به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید امیر سلیمانی رباطی اظهار داشت: مراسم سنتی صلات کشی صبح روز اول محرم در پشت بام حسینیه تاریخی حاج علی اشرف بشرویه اجرا می شود.
وی افزود: حاج علی اشرف در حسینیه ای که بانی آن بود، آگاهانه و مفهومی رسوم محرم بشرویه را پایه ریزی کرده و سبک و سیاق عزاداری آن در ردیف یکی از مواریث ارزشمند معنوی کشور قرار می گیرد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: طبق رسم دیرینه سادات، نقبا و خدمه حسینیه در حالی که تعلیمی (چوبدستی مخصوص) را به دست دارند و از سایر افراد متمایزند به پشت بام حسینیه مراجعه کرده و با خواندن اشعار محتشم توسط چاوشی خوان و همراهی سایر مردم به سبکی کاملا سنتی با اعلام نمادین آغاز محرم، همگان را به سوگ و ماتم دعوت می کنند.
وی افزود: سبک خواندن اشعار محتشم و آهنگ موزون آن از دوره صفویه-افشار تا به امروز هیچ تغییری را به خود ندیده است و نقبای مسئول قراعت اعلامیه آغاز محرم به صورت موروثی این حرکت نمادین را به نسل بعد از خود انتقال می دهند.
سلیمانی رباطی بیان کرد: علیرغم سرعت دگرگونی فرهنگی و نفوذ ریتم ها و آهنگ های غیر مذهبی به دایره محرم و مداحان، در مراسم صلات با توجه به اینکه نقبا و خدمه حسینیه به صورت انحصاری و موروثی سعی در اجرای آن دارند؛ نفوذ کلام های مدرن و اجرای آن توسط نقبا به شدت نهی شده، بدعت تلقی می شود و همچنان با همان ریتم زیبای سنتی اجرا می شود.
وی گفت: قبل از مراسم صلات کشی خدمه حسینیه حاج علی اشرف با آماده کردن فضای حسینیه، قدم اول را برای اجرای رسوم پایه گذاری شده بانی فراهم می می کنند و با تجمع مردم داخل حسینیه یک یا 2 نفر از سادات در حالی که چاوشی می کنند برای چند مرتبه به دور حوض می چرخند و همراه با نوای زیبای چاووشی خوان ها حسینیه را به مقصد پشت بام ترک می کنند.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.