به گزارش ایرنا، اکبریه یکی از روستاهای قدیمی بیرجند است که اکنون در قلب شهر و اطراف عمارت و باغ اکبریه قرار گرفته و امروز به حکم تاریخی بودن از بسیاری امکانات شهری به خصوص ساماندهی معابر محروم است.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این نشست گفت: درخصوص اراضی اکبریه مراجعات متعددی توسط اهالی آن منطقه داشتیم که متقاضی هستند وضعیت کوچه های آنجا آسفالت یا سنگ فرش شود.
ابراهیم تقی زاده افزود: با توجه به اینکه گردشگران مختلف به آن محله رفت و آمد دارند وضعیت کوچه های آنجا مناسب نیست.
وی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قبلا اعلام کرده که با توجه به ضوابط مربوط آن محله باید سنگ فرش شود، شهرداری بیرجند برای زیرسازی آنجا آعلام آمادگی کرده است، هزینه های آن هم توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان برآورده شده که باید شهرداری انجام دهد که تاکنون این اعتبار تامین نشده است.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: شهرداری برای انجام کارهای زیرسازی و آماده سازی آن اعلام آمادگی کرده و از آستان قدس رضوی هم تقاضای کمک در این خصوص شده که باید متولی این موضوع مشخص شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این سازمان در راستای وظیفه خود که تشخیص ارزش های فرهنگی و تاریخی است، در خصوص بافت های شهری تاریخی وظیفه نظارتی برای حفظ ارزش های فرهنگی و تاریخی دارد.
حسن رمضانی افزود: در شورای عالی معماری و شهرسازی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم یکی از اعضای آن است، طرح ها ابتدا در سطح استان بررسی و سپس در شورای فنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تایید می شود و سپس در روستاها در این خصوص کار می شود.
وی اظهار داشت: بافت تاریخی خور،نایبند و ... به همت بنیاد مسکن کار شده و مورد استقبال اهالی روستا و گردشگران واقع شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در خصوص بافت های شهری فقط کار نظارتی انجام می دهیم و در دیگر شهرهای کشور هم بدین گونه است، در شهر یزد 700 هکتار بافت تاریخی منسجم وجود دارد و 700 هکتار فضای تاریخی منفصل دارد که شهرداری متولی و سازمان میراث فرهنگی کار نظارت آن را انجام می دهد.
رمضانی افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه سوم، شهرداری موظف است در خصوص بافت های تاریخی واجد ارزش ایجاد شهرداری ویژه بافت تاریخی را اقدام کنند که این کار به این دلیل است که سال ها معابر ارزشمند فرهنگی و تاریخی خود را بر اساس ماشین های خود ایجاد کردیم و به بافت تاریخی آسیب زده ایم.
وی اظهار کرد: بجای اینکه در این خصوص از تجربه جهانی استفاده کنیم، کوچه ها را در ابعاد ماشین ها عریض کردیم و آسیب زیادی به هویت فرهنگی شهر وارد شد.
وی اضافه کرد: نگاه ما این است که بافت تاریخی اکبریه به عنوان بخشی از شهر بیرجند با شرایط و مصالح خاص معابر آن با نگاه به معماری و شهرسازی ویژه بیرجند انجام شود.
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: روستای اکبریه بیرجند طرح تفصیلی ویژه دارد که با کارفرمایی شهرداری بیرجند و ضوابط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تهیه شده است، اگر نظری بر تعدیل یا تغییر در این ضوابط وجود دارد اداره کل راه و شهرسازی آمادگی رسیدگی دارد.
وحید داعی افزود: اگر بخواهیم از اعتبار بازآفرینی شهری در خصوص محله اکبریه استفاده شود پیشنهاد آن را از طریق شهرداری بیرجند به دبیرخانه ستاد شهرستان ارسال و اگر به عنوان محدوده بازآفرینی شهری تصویب شد آن وقت امکان پیگیری اعتبارات این موضوع است.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی چون محله اکبریه از محدوده های مصوب بازآفرینی شهری نیست امکان ارائه خدمات در حوزه اجرایی، اعتباری و ... وجود ندارد.
عضو شورای شهر بیرجند هم گفت: پیگیری در خصوص محله اکبریه از دوره سوم شورای اسلامی شهر بیرجند انجام شد و با پیگیری های انجام شده برای این منطقه یک طرح تفصیلی ویژه تصویب شد اما نیازمند نگاه ویژه است، چون تنها باغ ثبت شده جهانی ما در این منطقه قرار دارد.
مهدی میری افزود: همه مسئولان باید به این منطقه نگاه ویژه داشته باشند چون مردم این منطقه هم با محرومیت هایی مواجه هستند.
وی اظهار داشت: اگر بتوانیم این منطقه را از مناطق بازآفرینی شهری تعریف کنیم، بسیاری از مشکلات آن رفع می شود، وظیفه دستگاه ها در این خصوص مشخص شود.
معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند هم گفت: از سال 1396 که تقاضای مردمی در خصوص کف سازی معبر اکبریه دریافت شد، بیش از 30 نامه از طرف شهرداری بیرجند برای دستگاه ای مختلف در این خصوص ارسال شده است.
علی عدل افزود: با توجه به اینکه محدوده اکبریه در لیست محله های بازآفرینی شهری قرار دارد و پروژه های آن برای سال 1397 تعریف شده، پیش بینی اعتبارات لازم از محل یادشده انجام می شود.
وی تصریح کرد: شهرداری بیرجند آمادگی خود برای اجرای عملیات در منطقه یادشده اعلام کرد اما اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام کرده که در این مقطع اجازه پرداخت پول به شکل مستقیم به شهرداری را نداشته و خود این نهاد پیمانکار در این خصوص پیمانکار برای اجرای این عملیات را انتخاب می کند.
معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند بیان کرد: بودجه ای در شهرداری ویژه محله اکبریه تعریف نشده و در استانداری هم مقرر شد که اقدامات در این خصوص به شکل مشترک با دیگر دستگاه ای مربوط انجام شود.
عدل افزود: اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی این منطقه را در لیست پروژه های هدف بازآفرینی شهری قرار دهد.
در این جلسه مقرر شد، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تامین مصالح محله اکبریه را تقبل و شهرداری بیرجند کار عمرانی معابر اصلی، کف سازی و جداره سازی این محله را انجام دهد.
پیگری مشکل پارکینگ های طبقاتی، حاشیه ای و محله ای شهر از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر بیرجند بود که مقرر شد در جلسه بعدی شورا بررسی و پیگیری شود.
7559 *6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.