به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی فاطمه صباغ زاده افزود: تغذیه دام و طیور با داروها و مکمل ها باید طبق ضوابط و شرایط خاصی انجام شود و استفاده از هر نوع دارو چه به عنوان مکمل، چه به عنوان درمان تابع شرایطی از جمله علمی بودن آن، محدودیت استفاده، مجاز بودن داروها و نظارت بر مصرف است.
وی اظهار داشت: افراد فعال در حوزه تولید گوشت و پروتئین، مسئولیت سنگینی برعهده دارند ولی متاسفانه در برخی موارد نادر در مزارع پرورش طیور به بهانه کاهش تلفات، صرفه اقتصادی و جلوگیری یا کنترل بیماری ها، در پرورش طیور از آنتی بیوتیک استفاده می شود.
رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین مشکلات آنتی بیوتیک ها علاوه بر ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی، سرطان زا بودن دارو است بخصوص این اتفاق زمانی می افتد که مرغداری ها از آنتی بیوتیک هایی استفاده می کنند که عوارض آنها در دنیا شناخته و بیشتر از چرخه فارماکوپه یا دارویی خارج شده است همچنین به صورت غیرمجاز یا قاچاق وارد کشور می شوند.
وی با اشاره به اینکه پرورش طیور نیازمند داشتن برنامه پرورشی و مدیریتی صحیح همراه با تغذیه مناسب و براساس ‏استانداردهای تولید است گفت: مرغداران نباید بر استفاده مستمر از آنتی بیوتیک به بهانه جلوگیری از بروز بیماری های ویروسی تاکید کنند.
صباغ زاده اظهار داشت: تولیدکنندگان با استفاده از راهکارهای رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه ای و به کارگیری و اعمال یک مدیریت صحیح و کاربردی و با نظارت دقیق، از بروز بیماری ها پیشگیری کنند تا با این کار بتوان علاوه بر پرورش طیور، گوشت سالم و بدون عوارض را در اختیار مصرف کننده قرار دهند.
خراسان جنوبی دارای یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک، 35 هزار راس گاو و گوساله و 26 هزار نفر شتر است.
به گزارش ایرنا این استان دارای 700 مرغداری گوشتی و تخمگذار است که در حال حاضر 220 واحد فعال هستند.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.