به گزارش ایرنا، علی عرب نژاد روز پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاح نمادین برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در مهد کودک میلاد بیرجند با تاکید بر ارایه این خدمات در پایگاه های دائمی برای تمام ایام سال افزود: اکنون 44 پایگاه دائمی و 680 پایگاه غیر دائمی برای غربال کودکان فعال است.
وی گفت: برنامه غربالگری کودکان سه تا 6 سال از ابتدای آبان تا دیماه در تمام پایگاه های دائمی و غیر دائمی از جمله مهدهای کودک، مراکز بهداشت و خانه های بهداشت مراکز پیش دبستانی و غیره انجام می شود.
عرب نژاد ادامه داد: نیمه دوم سال گذشته غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم برای 42 هزار و 800 کودک در سطح یک انجام و از این تعداد 3 هزار و 195 نفر به سطح 2 ارجاع شدند.
وی با اشاره به گذشت 23 سال از اجرای برنامه غربالگری تنبلی چشم یادآور شد: پیگیری تا حصول نتیجه قطعی و درمان کامل پس از مرحله غربال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با استفاده از 2 روش چلرت و دستگاه غربالگر عیوب انکساری در سه سطح توسط مربی، اپتومتریست و چشم پزشک در تمامی مناطق شهری و روستایی انجام می شود.
وی ضمن تاکید بر جدی گرفتن برنامه های پیشگیری اظهار داشت: پیشگیری بهترین اقدام برای کاهش بروز بیماری های چشمی از جمله آمبلیوپی خواهد بود.
معاون توسعه فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز گفت: سن سه تا 6 سال، زمان طلایی برای تشخیص بیماری های چشمی کودکان و غربالگری است.
اعظم احمدی شادمهری با اشاره به اجرای طرح غربالگری در سه سطح اظهار داشت: سطح اول شامل غربال در پایگاه های دایمی و غیر دایمی بینایی توسط مربیان آموزش دیده و با استفاده از چارت و دستگاه پلاز اپتیکس می شود.
وی افزود: پس از آن، ارجاع تعدادی از کودکان به سطح دوم و معاینات تخصصی تر توسط اپتومتریست انجام می گیرد و در سطح سوم نیز کودکان بیمار و نیازمند به مداخلات درمانی تخصصی جراحی و غیره از سطح دوم به سطح سوم ارجاع و توسط چشم پزشک درمان می شوند.
معاون توسعه فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه سطح یک، 2 و سه برای مردم مناطق محروم و حاشیه نشین رایگان است، اضافه کرد: سطوح بالاتر از سطح سه، برای تمام اقشار رایگان انجام می گیرد.
وی خراسان جنوبی را جزو استان های برتر در اجرای این طرح معرفی کرد و یادآور شد: هدف تنها اجرای غربالگری نیست و پس از آن پیشگیری مطرح می شود، در همین راستا تمام تلاش ما پوشش صد درصدی جامعه هدف در سطوح 2 و سه است.
احمدی شادمهری همچنین به اعتبارات سال گذشته برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: سال گذشته 148 میلیون تومان هزینه شد اما امسال پیش بینی کردیم با افزایش اعتبار، این مبلغ به 160 میلیون تومان برسد.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.