به گزارش ایرنا، خانواده رکن اصلی جامعه، کانون ثبات رفتاری و رشد شخصیت است اما می تواند مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته باشد.
در دنیای امروز دولت ها برای صرفه جویی در هزینه ها و کیفیت پیشبرد اهداف عالی مدنظر از طریق برقراری ارتباط دوسویه با احزاب و سمن ها امکان استفاده از توان نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم می کنند.
به همین منظور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بر این تصمیم است که «گفت و گوی ملی خانواده» را توسط احزاب و گروه های سیاسی، سمن ها و نهادهای اجتماعی، هنرمندان و جامعه فرهنگی پیش ببرد.
برقراری ارتباط دوسویه بین احزاب و گروه های فرهنگی - اجتماعی با دولت در سطح عالی، آشنایی نیروهای تاثیرگذار منطقه ای با موضوع «خانواده شکوفا»، شنیدن راهکارها و پیشنهادات احزاب و گروه های اجتماعی، تشویق و هدایت احزاب سیاسی برای ورود به مباحث و فعالیت های اجتماعی در موضوعات مختالف مرتبط با موضوع خانواده از جمله اهداف این طرح ملی در نظر گرفته شده است.
مجری طرح ملی گفت و گوی خانواده در خراسان جنوبی شنبه شب در این نشست گفت: در اجرای طرح ملی گفت و گوی خانواده در استان آسیب های کودکان، اعتیاد، بیکاری، زندانی بودن سرپرست خانوار، حاشیه نشینی، پدرسالاری و آسیب های زنان سرپرست خانوار مورد بررسی قرار می گیرد.
محمد علی طالبی بیان کرد: اشتغال بانوان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان مناسب نیست در حالیکه 70 درصد دانشجویان استان را زنان تشکیل می دهند.

** درمان کودکان معتاد متولی ندارد
وی افزود: با توجه به خط کریدوری عبور مواد مخدر در خراسان جنوبی، آمار اعتیاد در این استان بالاست اکنون چالش مهم ما کودکانی هستند که بیگناه معتاد متولد می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بیرجند اظهار داشت: با توجه به هزینه های بالای درمان اعتیاد، این کودکان متولی ندارند که درمان این کودکان نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وی در ادامه با بیان اینکه در استان مرزی خراسان جنوبی ازدواج زرد(کودک) وجود ندارد یادآور شد: این در حالی است که پیش رسی ازدواج و فرزندآوری در مناطق مرزی استان زیاد است.
طالبی ادامه داد: این موضوع سبب شده سلامت این دختران روستایی به خطر بیفتد، در برخی روستاها اکثر مردان در شهرهای بزرگ مشغول به کار هستند اما 90 درصد آنها مشغول به کارهای خدماتی یا ساختمانی هستند لذا روستاها به سمت زنانه شدن در حال پیش روی بوده و در این زمینه با چالش های زیادی مواجه شده ایم.
وی اضافه کرد: همواره زنان در جامعه نقش آفرین بوده اند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده کرد تا شاهد کاهش زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی باشیم.
نماینده انجمن جامعه شناسی ایران در خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر 20 هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که با مستمری و یارانه کم این نهادها نمی توانند زندگی کنند.
وی با بیان اینکه معلولیت ناشی از حوادث جاده ای در خراسان جنوبی زیاد است گفت: در این استان نبود یا کمبود زیرساخت های جاده ای سبب شده آمار تصادفات بالا برود.

** روشن شدن چراغ زرد طلاق در خراسان جنوبی
طالبی در ادامه به موضوع طلاق در استان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه خراسان جنوبی استان بیست و نهم در این زمینه است اما به نسبت گذشته آمار طلاق استان افزایش یافته و چراغ زرد روشن شده است.
نماینده انجمن جامعه شناسی ایران در خراسان جنوبی اظهار داشت: بخشی از زنان سرپرست خانوار در استان ناشی از مردان زندانی است عنوان کرد: سرانه زندانی ها در استان 2 برابر کشور است و علت 90 درصد این زندانیان مواد مخدر است.
وی افزود: در کنار همه این مشکلات خراسان جنوبی استانی است که مطالبه گری ندارد و مردم خیلی مبادی آداب هستند.
وی ادامه داد: با توجه به دور بودن استان مرزی خراسان جنوبی از مرکز، وقتی یکی از مسئولان کشوری به این استان سفر می کند همه حرف برای گفتن زیاد دارند.
نماینده سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بحث گفت و گوی خانواده مطرح شد اما گفت و گو خانه می خواهد اما در این استان خانه سمن ها نداریم و اعتبار لازم برای ساخت خانه سمن یکی از ضروریات استان است.
سید مصطفی حسینی افزود: شاید در 10 سال گذشته حدود 45 هزار نفر در بحث های آموزشی و مشاوره ای استان شرکت کرده اند اما خودباوری در استان کم است.
وی ادامه داد: خودباوری در استان وجود دارد و ما می توانیم آن را نمود بدهیم لذا خواهش داریم در طرح هایی که در حوزه بانوان و خانواده مطرح است خراسان جنوبی را بیشتر ببینید تا این خودباوری به واسطه طرح ها شکل بگیرد.

