به گزارش ایرنا عقربه های ساعت 6:30 دقیقه صبح را نشان می دهد از خیابان مطهری 9 بیرجند درست در ضلع جنوبی کوچه های پایین شهر که عبور کنی بوی سپند مشامت را نوازش می کند.
مسیر را ادامه می دهم تا اینکه به حسینیه گود می رسم رنگ و بوی محرم اینجا کمی پررنگ تر از سایر محله های شهر به نظر می رسد کوچه های نزدیک حسینیه و شلوغی رفت و آمدهایش مسیر را بیشتر مشخص می کند.
صدای مداحی به گوش می رسد آرام اما سوزناک، اینجا روایت محفلی با قدمت 700 ساله است که پیرزن و پیرمردهای آن خود زمانی کودک و در آغوش مادرشان بوده اند آری اینجا محفل هزاران دلباخته حسینی است.
اینجا دلها با محبت اهل بیت (ع) عجیب عجین شده است چشمت که به حسینیه می افتد سر تا پای بدنت از خود بیخود می شود تابحال پیش نیامده کسی برای نخستین بار حتی برای دقایق یا ساعاتی وارد این محل معنوی شود اما انتظار محرم را نکشد.

** مشک آب نگین حیاط
حیاطی بزرگ با دیوارهای کاهگلی که 2 بالکن آن را با شاخ و برگ نخل پوشانده اند، منبری چوبی و آبنمایی که المان مشک حضرت عباس (ع) است مانند نگینی در قلب حیاط این حسینیه نظر هر بیننده ای را جلب می کند.
فضای حسینیه انگار کبوتران را هم عاشق کرده است کبوترانی که با پرواز بر فراز حسینیه عشق بازی می کنند.
در میان جمع نوزادان و کودکانی را می بینی که مادرشان تصمیم دارند عشق اهل بیت را از کودکی در دل آنها بپرورانند.
بزرگان محله پایین شهر بیرجند معتقدند افراد زیادی در این محفل معنوی حاجت گرفته اند. گواه این ادعا صحنه ای است از یک پیرزن که در میان جمعیت با چشمان کم سو اما اشک بار به مشک وسط حیاط خیره شده است.
انگار غم بزرگی در دل پیرزن جا باز کرده بود خیلی دلم می خواست راز نگاه پیرزن به مشک آب و حیاط پر مصفای حسینیه را بدانم که بالاخره خودش سر سخن را باز کرد.
چهارمین فرزندش را 25 سال پیش از خدا هدیه گرفت اما تقدیر حمیده اش در صفحه روزگار با معلولیت رقم خورد.
همچنان که از گذشته اش می گوید اشک چشمانش نیز با وی همدردی می کند، حمیده معلول ذهنی و جسمی – حرکتی است، خیلی دوست دارد او را همراه خود به مراسم عزاداری این حسینیه بیاورد اما بخاطر شرایط جسمی و روحی اش این توان را ندارد.

