85 سال از ساخت سومین فرودگاه کشور در بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی می گذرد اما هنوز این فرودگاه در برنامه پروازی خود به ثبات نرسیده است و به تازگی تعداد پروازهای آن در برنامه زمستانی از 19 پرواز هفتگی به 10 پرواز کاهش یافته است.
این فرودگاه در حالی نام بین المللی را یدک می کشد که با 6 استان کشور و افغانستان همجوار است اما جز تهران و مشهد مقصد دیگری ندارد.
آنچه از امکانات فرودگاهی و قدمت آن انتظار می رود این است که روز به روز شاهد افزایش پروازها به مقاصد مختلف درون و برون مرزی باشیم اما در عمل لغو مکرر پروازها مانع پیشرفت این فرودگاه و حضور گسترده مسافران هوایی می شود.
مسئولان ذیربط کمبود ناوگان را علت لغو پروازها عنوان می کنند ولی همیشه جای سئوال است که چرا شرکت های هواپیمایی دائما این استان را در صدر فهرست های کنسلی یا لغو پروازهای خود قرار می دهند؟
خراسان جنوبی به دلیل شرایط جغرافیایی و کویری در فصل پاییز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است که تمایل دارند از جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان دیدن کنند ولی برنامه نامنظم پروازی ممکن است موجب انصراف آنها از این سفرها شود.
از طرفی سرمایه گذارانی که با تلاش و پیگیری فراوان، رغبتی برای حضور در این استان مرزی و کم برخوردار پیدا می کنند با وضع موجود پروازها شاید از سرمایه گذاری در این استان انصراف دهند.
البته در این بین باید به سفرهای مقامات کشوری یا اساتید دانشگاه ها نیز توجه داشت که نبود پرواز مناسب می تواند این استان را از حضور آنها بی بهره یا کم بهره کند.
خراسان جنوبی استانی 14 ساله بوده که برای رشد و توسعه پایدار نیاز به زیرساخت های مهم از جمله فرودگاه دارد و قابلیت های فراوان این استان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، معدن و گردشگری به دلیل نبود زیرساخت های ارتباطی هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده است.
با توجه به تجربه ناموفق پروازهای چارتری در خراسان جنوبی و اتکا به یک ایرلاین، به نظر می رسد مسئولان باید به دنبال جایگاه ویژه تری برای صنعت حمل و نقل هوایی استان باشند و دستگاه های ذیربط و فعالان این صنعت نیز برای ترغیب مردم به استفاده از سفر هوایی و تبلیغات مناسب اقدام لازم را انجام دهند.
مرکز خراسان جنوبی از راه آهن محروم است و بسیاری از راه های استان در حال دوبانده سازی است لذا راه اندازی پروازهای منظم از طریق ارتباط گیری قوی با شرکت های هواپیمایی و بسترسازی لازم می تواند جبرانی برای این کمبودها باشد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.