به گزارش ایرنا، محمد فرهادی چهارشنبه شب در نشست جمع بندی ارزیابی پرونده ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد در بیرجند اظهار داشت: این استان پتانسیل های خوبی در حوزه گردشگری دارد.
وی سخت کوشی، خلاقیت و کار آفرینی را از خصوصیات مردم روستای خراشاد برشمرد و گفت: توسعه و احیای صنعت توبافی سنتی، مرهون زحمات تعدادی از بانوان فرهیخته و فعال این روستا است.
مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی حمایت از این اقدامات را یک وظیفه دانست و افزود: اقدامات مثبت علاوه بر احیای یک هنر، توسعه پایدار و حرکت جمعی را در پی داشته است به طوری که تمام افراد روستا احساس تعهد پیدا کرده و در تولید محصولات ارگانیک قدم برداشته اند.
وی با تاکید بر اینکه چرخه تولید توبافی در استان تکمیل است بیان کرد: خراسان جنوبی در تولید پنبه رتبه سوم کشور را دارد و تولید نخ در شهرستان فردوس موجب شده که هنرمندان توبافی در تامین مواد اولیه مشکلی نداشته باشند.
فرهادی ضمن تحسین احیای مجدد صنعت رنگریزی در کنار توبافی گفت: اغلب رنگ ها از دانه های گیاهی و پوست محصولات کشاورزی خود منطقه تهیه می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر تمام تلاش های صورت گرفته برای احیای این صنعت قدیمی، آموزش آن در سایر شهرها و مناطق استان نیز قابل تقدیر است.
مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه از ورود واسطه ها به بازار فروش پارچه های سنتی جلوگیری می شود گفت: اتفاق نظر کامل در بین مسئولان استان برای حمایت از صنایع دستی و به خصوص پارچه بافی وجود دارد.
وی ساخت بازارچه صنایع دستی در شهر بیرجند با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی را نمونه این اقدامات عنوان کرد و افزود: یک مکان تاریخی برای احداث این بازارچه در نظر گرفته شده که پس از بازسازی راه اندازی می شود و گردشگران بدون واسطه می توانند صنایع دستی مورد نیاز را از این مرکز تهیه کنند.
فرهادی، ارایه تسهیلات بانکی، تامین زیرساخت ها و عرضه محصولات تولیدی پارچه های سنتی به صورت اینترنتی را از دیگر حمایت ها ذکر کرد.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با ارایه گزارش مثبت از روند ارزیابی پرونده ثبت جهانی شدن خراشاد به عنوان روستای هدف صنایع دستی، اشتغال زایی و مهاجرت معکوس در این روستا را شاهد باشیم.

**مرکز فروش در روستای خراشاد احداث می شود
فرماندار بیرجند نیز در این نشست ضمن تقدیراز تلاش های مردم روستای خراشاد به خصوص بانوان برای احیای یک هنر فراموش شده گفت: در هر شرایطی حمایت ها از این صنعت و هنر انجام می شود.
علی ناصری اظهار داشت: مرکز فروش در روستا برای دسترسی گردشگران به صنایع دستی و پارچه های سنتی احداث می شود.
وی با بیان اینکه نمایشگاه های متعددی برای عرضه این محصولات برگزار می شود افزود: در هتل های شهرهای بزرگ کشور نمونه این حوله ها به فروش می رسد.
فرماندار بیرجند بر تمرکز بسته بندی مطابق سلیقه توریست های بین المللی تاکید و بیان کرد: فروش تولیدات این محصول توسط برخی فعالان صنایع دستی در بازارهای جهانی بدون واسطه مد نظر است.
وی از اعلام آمادگی سرمایه گذار برای فروش اینترنتی پارچه های سنتی خبر داد و افزود: امیدواریم تا یک سال آینده این بستر فراهم شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای خراسان جنوبی نیز با ابراز خرسندی از جریان سرزندگی در روستای خراشاد گفت: زنان نقش پر رنگی در کارآفرینی این روستا دارند.
عالیه خواجوی با اشاره به لزوم احداث بازارچه صنایع دستی اظهار داشت: طرح این بازارچه از سال گذشته تهیه شده و 85 میلیون تومان برای آن تخصیص داده شده که امید است روند احداث آن زودتر آغاز شود.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.