** نوای محرم آرامش دخترک معلول
پیرزن می گوید: در همسایگی حسینیه گود زندگی می کنیم، هر سال وقتی صدای مداحی و نوای محرم به گوش دخترم می رسد او آرام تر از همیشه است.
اشک چشمش را با کنج چارقد مشکی اش پاک می کند و ادامه می دهد: هر روز صبحانه متبرک حسینیه را برای دخترم می برم تا شاید شفا بگیرد البته انتظار شفا ندارم همینکه آرام می شود برایم کافیست.
در گوشه دیگر ایوان حسینیه نیز زن جوانی برای ساکت کردن نوزادش تلاش می کند نگاهش در نگاهم تلاقی می شود علت بی تابی فرزندش را می پرسم که کوتاه پاسخ می دهد مریضی سختی دارد برایش دعا کنید.
چشمانم از فشردگی جمعیت سیاهی می رود اما همه چیز اینجا آرام و با نظم و ترتیب است، مردم با کمال احترام و ادب توسط تعدادی نیروی جوان برای نشستن و پذیرایی شدن راهنمایی و هدایت می شوند.
حسینیه گود گذشته های دور توسط « آقا میر هادی» به منظور روضه خوانی در دهه اول محرم احداث شد، کف حیاط حسینیه از سطح کوچه پایین تر بوده و به همین دلیل راهروی ورودی آن فاصله به فاصله پله می خورد و چون در کوچه پایین شهر (ته ده ) واقع است به آن «حسینیه ته ده » نیز می گفتند و به دلیل گود بودن آن به حسینیه گود مشهور شده است.
تولیت این حسینیه پس از فوت بانی آن به فرزند ارشدش سید محمد مرتضوی که روحانی سرشناسی بوده می رسد برخی این حسینیه را به نام سید محمد نیز می شناسند.
تصدی و تولیت این بنا و موقوفاتش تا سال 90 برعهده سید محمد هادی مرتضوی بود اما پس از فوت او دامادهایش به جای پسر نداشته اش این مسئولیت را قبول کرده اند.
فرزندان مرحوم مرتضوی در تهران و خارج از کشور ساکن هستند اما هر ساله برای برگزاری مراسم دهه اول محرم در حسینیه گود حضور پیدا می کنند.
داماد ارشد واقف حسینیه گود بیرجند که از 20 سال پیش وارد این خانواده شده است گفت: سازمان میراث فرهنگی 22 تیرماه 79 برای اعتلا و ارزش گذاری به آیین های محرم و تعزیه خوانی حسینیه گود را به عنوان یک اثر معنوی در آثار ملی با قدمت 400 ساله ثبت کرده است.
طوفان میرفخرایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از مرحوم مرتضوی ابتدا حسینیه گود یک منزل شخصی بوده که 10 روز محرم روضه خوانی به عنوان وقف در آن برگزار می شد.
وی ادامه داد: این حسینیه با توجه به قدمت تاریخی طولانی آن به خرابه تبدیل شده بود که با همت مرحوم مرتضوی و مشارکت میراث فرهنگی احیا و بازسازی شد.
متولی حسینیه گود بیان کرد: به دلیل رسیدگی نامناسب در مقطعی استقبال عزادارن از مراسم کم شده بود لذا بخاطر تاکید فراوان مرحوم مرتضوی نسبت به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری پس از وفات وی با همت اعضای خانواده مکان بازسازی شد و اکنون شاهد حضور بی سابقه مردم در این محفل هستیم.
وی عنوان کرد: هر سال از اطراف محلات مختلف حتی شهرها و روستاها مختلف عده زیادی از عزاداران حسینی در این محل جمع می شوند.
میرفخرایی افزود: با وجود اینکه تهران ساکن هستم اما علی رغم مشغله کاری زیاد این 10 روز را شخصا با تیمی از همکاران و دوستان برای اجرای مراسم به بیرجند سفر می کنم.
وی با اشاره به تمایل زیاد تیم همراهش برای شرکت در مراسم حسینه گود گفت: اکنون 10 سال است که متولی برگزاری مراسم حسینیه گود هستم و همیشه بعد از اتمام مراسم عاشورا و عزیمت به تهران برای محرم سال آینده خود را آماده می کنم و چهار ماه قبل از آغاز محرم برنامه ریزی های لازم را انجام می دهیم.

** نیت پاک واقفان و ایجاد جاذبه معنوی
متولی حسینیه گود افزود: هر سال اگر یکی از دوستان یا همکاران را برای حضور در مراسم حسینیه گود دعوت می کنم اصولا به دلیل فاصله زیاد (1400 کیلومتر ) تهران تا بیرجند با مخالفت آنها مواجه می شوم اما وقتی برای نخستین بار وارد این حسینیه می شوند دیگر توان دل کندن ندارند.
وی اظهار داشت: نیت پاک واقفان، متولیان و شرکت کنندگان در حسینیه گود این مکان را به یک جاذبه معنوی تبدیل کرده است.
میرفخرایی در توصیف احساسات خود از این مکان بیان کرد: اینجا حس عجیبی به آدم می دهد، این حرف من نیست بلکه حرف میهمانان عزادار امام حسین (ع) است که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می شود.
وی یادآور شد: بسیاری از دوستان، همکاران و خانواده که قادر نیستند هر سال حضور فیزیکی در این مراسم داشته باشند از طریق شبکه های مجازی یا دوربین های مداربسته مراسم را دنبال می کنند.
متولی حسینیه گود تاکید کرد: تاکنون در تهران و خارج از کشور افراد زیادی معتقدند هنگام گرفتاری و مشکل با توسل به مراسم عزاداری حسینیه گود بیرجند و ادای نذورات مشکل آنها رفع شده است.

** از ورشکستگی مالی تا نوکری حسین
وی با اشاره به ورشکستگی اقتصادی خود در چند سال گذشته افزود: آن زمان تنها 2 ماه تا محرم فرصت داشتم تا خرج ولیمه و مراسم حسینیه را فراهم کنم از طرفی در مذیقه مالی بودم اما در کمال ناباوری چنان رونقی به کار افتاد که تصمیم گرفتم سالانه درصدی از درآمدم را برای هزینه کرد مراسم عزاداری خرج کنم.
مراسم عزاداری دهه اول محرم هر سال صبح ها از ساعت 7 تا 8:30 با صرف صبحانه نذری و عصرها نیز از ساعت 6 تا بعد از نماز مغرب و عشا در این مکان برگزار می شود.
گزارش از رقیه محمدی
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.