جی پلاس

پخت و پز با گاز هوای خانه را آلوده می کند؟

پخت و پز با گاز در آشپزخانه خانه بدون تهویه، سطوحی از آلودگی هوا منتشر می کند که بسیار بیشتر از استانداردهای کیفیت هوای سازمان بهداشت جهانی است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از فوربس: این موضوع که آیا اجاق‌های گازی می‌توانند بر کیفیت هوای داخل خانه و سلامت هر کسی که از آن هوا استفاده می‌کند، تأثیر بگذارند، مدتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یک مطالعه منتشر شده در سال گذشته،2022، ادعا کرد که 12.7 درصد از موارد ابتلا به آسم و خس خس سینه در دوران کودکی در ایالات متحده را می توان به استفاده از اجاق گاز نسبت داد.

در حالی که یک مطالعه در سال 2022 توسط PSE Energy به این نتیجه رسید که اجاق‌های آشپزخانه و سایر وسایل، به طور معمول مقادیر کمی گاز نسوخته را حتی زمانی که خاموش هستند نشت دهند.

آخرین مطالعه که این هفته منتشر شد، نشان می‌دهد که وسایل پخت و پز با گاز خانگی، ممکن است میلیون‌ها نفر را در بریتانیا در معرض سطوح آلودگی هوای داخل خانه قرار دهند که این میزان، استانداردهای ملی و بین‌المللی را نقض می‌کند.

مطالعه گروه غیرانتفاعی بهره وری انرژی (CLASP) نشان می دهد که پخت و پز با گاز در آشپزخانه خانه بدون تهویه، سطوحی از آلودگی هوا منتشر می کند که بسیار بیشتر از استانداردهای کیفیت هوای سازمان بهداشت جهانی است. این مطالعه و تخمین می‌زند که آلودگی هوای داخلی، ناشی از پخت و پز با گاز، برای بریتانیا حدود 1.4میلیارد پوند سالانه، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را به همراه دارد.

در کنار اینها باید مسائلی مانند امید به زندگی کمتر، شیوع بیماریها، هزینه های بیشتر مراقبت های بهداشتی و بهره وری کمتر را در نظر گرفت. با توجه به اینکه بیش از نیمی (54٪) از خانوارهای بریتانیا با گاز پخت و پز می کنند، این گزارش ادعا می کند که تقریباً 2٪ از کل انتشار کربن در بریتانیا از این طریق انجام می شود.

این مطالعه توسط پروفسور «فرانک کلی» از امپریال کالج لندن تایید شده است. او در بیانیه ای گفت که حذف اجاق گاز از خانه های ما "به ایجاد محیط زندگی سالم تر کمک می کند و خطرات بالقوه برای سلامت عمومی را کاهش می دهد".

گروه غیرانتفاعی بهره وری انرژی (CLASP) و ائتلافی از سازمان‌های شریک، از جمله برنامه اقدام جهانی، خواستار قوانین جدیدی برای تعیین محدودیت‌هایی برای انتشار آلاینده‌های ناشی از وسایل گازسوز و تسریع روندهای انتقال به پخت وپز با برق که شیوه ای با آلایندگی کمتر است، شده‌اند.

«لاریسا لاک‌وود»، مدیر گروه هوای پاک در برنامه اقدام جهانی بریتانیا، گفت که بسیاری از مردم واقعاً از خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی ناشی از پخت و پز با گاز که به خوبی طی دهه‌ها تحقیق مستند شده‌اند، آگاه نیستند.

دکتر «جی ژائو»، رئیس آزمایشگاه دلوس در بریتانیا، معتقد است که استفاده از اجاق گاز می تواند مشکلات زیادی را برای سلامت و رفاه انسان ایجاد کند. پخت و پز با اجاق گاز می تواند آلاینده های مضری در هوا ایجاد کند و  این آلاینده ها می توانند بر سلامت انسان در کوتاه مدت و بلندمدت تأثیر بگذارد.

وی گفت: علاوه بر این، این آلاینده ها می توانند در غلظت های بالا در هوا باقی بمانند، این تهدید به ویژه در فضاهای بدون تهویه موثر، جدی تر است.

او توضیح داد: «اجاق‌های گازی می‌توانند دی اکسید کربن تولید کنند، که نشان داده شده استنشاق این گاز بر عملکرد شناختی انسان، از جمله زمان پاسخ و توانایی توجه و تمرکز افراد، تأثیر می‌گذارد».

در حالی که CO2 در معرض غلظت های کمتر از 1000 ppm لزوما مضر نیست، پخت و پز با اجاق گاز برای مدت طولانی بدون تهویه کافی می تواند منجر به افزایش سطح CO2 شود.

دکتر «ژائو» افزود: پخت و پز با اجاق گاز همچنین می تواند دی اکسید نیتروژن، فرمالدئید و ذرات ریز معلق زیر 2.5میکرونPM2.5)  ) تولید کند. قرارگرفتن در معرض مزمن با این آلاینده ها می تواند اثرات طولانی مدت و شدیدی بر سلامتی داشته باشد.

 
 
 
 

دیدگاه تان را بنویسید