روایت اول: وارد مغازه ای برای خرید موادغذایی می شوم و پس از انتخاب یک کالای موردنیاز هنگام پرداخت بهای آن فروشنده می گوید 4800 تومان و ادامه می دهد از هفته قبل تا الان هزار تومان گران تر شده است. من که نمی دانم دقیقا در این زمان و مکان چه باید بگویم، پاسخ می دهم بله بعضی افزایش قیمت ها غیرطبیعی به نظر می رسد و او بلافاصله ادامه می دهد افزایش قیمت ها هنوز در راه است، بگذارید 13 آبان بیاید! من بدون آنکه بپرسم منبع این اخبار شما کجاست از مغازه خارج شدم ولی مثل هر ایرانی فکرم از موضوع خارج نشد.

روایت دوم: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم هایی که در چارچوب توافق هسته ای برداشته شده بود، دوباره اعمال می شود. با این حال سایر طرف های برجام با عهدشکنی آمریکا مقابله کرده و تلاش دارند با پایبندی به برجام این توافق بین المللی را حفظ کنند. همزمان، اروپایی ها اعلام کرده اند که روی یک سیستم پرداخت مالی برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران کار می کنند.

روایت سوم: بسیاری از صاحبنظران، مسئولان عالی و فعالان سیاسی و اجتماعی کشور حتی پیش از اعلام رسمی ترامپ برای خروج از برجام می دانستند و می گفتند سخن پراکنی و اقدامات او بیش و پیش از آنکه طرح و برنامه نو عملیاتی در حوزه مقابله با جمهوری اسلامی ایران باشد، فاز جدیدی از جنگ روانی علیه یک ملت است تا آنان را از راه های رفته پشیمان و از آینده ناامید سازند و در اذهان مردم و مسئولان کشور خطای محاسباتی ایجاد کنند. مرور عملکرد دولتمردان آمریکا در اقدامات پیشین از جمله حمله به افغانستان و عراق نیز نشان می دهد قبل از هر اقدام عملیاتی، رسانه های غول آسای آنها به این کشورها حمله کردند حتی گفته شد هالیوود نیز به این جنگ رسانه ای پیوست و در واقع با تولید محتوا براساس امیال و اهداف پلید خود و سوءاستفاده از برخی مشکلات داخلی این کشورها ذهن و فکر مردم را ابتدا به هم می ریزند و سپس آنگونه که بخواهند مرتب می کنند تا بستر اقدامات ویرانگر بعدی فراهم شود.

روایت چهارم: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید فطر امسال با تأکید بر اینکه ملت ایران باید بیدار و هوشیار باشد و توطئه‌ها را بشناسد، افزودند: امروز توطئه اصلی دشمن عبارت از «فشار اقتصادی» به توده‌های مردم برای خسته و ناامید کردن آنان است. حضرت آیت الله خامنه ای 25 خرداد 97 همه دستگاههای حاکمیتی و مسئولان را به تلاش بی‌وقفه برای مقابله با این توطئه توصیه و خاطرنشان کردند: یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند. ایشان با تأکید بر اینکه آحاد مردم نیز برای مقابله با این توطئه وظایفی دارند، افزودند: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد، «پرهیز از اسراف و زیاده‌روی» است. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وجود نقدینگی بالا در کشور گفتند: صاحبان این نقدینگی، آن را به سمت تولید هدایت کنند تا چرخ های زندگی مردم به حرکت در بیاید. ایشان وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی را موضوعی مهم خواندند و با اشاره به رواج پدیده ناپسندِ توهین و تهمت به یکدیگر در فضای مجازی خاطرنشان کردند: اینگونه اقدامات که گناه کبیره است، به فضای عمومی کشور و وحدت ملی لطمه می زند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سیاست تبلیغاتی دشمن برای ایجاد جنگ روانی در جامعه از برخی رسانه ها و افراد که سخنان دشمنان را تکرار می‌کنند، انتقاد و آنها را به پرهیز از این اقدام دعوت کردند.

روایت پنجم: امروز کمتر کسی است که مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشورمان را که قشرهای مختلف مردم با آنها مواجه اند، انکار کند و یکی از آثار تهدیدها و تحریم های خارجی برای ما این است که نقاط ضعف و آسیب مان آشکار می شود و در پنج سال اخیر نیز فضای مطالبه گری برای رفع کاستی ها و نابسمانی ها در کشور گسترش یافته و اقدامات ارزشمندی هم برای اصلاح امور و مبارزه با فساد انجام شده است. یکی از وجوه مشترک کلام مردم و مسئولان امروز این است که بخش زیادی از مشکلات و موانع کنونی به ویژه در حوزه اقتصادی و تنظیم بازار مربوط به داخل کشور و عملکرد دستگاه هاست تا تهدید و تحریم به ویژه تحریمی که هنوز قرار است بیاید و دشمن با بهره گیری از این ترفند جنگ روانی و ناآگاهی برخی افراد در داخل، بر اوضاع تاثیر بگذارد!

روایت ششم: امام جمعه موقت بیرجند در خطبه های نمازجمعه اخیر مرکز استان گفت که مهمترین جنگ امروز دشمن با ما جنگ روانی است و رشد سیاسی در این مواقع باید خود را نشان دهد، دشمن امروز در جنگ روانی واقعیت ها را وارونه می کند و با سیاه نمایی موفقیت های 40 ساله انقلاب را نادیده گرفته و مگس وار بر روی زخم دست می گذارد. حجت الاسلام محمد مختاری ششم مهر 97 افزود: دشمن می خواهد با فشار اقتصادی، فرهنگی و روانی مردم ما را سرگردان کند و وقتی ملتی گیج و مبهوت شود اقدامات نسنجیده انجام داده و خلاف منافع ملی خود عمل می کند، جنگ اقتصادی زمانی جواب می دهد که مردم ما در جنگ روانی شکست بخورند و این مشکلات آشفته کنونی نتیجه جنگ روانی دشمن است.

روایت آخر: جنگ روانی واقعیتی است که در عرصه علم و تجربه ثابت شده و از دل جنگ های بزرگ دنیا درباره آن تئوری هایی بیرون آمده که امروز در کلاس های درس علوم ارتباطات تدریس می شود، لازم است در کنار جنگ اقتصادی، این نوع جنگ را نیز باور کنیم، برای آن برنامه هدفمند، هوشمند و اثرگذار مقابله ای داشته باشیم و مردم را برای چنین مقابله ای آماده و تجهیز کنیم که اولین لازمه اش آگاهی بخشی و رشد سیاسی مردم است. تشکیل «ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» و انتصاب عبدالرضا رحمانی فضلی به ریاست آن از سوی رئیس جمهوری اقدام شایسته و اثرگذاری است که قطعا آثار و نتایج آن طی روزها و هفته های آینده بیشتر نمایان می شود. در حکم دکتر روحانی آمده است: 'سیاستگذاری و برنامه ریزی رسانه ای و نظارت بر اجرای آنها برای ایفای نقش فعال و موثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی مورد انتظار است. طبق مصوبه شورای عالی تمامی مسئولان و اعضای قوای سه گانه، ائمه جمعه، کارکنان نهادهای رسمی کشوری و لشگری و کلیه رسانه های کشور موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد می باشند.'
ملت ایران مردمی فهیم و اهل مشارکت اجتماعی هستند از این رو باید اطلاعات لازم به صورت شفاف و به موقع در اختیار آنان قرار گیرد که لازم است دستگاه های مختلف در سطوح کشوری و استانی متناسب با وضعیت جدید و بهره گیری از ظرفیت رسانه ها اقدام کنند.
---------------------------------------------------------------------------------------
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.