** لزوم تشکیل هسته مشورتی
نماینده سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی بیان کرد: نیاز به تشکیل هسته مشورتی از سازمان های مردم نهاد داریم که این استان آمادگی لازم را در این زمینه دارد.
وی اضافه کرد: خانواده های آسیب دیده ناشی از مشکلات اجتماعی چشم امید به مسئولان و فعالان اجتماعی دارند و ما نیاز به اعتماد اجتماعی داریم.
حسینی یادآور شد: روانشناسان همیشه از تقویت اعتماد به نفس می گویند اما نیاز به اعتماد اجتماعی هم داریم، حمایت و صیانت از خانواده های آسیب دیده اجتماعی تنها راه برون رفت آن حمایت از سازمان های مردم نهاد است.
وی اظهار داشت: لایحه ای در خصوص سمن ها مطرح است که باید زودتر تصویب شود ما از مالیات، تامین اجتماعی و مسایل مختلف خسته شده ایم ما را با شرکت های تجاری اشتباه می گیرند.
نماینده سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است در حوزه سمن ها کاری انجام دهیم علاوه بر اینکه باید کار دوسویه باشد باید نگاه تقویتی و توانمندسازی هم به افراد سالمند داشته باشیم.
وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی سازمان هایی در حوزه سلامت، محیط زیست، هنر، دفاع مقدس، سالمندان، بانوان و سایر همه در سطح اول کشوری هستند و نگاه تخصصی و کارا دارند اما چون نقدینگی پایین است توانایی خیلی از مسائل اینجا وجود ندارد.
نماینده دانشجویان دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: برای اینکه نسلی بار بیاوریم تا بتوانند با یکدیگر گفت و گو کنند چکار کرده ایم تا توی سر هم نزنند که اگر مخالف من هستی حق حرف زدن نداری یا سایر این مسائل!
نوید عطایی اظهار داشت: 2 هفته گذشته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان خراسان جنوبی سفر کردند اما چرا فردی که برای ما دانشجویان کار می کند نباید وقتی برای دانشجویانش بگذارد و درد و دل آنها را حداقل گوش بدهد نه اینکه ما به نوشتن بیانیه روی بیاوریم.

** گفت و گو از مقامات ارشد آغاز شود
وی با بیان اینکه بهتر است گفت و گو را از مقامات ارشد آغاز کنیم افزود: وزیر باید یاد بگیرد آمده تا به دانشجویان خدمت کند و حرف دل آنها را گوش می داد که انتظار می رود این خواسته ما را به گوش ایشان برسانید.
عطایی یادآور شد: برخوردی که به شخص من یا هر شخصی مانند دختران خیابان انقلاب، ورزشگاه ها، معترضان دی ماه یا سایر می شود چگونه است آیا تاکنون این افراد را توجیه کرده ایم یا خیر.
دبیر اجرایی مسابقات ملی مناظره در استان به گفت و گوی بین نسل ها اشاره کرد و افزود: گفت و گوی بین نسل ها قرار است چگونه انجام شود این مسائل باید شفاف سازی شود.
وی عنوان کرد: شما به عنوان معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده برای اینهمه اتفاقات بد و ناخوشایندی که برای زنان سرزمین ما افتاده چه کرده اید قبلی ها چه کرده اند و بعدی ها قرار است چه کنند.
نماینده سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در استان قبل از اجرای هر طرحی باید نیازها را شناسایی و سپس نسبت به اجرای طرح اقدام کرد.
مرضیه شهریاری افزود: در بحث مشاغل خانگی بانوان، زمینه های زیادی در استان وجود دارد اما معرفی نشده است.
وی بیان کرد: خانه جوان در مرکز استان وجود دارد اما برای احداث خانه سمن ها نیاز به اعتبار داریم که اگر این مهم محقق نشود شادی جوانان تبدیل به شادی های زیرزمین می شود.
نماینده سازمان های مردم نهاد و خانه کارگر طبس هم در این نشست گفت: طرح تشکیل مجمع مشورتی زنان مطرح است که استدعا داریم در شهرستان های خراسان جنوبی هم با توجه به اینکه طیف های متعددی وجود دارد این مجمع تشکیل شود.
راضیه زجاجی افزود: با توجه به اشتیاق زیاد بانوان خراسان جنوبی برای حضور در عرصه های اجتماعی دارد انتظار می رود سمن های اشتغال در استان افزایش یابد.
وی بر برگزاری مشاوره های قبل از قبول همسر و ازدواج در استان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر طلاق توافقی در کشور رتبه نخست را دارد و خراسان جنوبی نیز مصون از این موضوع نیست.

