فرهاد فلاحتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با مدیریت جهادی و تقسیم عادلانه اعتبارات و امکانات به راحتی می توان روند مهاجرت روستاییان را کاهش داد.
وی بیان کرد: قهر طبیعت و کاهش سطح درآمد در چند سال اخیر باعث مهاجرت روستاییان شده و خشکسالی های چندین ساله به شدت ابعاد زندگی روستاییان را تحت تاثیر قرار داده و آنان را مجبور به مهاجرت کرده است.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: مهاجرت از چالش های مهم در خراسان جنوبی است چرا که از یک طرف تخلیه روستاها به عنوان کانون امنیت مرزها را در پی دارد و از طرفی دیگر باعث حاشیه نشینی در کلانشهرها و معضلات اجتماعی می شود.
وی کمبود شدید آب در روستاها را مهمترین مشکل روستاییان دانست و اضافه کرد: روستاییان از روی رغبت مهاجرت نمی کنند بلکه از روی ناچاری مهاجرت به کلان شهرها را انتخاب می کنند.
فلاحتی گفت: یکی از علل مهاجرت روستاییان کم آبی است که با برنامه ریزی جدی می توان این مشکل حل کرد و باروری ابرها، آبرسانی از سایر مناطق کشور و مدیریت منابع موجود استان باید با جدیت دنبال شود.
وی تصریح کرد: عدم مدیریت انسانی درست باعث شده که سالانه میلیون ها مترمکعب روان آب را در استان کویری خراسان جنوبی از دست بدهیم در صورتی که با مدیریت درست این منابع می توان بخشی عظیمی از مشکل کم آبی را برطرف کرد.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست قنوات در افزایش آب قنوات تاثیرگذار است که این موضوع جدی گرفته نمی شود.
وی اظهار داشت: امسال 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری و مدیریت آب ها اختصاص یافته که با تقسیم عادلانه این اعتبار و مدیریت درست، می توان به راحتی روند مهاجرت روستاییان را کاهش داد.
فلاحتی افزود: در مجموع توجه به روستاها و حرکت در جهت توانمند سازی روستاییان سبب کاهش نرخ بیکاری، حاشیه نشینی، افزایش تولید ملی و در نهایت کاهش مهاجرت ها آنان می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید با نگاه عدالت محورانه به نقاط محروم خدمات رسانی شود گفت: ارتقای شاخص های خدمات رسانی باید بیش از گذشته در روستاها دنبال شود و توسعه مناطق روستایی نیازمند گام های عملی است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.