از دیروز عصر ساعت 19 که وزیر بهداشت و درمان قصد آن کرد تا نماز شبش را در بیرجند بخواند به یادم آمد که ما نیز او را در نماز شبمان دعا کنیم. اصولا آمدن هر مقام بلندپایه آنهم در سطح وزیر نشان از اتفاقات مثبت درجهت مطالبات توسعه خواه آن منطقه دارد. اینکه وزیری علی رغم سفرهای متعدد به این استان، برای نهمین بار پای به این استان می گذارد نشان از پیام و سیگنال های مختلف و متعددی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.
9 سفر به استانی در شرق کشور که در مسایلی اساسی جزو استان های عقب مانده از توسعه است حکایت از آن دارد که عمق مشکلات بهداشتی و درمانی در این استان زیاد است و اهمیت و نیاز به رسیدگی به مشکلات این استان نزد مسؤولان عالی رتبه نظام آشکار و محسوس است و آنها نیز با حضور و بازدید خود بر حل مشکلات این استان تأکید و تدقیق دارند. این اقدامات نیاز به یک تشکر بلندبالا از سوی مردم این استان از وزیر محترم و مسؤولان وزارت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دارد. از دیگر سو اما دامنه کمبودها آنقدر زیاد است که وقتی پای درد دل بیماران و همراهانشان می نشینی و یا وقتی در راهروهای بیمارستان ها و درمانگاه ها راه می روی و یا به نقاط دوردست که از امکانات اولیه فرسنگ ها فاصله دارند می روی و یا برخی تجهیزات را در استان نمی بینی و یا برای گرفتن یک سی تی اسکن مدتها اگر پارتی یا شناسی نداشته باشی باید در نوبت بمانی، احساس می کنی که گویا در این استان اقدامات قابل قبولی صورت نگرفته و از مسؤولان خبری نیست، در حالیکه واقعیت مطلب آن است که وجود مشکلات نشان از بی توجهی مسؤولان نیست بلکه نشان از تراکم و کثرت مشکلات در استان است، استانی که پهنای زیادی دارد، خشکسالیش امان مردمش را بریده و فقر و تنگدستی در جای جای آن خودنمایی می کند و طبیعتا هر جا فقر است مشکلات و نابسامانی های آن نیز بیشتر است. خود فقر نشان از عدم سلامت روح و جسم و روان دارد که این خود مسبب افزایش مریضی و درد و نیاز بیشتر به درمان را می رساند.
از دیگر سو دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح هایی همچون طرح تحول نظام سلامت و رسیدگی درمانی و دارویی و کاهش هزینه های درمان و بستری در بیمارستان ها نقش بسزایی در امنیت روحی بیماران و همراهانشان ایجاد کرده است. به عنوان مثال امــید به زندگــی که به عنــوان مفیدترین شاخص منفرد، میانگین سطح سلامت جامعه را نشان می دهد در سال های اخیر رشد قابل توجهی در کشور داشته است که خود گویای تلاش در جهت افزایش و تامین سلامت در جامعه است.
موج این افزایش امید در دولت تدبیر و امید به مردم استان خراسان جنوبی در طی 9 سفر وزیر بهداشت و درمان به این استان رسیده است و امید است تا با شناسایی همه مشکلات و نقاط ضعف بهداشت و درمان استان خصوصا روستاها و شهرهای اطراف استان، وضعیت بهداشت و درمان و سلامت مردم این استان به حد استاندارد رسیده چراکه یکی از مسایل مهم در توسعه پایدار این استان، بهبود وضعیت سلامت و درمان مردم این دیار است.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.