به گزارش ایرنا سعید جلیلی روز یکشنبه در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: تصمیم گیری پشت درهای بسته یک نقیصه در کشور است و باید از هر صنفی در تصمیم ها مشورت گرفته شود.
وی گفت: در همه بخش ها یک وضع موجودی است اما باید به تناسب آن از وضع مطلوب هم درکی داشته باشیم و تصویری از آن ارایه شود.
وی این تصویر مطلوب را در شناخت موانع و برنامه ریزی مهم دانست و افزود: اتاق بازرگانی در شناخت ظرفیت ها و فرصت ها و نحوه رسیدن به نقطه مطلوب می تواند نقش موثری ایفا کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خراسان جنوبی ظرفیت دانشگاهی خوبی دارد که می توان از این ظرفیت به خصوص در بخش پژوهش های دانشجویی برای ریشه یابی مشکلات استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه با هزینه اندک می شود کارهای بزرگ انجام داد اظهار داشت: اگر بخش های مختلف تولید و صنعت نیازهای خود را به دانشگاه ها اعلام کنند در پیشبرد اهداف خود موفق تر خواهند بود.
جلیلی گفت: در چنین عرصه هایی بدون شک دولت با دیوان سالاری موجود اداری نمی تواند کارها را انجام دهد و باید مردم به ویژه بخش خصوصی مشارکت کنند.
وی ادامه داد: مهمترین هنر دولت نیز می تواند این باشد که اگر کسی برای رسیدن به وضع مطلوب گام برمی دارد مانع او نشود و عملکرد دستگاه های اجرایی باید طوری باشد که مردم در ارتباط با آنها احساس خرسندی و رضایت داشته باشند.
وی یکی از مهمترین ظرفیت های خراسان جنوبی را نیروی انسانی دانست و گفت: اگر به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده شود چهره استان متحول خواهد شد و برآورد نیازهای استانی و تعیین هدف برای بهره مندی از ظرفیت نیروی انسانی یکی از وظایف اتاق بازرگانی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اتاق بازرگانی باید هویت واقعی داشته باشد و از حالت های فردی به هویت تجمیع شده تبدیل شود، آن زمان روال پیگیری مشکلات راحت تر خواهد شد.
وی اظهار داشت: در بسیاری از استان ها فرصت های کم نظیری وجود دارد که می توان با آن یک یا چند کشور را اداره کرد و توجه به ظرفیت های استانی می تواند منجر به ارزآوری، صادرات و اشتغال شود.
جلیلی بازار افغانستان را فرصتی ارزشمند برای صادرات عنوان کرد و افزود: نباید حتما به دنبال بازارهای اروپایی بود بلکه توجه به بازار افغانستان می تواند برای مردم منطقه و کل کشور منفعت داشته باشد و صادرات خراسان جنوبی به افغانستان برابر کل صادرات ایران به 28 کشور اروپایی است.
وی با بیان اینکه 2 محصول استراتژیک خراسان جنوبی برای به دست گرفتن بازار اقتصاد کفایت می کند گفت: خراسان جنوبی کنار این محصولات مزیت های دیگری هم از جمله انرژی های نو دارد که می تواند در بخش صادرات کمک کننده باشد.
وی بیان کرد: برخی کشورها فقط با یک محصول اقتصاد خود را اداره می کنند لذا لازم است در کنار توجه دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی نیز با مطالبه گری پیگیری جدی صادرات به افغانستان را انجام دهند.
جلیلی همچنین امروز (یکشنبه) در اجلاسیه شهدای دانش آموز و فرهنگی استان خراسان جنوبی سخنرانی کرد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.