به گزارش ایرنا در خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با حضور پرشور مردم و هیات های مذهبی برگزار شد.
مراسم شب عاشورا بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه ها، مساجد و تکایا آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت.
بسیاری از هیات های مذهبی شهر بیرجند دیشب (چهارشنبه) با حرکت در مسیر خیابان مطهری به سمت مسجد عاشورا سینه زنی و زنجیرزنی کردند و مردم نیز با حضور گسترده خود به شکوه این عزاداری افزودند.
قشرهای مختلف مردم با شرکت در مراسم شب عاشورا علاوه بر بهره گرفتن از سخنان علمای دین و آشنایی با معارف دینی همراه با مرثیه سرایی و تعزیه بر مصائب اهل بیت (ع) گریستند.
بسیاری از هیات های مذهبی در پایان مراسم عزا به توزیع نذری بین عزاداران پرداختند و برای شفای بیماران، عاقبت بخیری جوانان، رفع مشکلات اقتصادی و سایر طلب خیر و گشایش کردند.
براساس یک سنت دیرینه در شهر بیرجند، هیات های مذهبی از روز هفتم محرم با اجتماع در مساجد و حسینیه ها در خیابان های شهر عزاداری می کنند که اوج مراسم از اوایل شب آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد.
سینه زنی، زنجیرزنی، روضه خوانی، علم بندان، علم گردانی، نخل برداری ، مشعل گردانی، شبیه گردانی و تعزیه خوانی از جمله آیین های عزاداری محرم در بیرجند و دیگر شهرستان های استان است.
همچنین مراسمی با عنوان «هفت منبر» در روز تاسوعا از سوی زنان در بیرجند برگزار می شود که با روشن کردن هفت شمع در هفت منبر، مسجد و حسینیه در آن شرکت می کنند.
آیین خاصی با عنوان «شمع گردانی» نیز روز تاسوعا در برخی روستاهای بیرجند از جمله «بهدان» و آیین سنتی 'بیل زنی' روز عاشورا در خوسف برگزار می شود.
آیین خیرات سیدالشهدا از سوی اهل سنت خراسان جنوبی هم در روز عاشورا از دیگر آیین هایی است که در آن مردم مناطق سنی نشین با پختن غلور و آش نذری با عنوان خیرات سیدالشهدا به اطعام مردم می پردازند.
بیرجندی های ساکن دیگر استانها همانند مردم بسیاری از مناطق ایران دهه نخست محرم در زادگاه خود حضور می یابند و در آیین عزاداری سالار شهیدان شرکت می کنند.
عزاداری متمرکز هیات های شهر بیرجند امروز (پنجشنبه) همزمان با روز عاشورا در قتلگاه بیرجند برگزار می شود.
در حال حاضر یکهزار و 464 هیات مذهبی در استان خراسان جنوبی با 11 شهرستان مجوز فعالیت دارند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.