بیرجند تمیزترین شهر ایران به گفته عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را ترک کردم و به دنبال تجدید روحیه عازم شمالی ترین شهرهای ایران شدم.
شهرهایی که هر سال مقصد تعداد زیادی از افرادی است که به دنبال زیبایی هایی هستند که منحصر به فردترین نعمات خداوندی است.
چهره ای سرسبز و سرزنده از طبیعت که راه و رسم زندگی را به سبزی می آموزد و قدرت لایزال حضرت حق را به زیبایی نمودار است.
اما متاسفانه پدیده ای به نام زباله که حاصل دست انسان است این چهره زیبا را به نازیبایی مطلق تبدیل کرده است، به طوری که زشتی قامت زباله بر چارچوبه لنز دیده انسان سنگینی می کند.
طبق بررسی های انجام شده روزانه 50 هزار تن زباله در کشور تولید می شود که با حساب سر انگشتی می توان سهم هر نفر را در تولید این پدیده معلوم کرد.
زباله دارای تعریفی مشخص و مدیریت و جمع آوری آن نیازمند کمی وظیفه مندی است که متاسفانه چهره نازیبای طبیعت در برخی مناطق بیانگر شانه خالی کردن از وظیفه ای است که سلامت ما را تحت الشعاع قرار می دهد.
در هر جایی از این مسافرت که حتی برای استراحتی کوتاه تامل کردیم طبیعت در چنگال زباله های انسان گرفتار بود و افرادی به چشم می خوردند که مثل آب خوردن زباله ها را تقدیم طبیعت می کردند، طبیعتی که به آن نیاز دارند و با نابودی این اکوسیستم نابود خواهند شد.
جالب تر از همه، گلایه ها فقط از نحوه مدیریت پسماند بود، پسماندی که چرا مدیریت نمی شود و مدیری که چرا به فکر حیواناتی که پلاستیک می خورند، نیست!
در یک حساب و کتاب معمولی می توان فهمید اگر اینگونه باشد سیستم مدیریت پسماند کشور باید برای هر یک از شهروندان یک نفر را استخدام کند تا با این وضعیت روبه رو نباشیم اما آنچه اهمیت دارد باید با آموزش به موقع و مشارکت عمومی یک بار برای همیشه این فرهنگ نادرست را در کشور از بین ببریم.
خوشبختانه این فرهنگ امروز در بیرجند در حال قوت گرفتن است و شاید زمان صرف شد تا یک بیرجندی برای پرت کردن زباله از خودرو احساس گناه کند اما بالاخره با همت مسئولان و مشارکت مردم این مهم به وقوع پیوست.
مردم بیرجند امروز به هیچ وجه زباله را جلو درب منازل نمی گذارند بلکه با انتقال آن به سطل های تعبیه شده، سلامت را برای خود و همنوعانشان به ارمغان می آورند.
مردم بیرجند با مدیریت فردی به نوعی همه در زیبایی و تمیزی شهرشان نقش دارند و امروز شهرداری به هر بیرجندی به عنوان یک همکار نگاه می کند.
پس می شود طبیعت را برای خودمان زیبا نگه داریم فقط نیازمند مدیریت فردی هر کداممان است تا با نازیبا کردن چهره طبیعت احساس گناه کنیم و طبیعت زیبایمان را همواره زیبا و ماندگار نگه داریم.
*خبرنگار ایرنا
6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.