به گزارش ایرنا ماه اشک است که باید بر مظلومیت سید و سرور آزادگان جهان گریست و ماه عشق است که باید محبت به اهل بیت (ع) را با درک درست از سیره آنان کسب کرد و ماه عبرت است که همه آزادگان عالم باید از داستان خیمه و خولی و خنجر درس بگیرند.
این روزها مساجد، حسینیه ها و تکایا هر کدام به نحوی به دنبال اشاعه و تقویت فرهنگی هستند که پس از 1400 سال پابرجا مانده و حتی به گفته معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) زمینه ساز زنده ماندن اسلام شده است.
نحوه و چگونگی عزاداری ها بستگی به آداب، رسوم و سنن دیرینه در آیین ایرانیان دارد و در هر جایی از این سرزمین کهن از کرد و بلوچ و فارس گرفته تا لر و ترک و کرمنج، همگی به دنبال وصل عشق یار هستند.
شیعیان ایران در قرون متمادی توجه به مظلوم و رسیدگی به فقرا را در اولویت قرار دادند و با سرکشی از یتیمان و اطعام آنها، سیره ای وزین از امیرمومنان (ع) را تداوم بخشیدند.
مردم ایران از دیرباز با هجمه های سهمگین و سخیف دشمنان اسلام در این ماه حرام، همواره در حفظ این مرهم ناتمام کوشیدند و هر سال باشکوه تر از سال قبل به عزای سید و سالار شهیدان می پردازند اما مهمتر از آن کسب معرفت در نتیجه اشک، عشق و عبرت است که حقیقتا درک درست آن راه رستگاری را در پیش خواهد داشت.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی انقلاب اسلامی را پرتوی روشن از عاشورا دانست و گفت: تقویت روحیه ایثار و شهادت در راه اسلام مرهمی بر رفتار و کردار همه آزادگان جهان است.
حجت الاسلام احمد ملایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایثار شهدای عاشورا نقشه راهی برای رزمندگان اسلام در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس شد به طوری که رزمندگان با تاسی از سید و سالار شهیدان و برای حفظ اسلام از جان مایه گذاشتند.
وی اظهار داشت: امروز مکتب عاشورا باید در جامعه فرهنگ سازی شود و جوانان ما مسیر ایثار و شهادت را در مساجد که به عنوان محور اسلام است، درک کنند.
وی گفت: جوان انقلابی باید حقیقت محرم را از محبت به اهل بیت بیابد و با پذیرش فرهنگ ایثار و شهادت زمینه ساز تبلور فرهنگ عاشورایی در جمهوری اسلامی ایران شود.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه اصالت فرهنگ عاشورایی باید حفظ شود افزود: متاسفانه با تبلیغات سوء دشمن و تحریف در واقعیات عاشورا عده ای از مداحان و سخنرانان از مطالب بدون سند و محتوا استفاده می کنند که این روند بر خلاف شریعت و اسلام است.
وی تصریح کرد: شعار 'هیهات من الذله' امام حسین (ع) مهمترین نقشه راه برای هر جوان انقلابی و مسلمانی است که به دنبال درک مکتب عاشورایی و مرهم محرم است و خوشبختانه این مهم در خراسان جنوبی جایگاه ویژه ای دارد.


** مداحی و سخنرانی محرم محتوامحور باشد
رئیس شورای هماهنگی هیات های مذهبی خراسان جنوبی هم گفت: طبق بررسی های به عمل آمده 70 درصد مردم در مساجد، تکایا و حسینیه ها برای عزاداری سید و سالار شهیدان حضور می یابند که مداحان و سخنرانان محرم باید محتوامحور باشند.
غلامرضا عباسی مقدم با بیان اینکه باید از این ظرفیت منحصر به فرد برای فرهنگ سازی پیام عاشورا بهره برد افزود: مداحان و سخنرانان از هرگونه روایت بی سند و بی محتوا خودداری کنند.
وی اظهار داشت: برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم ایام محرم با توجه به هجمه و نفوذ دشمن با راه اندازی شبکه های ماهواره ای و اشاعه 'شیعه انگلیسی' تمامی مداحان باید دارای کارت مداحی از این شورا باشند در غیر این صورت تمام مسئولیت آن بر عهده هیات امنای هیات خواهد بود.
وی آیین علم بندان، شیرخوارگان حسینی، نخل گردان، قتلگاه، شام غریبان، هفت منبر و بیل زنی را از مهمترین آداب و رسوم هیات های عزاداری در خراسان جنوبی بیان کرد و گفت: اصالت عزاداری در این آیین ها به خوبی حفظ شده است و نسل جوان باید در حفظ آن کوشا باشد.
عباسی مقدم با بیان اینکه تمامی محل های جمع آوری و ارایه نذورات باید دارای مجوز از این شورا باشد گفت: با توجه به اهمیت بهداشت عمومی از فعالیت هرگونه ایستگاه صلواتی بدون مجوز ممانعت خواهد شد.
وی به تمامی خیران در ماه محرم توصیه کرد که نذورات خود را به هیات های دارای شناسنامه و مجوز اهدا و از کمک به هیات و ایستگاه های غیرمجاز خودداری کنند.
رئیس شورای هماهنگی هیات های مذهبی خراسان جنوبی در مورد اقلام موردنیاز هیات ها گفت: تاکنون هیچگونه اقلامی در قالب یارانه به این شورا اختصاص نیافته است و به محض اختصاص بین هیات ها تقسیم خواهد شد.
وی بیان کرد: تمامی هیات های استان مردمی اداره می شوند و وابستگی به ادارات دولتی ندارند.
خراسان جنوبی دارای یکهزار و 464 هیات مذهبی است که از این تعداد 300 هیات در مرکز استان فعالیت می کنند.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.