چطور بدون کولر خانه را خنک کنیم؟

چطور می‌توانیم در روزهای گرم تابستان در مصرف برق و آب صرفه جویی کرده و خودمان را خنک کنیم؟ برای یافتن پاسخ سوالاتی همچون چگونه پنکه را به کولر تبدیل کنیم، چگونه خانه را بدون کولر خنک کنیم، تبدیل پنکه به کولر، وسایلی که از ورود گرما در تابستان جلوگیری می‌کند، خنک نگه داشتن خانه در تابستان و ترفند پنکه هستید با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ اگر در این هوای گرم و تابستان داغ به دنبال اطلاعاتی برای تبدیل پنکه به کولر، وسایلی که از ورود گرما در تابستان جلوگیری می‌کند، چگونه پنکه را به کولر تبدیل کنیم، چگونه بدن خود را خنک نگه داریم، چگونه خود را خنک کنیم، خنک نگه داشتن خانه در تابستان، راه‌های خنک شدن بدن و ترفند پنکه هستید این مطلب را بخوانید.

 

اگر در یک خانه یا ساختمان گرم زندگی می‌کنید و کولر قادر به خنک کردن آن نیست یا کولر ندارید و می‌‌خواهید فضای خانه را خنک کنید، در این مطلب به شما می‌گوییم که برای این کار چه راهکارهایی وجود دارد. این نکات کاربردی به شما کمک می‌کند، علاوه بر برق در مصرف آب نیز صرفه جویی کنید.

از پرده‌های حصیری استفاده کنید

اولین و ساده‌ترین راه برای خنک شدن فضای خانه، کشیدن پرده‌هاست. پرده‌های تیره را جایگزین پرده‌های توری و نازک کنید. شاید باورش برایتان مشکل باشد که ۳۰ درصد گرما از طریق پنجره‌ها وارد خانه می‌شود و شما با این کار به میزان هفت درصد می‌توانید در مصرف برق صرفه‌جویی کنید. اگر خانه یا اتاق شما به سمت جنوب یا غرب است و به شدت آفتابگیر است، حتما این راه حل را به کار ببرید تا دمای خانه شما کاهش یابد. یک روش کاربردی دیگر این است که به سبک قدیم پرده‌های حصیری بخرید و در بیرون پنجره‌های آفتابگیر نصب کنید. سایبان‌های خارجی نیز برای این کار بسیار موثر هستند.

یکی از مشکلات استفاده از پنکه در تابستان این است که باد گرم تولید می‌کند و باعث خنک شدن فضا نمی‌شود. شما با دو روش می‌توانید این مشکل را برطرف کنید؛ اول اینکه یک ظرف بزرگ یخ در مسیر باد پنکه قرار دهید تا بادی که از آن به اطراف منتقل می‌شود، خنک باشد. دوم اینکه یک پارچه نم دار را روی پنکه بکشید تا باد خنکی تولید شود. البته مواظب باشید که این پارچه مرطوب را روی موتور پنکه قرار ندهید، چرا که باعث از کار افتادن آن می‌شود. از مزایای روش دوم این است که پنکه در حال چرخش نیز می‌تواند باد گرم تولید کند، در حالی که در روش اول سر پنکه باید به صورت ثابت قرار گرفته و یخ نیز مقابل آن باشد. پنکه‌ سقفی را نیز در جهت خلاف عقربه ساعت تنظیم کنید تا باعث خنکی خانه شود.

بالش و ملحفه‌هایتان را عوض کنید

یکی از مشکلات گرما کلافگی و در نتیجه به هم خوردن خواب شب است. برای اینکه این مشکل را حل کنید؛ باید پارچه‌ها و ملحفه‌های پشمی و نخی را در تابستان تغییر دهید و به جای آن از ملحفه‌های پنبه‌ای یا کتان استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌هایی که گرما را از شما دور می‌کند، استفاده از بالش‌هایی است که در آن‌ها آب یا ژل سردکننده وجود دارد. پایین پاهایتان هم می‌توانید کیسه آب یخ (از همان نوع طبی) یا یک بطری کوچک آب سرد قرار دهید. به این تربیت دمای بدن شما پایین آمده و می‌توانید به راحتی بخوانید.

