توانند این گونه ساخت و سازهای غیرمجاز را اطلاع دهند که جلوی آن گرفته شود لذا امروز روزی نیست که مسئولان بگویند غافلگیر شدیم بلکه می توانند لحظه به لحظه این موارد را کنترل کنند.
وی گفت: برخی افراد با این دیدگاه که «اگر خواست خدا باشد در خانه امن هم مرگ ما را فرا می گیرد» می خواهند اشتباه خود را در ساخت و سازهای ناایمن توجیه کنند اما این حرف ها از روی ناآگاهی است و مسئولان نیز در این ناآگاهی شریک هستند.
امام جمعه بیرجند تصریح کرد: سخنگوهای دینی و حتی مهندسان باید اینگونه مسایل را برای مردم باز کنند تا شاهد این قبیل فتواها نباشیم.
وی با بیان اینکه قانونگذار مصالح مردم را لحاظ کرده است افزود: اگر مردم پیش از ابلاغ قانون از آن آگاه نشوند مسئول ناآگاهی آنها نیز مسئولان هستند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: در بسیاری موارد اگر کوتاهی شده، دلیلش این است که مردم قانون را نمی دانند لذا همه در برابر تفهیم قانون به مردم مسئول هستند.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.