محمد اصغرزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مرحله نخست از آغاز امسال تاکنون 21 هزار راس دام واکسینه شدند و در مرحله دوم مانند گذشته هزینه واکسیناسیون از اعتبارات دامپزشکی تامین و واکسن به صورت رایگان تزریق می شود.
وی گفت: در این مدت گاو و گوساله های واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی استان زیر پوشش این عملیات قرار می گیرند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که این ویروس عامل بیماری ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد می کند و سپس تاول هایی داخل دهان و روی پا ظاهر می شود که ممکن است پاره و موجب لنگش حیوان شود.
وی افزود: بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می شود و مهمترین تهدید برای تجارت دام و فرآورده ‌های دامی محسوب می‌شود.
اصغرزاده اظهار داشت: این بیماری با علایم تاول در دهان، پا و پستان، ریزش بزاق، لنگش، افت شدید تولید و تلفات در گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها تظاهر می کند.
وی گفت: عامل این تب ویروسی از جنس آفتوویروس است که این ویروس فوق‌العاده جهش زاست و تغییرهای ایجاد شده به عنوان سویه جدید محسوب می‌شود و برای کنترل و مقابله با آن نیاز به ساخت واکسن جدید است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح جدید واکسیناسیون تب ‌برفکی در استان بیش از 24 هزار راس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شوند.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.