یادداشت جی پلاس؛

قاتل کاروان ایران در جاکارتا را بهتر بشناسید!

"پنچاک سیلات" رشته بومی و محلی اندونزیایی هاست که ناعادلانه جایگاه چهارمی کاروان ایران در بازی های آسیایی را گرفت!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ رشته ای که شاید تا همین چند روز پیش کسی اسمش را هم نشنیده بود، سرنوشت کاروان ایران در بازی­­ های آسیایی را عوض کرد. آن هم در شرایطی که دلخوش بودیم به فاصله خوب مان با تیم پنجم جدول مدالی یعنی اندونزی.

1. کاروان ایران تا پایان روز هشتم بازی ها با چهارده طلا در رده چهارم جا خوش کرده بود و اندونزی با 12 طلا همچنان در تعقیب ایران بود. با این حال اندونزی روز گذشته و در رشته ای که متعلق به خودش است و با اصرار از جایگاه میزبان وارد رقابت ها کرده، جهش بزرگی زد و در یک روز به هشت مدال طلا رسید! آن ها در سنگنوردی هم صاحب چند مدال طلا شدند تا امروز دیگر به 24 طلا برسند. 

اندونزیِ میزبان، فردا هم شانس مسلم کسب شش طلای دیگر در این رشته است تا تعداد مدال های طلایش را به عدد 30 برساند! یعنی 14 طلا در یک رشته که بیش از تمام مدال های زرین این کشور در هشت روز اول رقابت ها و در همه رشته ها بوده است! آن ها در سه رشته باقی مانده انفرادی در فینال حضور دارند و در سه رشته تیمی هم شانس اصلی قهرمانی هستند.

2. "پِنچاک سیلات" هنر رزمی و سنتی کشور میزبان بازی های آسیایی یعنی اندونزی است. ورزشی که ریشه در تاریخ مردم این سرزمین دارد و حداقل در هزارسال گذشته همواره در میان مردم اندونزی و برخی کشورهای همسایه اش جاری بوده. در جنگ ها، نزاع بر سر قدرت، در قرون بعدی در جشن و مراسم های مختلف و حالا هم به عنوان یک رشته ورزشی و هنر رزمی!

پنچاک سیلات، ترکیبی دو کلمه ای است که هردو در زبان مردم جاوه و سوماترا (جزیره های مهم اندونزی) به معنای هنر رزمی است اما امروزه بخش اول این ترکیب یعنی "پنچاک" را به بخش نمایشی و هنری آن مربوط می دانند و "سیلات" بخش مبارزه و دفاع شخصی آن است.  

3. تقریبا همه ما در فیلم های رزمی ترکیب هایی نظیر "نیش مار" یا "چنگال ببر" را شنیده ایم. ترکیب هایی که به فنون قهرمان یا ضد قهرمان فیلم مربوط می شد که از روش مبارزه و نزاع حیوانات گرفته شده بود. جالب است بدانید "پنچاک سیلات" واقعا از بازسازی روش حرکت و نزاع حیوانات الهام گرفته شده. حیواناتی نظیر میمون، ببر و حتی عقاب!

4. مانند اکثر رشته های رزمی در شرق و جنوب شرق آسیا، پنچاک سیلات هم با مذهب و مناسک روحی روانی آمیخته شده. به همین دلیل برخی اساتید این رشته معتقدند که پنچاک سیلات نه تنها یک روش مبارزه بلکه نوعی تمرین روحانی و مذهبی نیز به شمار می رود. جالب اینکه در اندونزی و مالزی مذهب رایج در میان پنچاک سیلاتی ها اسلام است. در برخی مناطق دیگر هم البته مکتب کاتولیک و هندوئیسم با این رشته در آمیخته شده است.

5. ورای همه این ها، پنچاک سیلات یک راه دفاع شخصی و پس از آن راه مبارزه بوده. مبارزاتی که رفته رفته به عرصه قدرت و سیاست هم کشیده شده و چندین پادشاه در قرون گذشته و حتی تا قرن 16 میلادی با استفاده از همین هنر رزمی و تبحر در آن به قدرت رسیده اند. پس پنچاک سیلات در تاریخ اندونزی بیش از هر چیز یک سلاح است. سلاحی که امروز هم به یاری اندونزی میزبان آمده و به تنهایی کاروان این کشور را روی دست گرفته و به جایگاه چهارم آسیا برده و کاری کرده که کاروان ورزشی ایران دیگر شانسی برای رسیدن به این عنوان نداشته باشد.

ورزشکاران ایران تا امروز 17 طلا بدست آوردند؛ اگر برای احسان حدادی، والیبال و حتی قایقرانی و بسکتبال هم هرکدام یک طلا کنار بگذاریم، بازهم با طلاهایی که اندونزی در پنچاک سیلات گرفته و می گیرد، شانسی برای رسیدن به عنوان چهارم نداریم.

اما دیگر همه فهمیده اند که میزبان چطور عنوان چهارمی را از آن خود کرده؛ اندونزی که در دوره قبلی بازی های آسیایی چهاردهم شده بود، اکنون به جایگاه چهارمی هم بسنده نکرده و حتی چشم به رده سومی کره جنوبی هم دارد. آنها جدا از وارد کردن "یکبار برای همیشه" پنچاک سیلات به بازی های آسیایی و اختصاص 19 مدال به این رشته، تغییر دادن چندین وزن در رشته بوکس برای کاهش شانس مدال آوری قزاق ها و تاثیر بر عملکرد داوران به خصوص در تکواندو و دیگر رشته های رزمی و... همه کار می کنند تا به عنوان مهمی" شاید فقط یک بار در تاریخ" در بازی های آسیایی برسند تا یکبار دیگر تفاوت سطح ورزش حرفه ای در آسیا با دنیا بارزتر حس شود.

 

پنچاک سیلات

پنچاک سیلات

 

پنچاک سیلات

پنچاک سیلات

 

دیدگاه تان را بنویسید