به گزارش ایرنا سرهنگ علیرضا عباسی روز یکشنبه در نشست خبری گفت: از این تعداد یکهزار و 486 فقره تصادف جرحی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در مدت یادشده 94 فقره تصادف خسارتی با 22 درصد افزایش به ثبت رسید اظهار داشت: البته این آمار مربوط به تصادفات با خسارت بالای هشت میلیون تومان بوده است.

** 24 کشته و 1900 مصدوم
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: تصادفات درون شهری استان در هفت ماه نخست امسال منجر به مجروح شدن یکهزار و 900 نفر شد که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 24 نفر در تصادفات رانندگی درون شهری استان جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد رشد داشته است.
سرهنگ عباسی بیان کرد: از بین 24 نفر فوت شده در تصادفات امسال سه نفر راننده موتور، 2 نفر ترک نشین، 15 عابر پیاده و 3 نفر سرنشین جلوی خودرو بوده اند.
وی با بیان اینکه 70 درصد افراد فوت شده بالای 55 سال سن داشته اند گفت: از بین افراد فوت شده 2 نفر مرگ مغزی شدند که با توجه به نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در استان اعضای بدن این 2 نفر در شهرهای بیرجند و طبس به بیماران نیازمند اهدا شد.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه 65 درصد تصادفات در مرکز استان رخ داده است افزود: بیشتر تصادفات در ساعت 18 تا 22 رخ داده است.
وی بیان کرد: 63 درصد علت تصادفات فوتی عدم توجه به جلو بوده و سواری ها نیز با 75 درصد بیشترین سهم تقصیر در تصادفات فوتی را از آن خود دارند.
عباسی سهم عابران پیاده از آمار متوفیان تصادفات درون شهری را 63 درصد اعلام کرد و گفت : 58 درصد رانندگان مقصر 15 تا 35 ساله بودند و 43 درصد گواهینامه پایه سه داشته اند.

** یکشنبه های پرتصادف
وی گفت: در خصوص تصادفات جرحی تحقیقات نشان می دهد روزهای یکشنبه بیشترین آمار تصادف را داشته لذا درصدد هستیم با همکاری دانشگاه تحقیقات وسیع تری در زمینه ریشه یابی این موضوع انجام دهیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: پایان نامه هایی که به موضوعات حوادث رانندگی بپردازند، حمایت مالی خواهند شد.
وی گفت: همچنین در این مدت 158 هزار و 779 مورد اعمال قانون و برخورد با تخلفات رانندگی در شهرهای استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با 6 درصد رشد مواجه بوده است.
وی با اشاره به ثبت تخلفات همزمان، حادثه ساز و جرایم بالای یک میلیون تومان در هفت ماه نخست امسال افزود: 760 دستگاه خودرو در این زمینه اعمال قانون و توقیف شدند که این آمار 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
سرهنگ عباسی گفت: 307 دستگاه دارای خلافی بالای یک میلیون تومان متوقف و بعد از پرداخت خلافی ترخیص شدند که این عدد نیز 17 درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می دهد.
وی از توقیف 6هزار و 60 دستگاه موتورسیکلت در استان از ابتدای امسال تا پایان مهر خبر داد و گفت: این رقم سه درصد کاهش داشته است.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد این حوزه در صدور گواهینامه اظهار داشت: هفت ماه نخست امسال 13 هزار و 978 فقره گواهینامه صادر شد و 16 هزار و 580 مورد نیز خدمات شماره گذاری وسایل نقلیه در سطح استان انجام گرفته است.

** سه ماه فرهنگ سازی بستن کمربند سرنشین
وی با تاکید بر اینکه تمامی معابر درون شهری به سامانه های الکترونیکی هوشمند تجهیز می شود گفت: در حال حاضر 35 دستگاه خودرو کنترل محسوس به کمک خودروهای کنترل نامحسوس و سایر نیروها به تخلفات رانندگی رسیدگی می کنند.
عباسی از بهره برداری چهار دستگاه دوربین در بیرجند خبر داد و افزود: این دوربین ها در بلوار پیامبر اعظم (ص)، بلوار امام رضا (ع) و نقاطی که معمولا سرعت رانندگی بالا است با همکاری شهرداری در آینده نزدیک نصب و راه اندازی می شود.
وی با اشاره به استفاده 95 درصد رانندگان خودروها از کمربندی ایمنی اظهار داشت: افزایش آمار متوفیان سرنشین های جلو ایجاب کرد که امسال طرح استفاده از کمربندی ایمنی برای معابر درون شهری الزامی شود.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با بیان اینکه سوار کردن اطفال زیر 12 سال نیز در صندلی جلو طبق قانون ممنوع است افزود: کار فرهنگ سازی اجرای این قانون از ابتدای مهرماه آغاز شد و تا سه ماه ادامه دارد و انتظار می رود پس از این مدت مردم به رعایت قانون عادت کنند.

** افزایش سرعت منجر به تشدید تصادف می شود
وی ضمن تاکید بر رعایت سرعت مطمئنه گفت: تحقیقات نشان می دهد که افزایش هر کیلومتر سرعت مطمئنه منجر به افزایش سه درصدی مصدومیت و پنج درصدی تصادفات منجر به فوت می شود.
عباسی با اشاره به افزایش خودروهای تک سرنشین در شهرهای استان یادآور شد: استفاده بیش از 80 درصد شهروندان از خودروهای تک سرنشین منجر به گره های ترافیکی و افزایش پارک های دوبل می شود.
وی ضمن تقدیر از شهروندان در فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی بیان کرد: پیشنهاد شده که بیمه ها با اهدای کلاه ایمنی در تقویت این فرهنگ سهیم باشند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه 25 سازمان در زمینه فرهنگ سازی مباحث ترافیکی با پلیس همکاری دارند افزود: با این وجود فعلا پلیس در این زمینه تنها مانده و انتظار می رود که همکاری های چند جانبه بییشتر شود.

** پایان آذر آخرین مهلت بخشش جریمه دوبرابری
وی از بخشش جریمه دوبرابری دیرکرد جرائم رانندگی در سال 97 خبر داد و گفت: رانندگان برای بهره‌مندی از این بخشودگی باید اصل جریمه خود را تا آذرماه پرداخت کنند در غیر این صورت دوبرابری جرائم به قوت خود باقی خواهد بود.
سرهنگ عباسی با توصیه جدی به رعایت اصول رانندگی اظهار داشت: عابران پیاده نیز باید در تردد به خصوص شب دقت لازم را داشته باشند.
ایمن سازی پیاده روها از سوی مسئولان، استفاده از چراغ های راهنما، توجه به نقط کور، استفاده نکردن از تلفن همراه، رانندگی با سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز از دیگر توصیه های این مقام مسئول حوزه راهنمایی و رانندگی استان بود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.