یک خواب خنک را تجربه کنید

در ادامه موارد بالا ذکر این نکته نیز ضروری است که فکر گردن به گرمای هوا باعث می‌شود که اثرات آن به روی شما دو برابر شود. می‌توانید مقداری یخ را لای یک ملحفه یا پارچه پیچیده، آن را به دو صندلی آویزان کرده و مقابل پنکه قرار دهید. زیر ملحفه یک ظرف قرار دهید تا آب حاصل از آب شدن یخ داخل آن بریزد. ملحفه‌ای که روی خودتان می‌اندازید را با یک اسپری نم‌دار کنید یا می‌توانید ملحفه و روبالشی‌تان را داخل فریزر قرار دهید و از آن برای خواب استفاده کنید. اگر کمپرس آب یخ ندارید، مقداری برنج را داخل کیسه‌ای ریخته و در فریزر قرار دهید. جالب است که بدانید مایع ظرفشویی یا صابون مایع می‌تواند سرما را مدت بیشتری در خود نگه دارد. یکی از آن‌ها را داخل کیسه بریزید و در فریزر قرار دهید، محتویات درون کیسه یخ نمی‌زند اما به خنک شدن بدن شما بسیار کمک خواهد کرد.

خواب

تهویه‌ها و درهای خانه‌ را دریابید

بستن در اتاق‌ها باعث می‌شود که هوای خنک داخل منزل به بیرون نرود. یادتان باشد که در شب‌ها یا هنگام استفاده از کولر، باید در اتاق‌ها را باز نگه دارید تا هوای سرد و خنک در منزل‌تان جریان داشته باشد. به هر حال در فصل گرما نیز ناچاریم که از آب گرم در پخت و پز یا استحمام استفاده کنیم. برای اینکه فضای آشپزخانه یا حمام بسیار گرم و غیر قابل تحمل نشود از هواکش و هود استفاده کنید.

از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید

اگر هنوز هم در خانه‌ٔ شما لامپ رشته‌ای پیدا می‌شود، در اولین فرصت آن‌ها را عوض کنید. این لامپ‌ها علاوه بر مصرف برق بالایی که دارند، ۹۵ درصد الکتریسیته را به گرما تبدیل می‌کنند و فقط پنج درصد آن را به روشنایی تبدیل می‌کنند. گرچه این لامپ‌ها اصلا خطری برای محیط زیست به همراه ندارند ولی از نظر اقتصادی استفاده از آن‌ها اصلا به صرفه نیست. به یاد داشته باشید که پس از شکسته شدن لامپ‌های کم مصرف، ۱۵ دقیقه از آن محل دور شده و درها و پنجره‌ها را باز بگذارید. سپس تمامی خرده‌های لامپ را با جاروی دستی جمع کنید. جاروی برقی باعث می‌شود که ذرات جیوه در هوا متراکم شود. در پایان لامپ‌های مصرف شده یا ذرات آن را همراه با زباله‌های خشک دور بریزید.

دمای بدن‌تان را پایین بیاورید

حتما شما هم بارها از خودتان پرسیده‌اید که در گذشته چطور تابستان‌ها بدون کولر می‌توانستند گرمای زیادی را تحمل کنند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای این کار پایین آوردن دمای بدن است. نوشیدنی‌ها و اسموتی‌های خنک بنوشید و از خوردن غذای پرچرب که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه گرمای بدن می‌شود، خودداری کنید. علاوه بر این سعی کنید، غذاها را کمی با آبغوره یا آبلیمو کمی ترش کنید تا از عطش و تشنگی شما بکاهد. از لباس‌هایی با پارچه پنبه‌ای و کتان استفاده کنید که رنگ‌های روشنی داشته باشد. می‌توانید در ساعات گرم روز لباس‌هایتان را کمی خیس کنید یا پارچه‌های خنک بر روی مچ دست یا گردن خود قرار دهید.

 

دیدگاه تان را بنویسید