حمید باقرپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مساحت کل استان 15 میلیون هکتار است که 14 میلیون و 500 هزار هکتار آن را عرصه های ملی در تمام حوزه های مرتع، بیابان، کویر و جنگل تشکیل می دهد.
وی انواع کاداستر را شامل ملکی یا حقوقی، ملکی شهری، ملکی زراعی و مالیاتی دانست و افزود: برای 13 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان سند دفترچه ای اخذ شده است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان تاکید کرد: کاداستر به تعیین حد و حدود املاک و اراضی ملی و مستثنیات، به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط با هر ملک گفته می شود.
وی جلوگیری از زمین خواری و بستن راه های سوء استفاده و زیاده خواهی را از جمله مزایای طرح کاداستر عنوان کرد و گفت: تضمین سرمایه گذاری در امور املاک و اراضی و تعیین میزان مالکیت اشخاص برای جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر مزایای این طرح است.
باقرپور ادامه داد: کاهش نزاع ملکی، حفاظت از املاک کشوری، تضمین و تثبیت مالکیت و امنیت مالکیت املاک، مدیریت و نظارت آسان بر املاک، ایجاد یک پایگاه واحد اطلاعات در طراحی بهینه خدمات رسانی اعم از گاز، آب، برق دستگاه های مربوطه و سهولت در پاسخ گویی سریع نیز از دیگر مزایای این طرح در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: انواع محدوده های عملیات اجرایی کاداستر در منابع طبیعی شامل ملی، موات، دولتی، اصلاحات اراضی بوده که مالکیت آنها اعم از عمومی، حقوقی، وقف و اجاره است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: کاداستر باید قابلیت پاسخگویی به چهار سوال نام مالک، نحوه مالکیت، چه تعداد، مساحت و موقعیت مطلق و تثبیت شده ملک را داشته باشد.
وی با بیان اینکه سازمان متبوع باید اعتبار اجرای طرح کاداستر اراضی را تامین کند عنوان کرد: هر مقدار بودجه از طرف سازمان به این امر اختصاص یابد ما هم به همان مقدار می توانیم کار انجام دهیم.
باقرپور با اشاره به اینکه هم اراضی ملی و هم باقی اراضی ثبت کاداستر می شود، گفت: اراضی ملی که مراحل آن مشخص است و ما اراضی مستثنیات را هم حد و حدود آن را مشخص و از اراضی ملی جدا می کنیم.
وی یادآور شد: مشخصات صاحبان آنها با اداره متبوع نیست و برای اراضی ملکی که فرد درخواست کاداستر داشته باشد می توانند از زمین خود نقشه تهیه کنند و اداره ثبت اسناد از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سایر استعلام بگیرند و با تعیین حدود و دادن آگهی نوبتی و تحدید حدود در جراید سند تک برگ کاداستر خود را دریافت کنند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.