** لزوم ارایه مشاوره قبل از ازدواج و انتخاب همسر به جوانان
نماینده سازمان های مردم نهاد و خانه کارگر طبس یادآور شد: برای بحث تحکیم بنیاد خانواده روضه های زیادی برای اقشار مختلف خواندیم اما اکنون مشاوره قبل از ازدواج بسیار حائز اهمیت است.
وی خواستار افزایش استفاده بانوان در پست های مدیریتی شد و گفت: از سال 76 به بعد استفاده بانوان در پست های مدیریتی از 1.2 به 5.2 رسید لذا استدعا داریم استفاده بانوان در پست های مدیریتی افزایش یابد.
نماینده سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست خراسانت جنوبی هم گفت: برای خروجی آموزش دو آیتم وجود دارد یا سطح آگاهی آموزش گیرنده باید افزایش یابد یا اینکه در رفتار فرد تغییر ایجاد شود.
مهدوی الحسینی افزود: آیا با وجود برگزاری حجم زیادی از کارگاه های آموزشی این تغییرات ایجاد شده یا خیر که بعید می دانم.
وی بیان کرد: معتقدیم تحولات اجتماعی زمان بر است اما آموزش باید در هر زمینه ای از طریق سیستم آموزشی ارایه شود.
دبیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در بحث آموزشی دانش آموزان در خانواده و مدرسه مواردی را آموزش می بیند که در جامعه دچار دوگانگی می شوند لذا برای داشتن زندگی سالم باید فقیر زندگی کند یا اینکه تقلب کرده یا دزدی کند تا زندگی نرمالی داشته باشد.
وی بیان کرد: اعتراضات سال 96 هشت ماه به تاخیر افتاد و من به عنوان فعال سیاسی انتظار داشتم اردیبهشت ماه 96 قبل یا در حین انتخابات رئیس جمهوری، چنین اتفاقاتی بیفتد.
مهدوی الحسینی ادامه داد: آسیب هایی که مردم دیده بودند آتش زیر خاکستری بود که با وزیدن یک باد امکان بروز آن بود و بالاخره در دی ماه به وقوع پیوست.
وی تاکید کرد: دولت نباید از زیربار همه چیز شانه خالی کند، اگر نمی توانند کاری انجام دهند اعتبارات را سرشکن کرده و بین مردم توزیع کنند تا مردم جامعه را اداره و دوباره به نظم اجتماعی برسیم.
نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در این نشست نمونه ای از صحبت های نمایندگان احزاب و سمن های استان و طرز فکر و دغدغه آنها را شنیدید.
محمدرضا امیرحسنخانی افزود: به افرادی که در خراسان جنوبی تربیت و بزرگ شده اند افتخار می کنم هرچند در استان کوچکی هستیم که نامی از آن نیست اما همه حرف ها و دغدغه هایی دارند که دوست دارند شنیده شود.
وی خطاب به معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: این نشست برگزار شد تا دغدغه های مردم استان ما را به گوش مسئولان برسانید.
نماینده مجلس بیان کرد: اینکه گفته شد وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به خراسان جنوبی سفر کرده اما با دانشجویان نشست نداشته حرف حساب است گلایه اول ما از رئیس دانشگاه بیرجند و گلایه دوم از وزیر علوم است که باید اینگونه مسائل رفع شود.
گزارش: رقیه محمدی
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.