به گزارش ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز یکشنبه در نشست جمع بندی سفر سه روزه وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی افزود: باید شرایط در استان به گونه ای فراهم شود تا بخش خصوصی در این بخش ها حضور فعال تر داشته باشد و این محصولات چه در زمینه فرآوری و چه خرید تضمینی از کشاورزان البته با نگاه تقویت بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: این استان در موضوعات گردشگری، کشاورزی، امور دام و صنایع دستی حرف های زیادی برای گفتن دارد و آثار و شواهد آن در کشور روشن است که اگر توجه بیشتری به این موضوعات شود، روزهای پربارتری خواهیم داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر توجه ویژه به الگوهای کشت با توجه به اقلیم این منطقه و جدیت در توسعه و آموزش تاکید کرد و گفت: در این زمینه جهاد کشاورزی اقدامات زیادی انجام داده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده اما کشاورزان این منطقه بخشی از سطح آگاهی را در موضوعات تحقیق و توسعه و اطلاعات کشاورزی دارند و این نیاز به توجه بیشتر دارد.
علوی مقدم گفت: مسئولان، کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی باید کشاورزان را در کشت ها، حوادث، آفات محصولات و سایر موارد راهنمایی کنند و این به گروه های کارشناسی از مرکز نیاز دارد تا نسخه های بومی برای منطقه تهیه شود.
وی تصریح کرد: شرایط سرمایه گذاری در این استان با توجه به اقلیم و مشکلات حمل و نقل و زیرساختی با هیج جای کشور قابل مقایسه نیست و اینجا شرایط سخت تر است.
معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در کنار این موضوع نیاز به مشوق های جدی در بخش خصوصی داریم به ویژه برای توسعه بخش خصوصی و موضوعات بخش کشاورزی این مشوق ها باید عملیاتی شود.
احداث و توسعه گلخانه ها از تاکیدات علوی مقدم بود که در این باره اظهار داشت: مشکل اساسی بحث واگذاری ها، موضوع بروکراسی است و اینجا نیاز به تسهیل، تکریم و تسریع در واگذاری است تا مردم با داشته های اندک و شرایط سخت اقلیمی دچار بروکراسی های اداری به ویژه در بخش کشاورزی نشوند.
وی تاکید کرد: رسیدگی دقیق و سریع به مشکلات فراوانی که مردم با منابع طبیعی دارند باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در یکسال گذشته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بین مردم روستاهای مختلف حضور فعال داشته اما مشکلات مردم نیاز به تسریع بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه مردم در این زمینه چندین سال است با مشکلات مالکیتی دست و پنجه نرم می کنند یادآور شد: اگر دل و دست کشاورز به زمین نباشد و بابت اراضی ملکی خود اطمینان نداشته باشد رغبتی برای ادامه کشاورزی نخواهد داشت.
علوی مقدم افزود: وجود دام در این منطقه به ویژه دام سنگین یکی دیگر از ظرفیت های استان است که نیاز به احداث کشتارگاه صنعتی داریم.
وی گفت: بعد از تشکیل استان خراسان جنوبی (سال 83)، نخستین جلسه ساماندهی کشتارگاه های استان را سال جاری تشکیل دادیم که قرار شد از کشتارگاه های سنتی به سمت صنعتی حرکت کنیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین از این طریق در نظر داریم نقاط آلوده را کاهش و بهره وری را افزایش دهیم.
وی یادآور شد: در این زمینه برای ورود بخش خصوصی آمادگی لازم داریم تا ظرفیت سازی کرده و شرایط را در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم تا از این طریق از ظرفیت مرز هم برخوردار شویم.
وزیر جهاد کشاورزی جمعه گذشته ( 18 آبان) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بیرجند، مجتمع کشت و صنعت سربیشه، مزرعه خارشتر شرکت پیوند خاوران و تروند زعفران قاینات، شرکت سهامی زراعی خضری، قنات بلده فردوس و پروژه آبخیزداری بشرویه در 2 روز گذشته بازدید کرد.
افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هکتاری اسماعیل آباد نهبندان، پروژه آبیاری تحت فشار شرکت سهامی زراعی اسلام آباد قاینات و آغاز عملیات اجرایی مجتمع گلخانه ای سرایان از دیگر برنامه های سفر حجتی به خراسان جنوبی بود.
طرح تسطیح، تجهیز و نوسازی در سطح 800 هکتار از اراضی شهرستان طبس نیز امروز (یکشنبه) در سومین روز سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی افتتاح شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.