به گزارش ایرنا سرهنگ قاسم سبزعلی روز پنجشنبه در آیین تکریم و معرفی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: سالانه در کشور 15 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع دچار آتش سوزی می شود که امسال 500 فقره حریق در کشور گزارش شده است.
وی بیان کرد: تعامل با مردم، اطلاع رسانی، آسیب شناسی دلایل حریق، تجهیز جوامع محلی و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از جمله دلایل کاهش آتش سوزی در کشور بوده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: 100 میلیارد تومان اعتبار در سال 95 برای تجهیز یگان حفاظت اختصاص یافت که در بحث پایگاه های اطفای حریق نیز هزینه شد.
وی عنوان کرد: در حوزه منابع طبیعی امروز با چالش های جدی مواجه ایم در برخی استان ها امکان زندگی در حال سخت تر شدن است که اگر ادامه یابد جایی برای زندگی نخواهیم داشت.
سبزعلی یادآور شد: اساتید دانشگاهی معتقدند در برخی اقلیم های کشور امکان زادآوری برخی گروه ها و گونه های گیاهی امکان پذیر نیست که تغییرات آب و هوایی در این زمینه دخیل بوده است.
وی گفت: ایران در سطح دنیا جنگل های منحصر به فردی دارد که بدست مردم در حال نابودی است اما امروز اگر قرار است زندگی کنیم باید طبیعت زنده باشد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به افزایش فرونشست آب و زمین در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: با این شرایط باید از داشته های خود محافظت کنیم رسالت اصحاب رسانه در این زمینه بسیار سخت و مهم است.
وی بیان کرد: موضوع حفاظت از منابع طبیعی مانند همان کشتی است که اگر فردی در کشتی جای خود را سوراخ کند همه را غرق خواهد کرد.
سبزعلی اضافه کرد: اعتقاد داریم اگر اطلاع رسانی درست و آگاهی بخشی لازم به مردم انجام شود مردم فهیم همراه ما نه در تقابل هستند.
وی اضافه کرد: بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی زمانی حس می کردیم با اقدامات قهری می توان مبارزه کرد در حالیکه امروز باید با اطلاع رسانی و در نظر گرفتن موضوع معیشت مردم کار کنیم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از تخلفات منابع طبیعی نشات گرفته از نیاز معیشتی مردم است یادآور شد: باید با بهره گیری از جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد معیشت مردم را به منابع طبیعی گره بزنیم تا از این طریق فعالیت های حوزه منابع طبیعی منتج به نتیجه شود.
وی با بیان اینکه امروز شاهد از دست دادن پوشش گیاهی منابع طبیعی هستیم، افزود: مردم با اطلاع یا بی اطلاع به عرصه های منابع طبیعی خسارت های زیاد و جبران ناپذیری وارد می کنند.
سبزعلی با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه منابع طبیعی گفت: گواه این ادعا اختصاص مبلغ 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیزداری است تا چالش های حوزه آب را بتوان ساماندهی کرد.
وی تاکید کرد: سالانه نزدیک به 30 هزار پرونده تخلف در حوزه های مختلف منابع طبیعی تشکیل می شود که بیش از 50 تا 60 درصد مربوط به زمین است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه با برخورد به هنگام با متخلفان شاهد روند نزولی تعداد پرونده ها خواهیم بود افزود: از سال 84 تاکنون پرونده های تخلف منابع طبیعی کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه از شدت برخورد با افراد متخلف کاسته نخواهد شد یادآور شد: در این خصوص هیچ اغماض و چشم پوشی از متخلف نداشته، نداریم و نخواهیم داشت.
در این مراسم از زحمات سرهنگ محمد حسن زاده قدردانی و محمد هادی رمضانی به عنوان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی انتخاب شد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.