پرونده جی پلاس/ کشتی آزاد در بازی های آسیایی

زیر یک خم طلا این بار در روز اول

کشتی آزاد این بار نه در روزهای پایانی بلکه در روز اول و فردای افتتاحیه رقابت هایش را در بازی های آسیایی برگزار می کند و کشتی گیران ایران می توانند آغازگر روند گرفتن مدال های طلا برای کاروان ایران باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بر خلاف همیشه، این بار قرار است کشتی آغازگر روند مدال آوری ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی باشد. چه در رقابت های المپیک و چه بازی های آسیایی اغلب در روزهای پایانی شاهد برگزاری رقابت های کشتی بودیم اما در جاکارتا کشتی جزو اولین رشته های مدال آور ایران است که رقابت های خودش را آغاز می کند و آزادکاران از روز اول روی تشک می روند.

مثل همیشه هم این آزادکاران هستند که پیش از کشتی گیران فرنگی رقابت های خودشان را آغاز می کنند. آزاد کارانی که پس از المپیک در بعضی اوزان پوست انداخته اند و در برخی دیگر نفرات قدیمی را در اختیار دارند.

در دوره های گذشته بازی های آسیایی کشتی گیران در هشت وزن به رقابت می پرداختند و هر کشور اجازه حضور در هفت وزن را داشت. در این دوره اما تعداد اوزان به عدد شش رسیده و هر کشور می تواند شش نماینده داشته باشد.

  • رضا اطری: 57 کیلوگرم

یکی از معدود اوزانی که مدال طلایش در دوره های اخیر بازی های آسیایی به ایران نرسیده، همین وزن اول بوده است. وزنی که آسیایی ها همواره در آن کشتی گیران خوبی دارند و کار را برای نمایندگان ایران دشوار می کنند. در سال های اخیر البته حسن رحیمی پس از سال ها ایران را صاحب یک کشتی گیر خوب در این وزن کرده بود اما حالا با دوری او، یک بار دیگر کمیت ایران در این وزن لنگ می زند.

رضا اطری در رقابت های جهانی 2017 عملکرد چندان خوبی نداشت و در جاکارتا هم با حضور رقبای قدرتمندی که دارد، شانس بسیار کمی برای مدال طلا دارد.

حتی کادر فنی هم برای انتخاب او دچار تردید بود و در نهایت از بین او و مهرداد رضا زاده، اطری را برای پوشیدن دوبنده تیم ملی انتخاب کرد.

اطری البته برنز رقابت های قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و اگر در شرایط خوبی باشد می تواند به کسب مدال در جاکارتا نزدیک شود و جای پایش را در این وزن محکم کند.

یوکی تاکاهاشی قهرمان جهان ۲۰۱۷  از ژاپن، ساندیپ تومار قهرمان آسیا از هند، بک بایار اردنبات دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا از مغولستان اصلی ترین رقبای اطری در این وزن به شمار می روند.

مهران نصیری : 65 کیلوگرم

یکی از اوزانی که در بازی های آسیایی حذف شده، 60 کیلوگرم است و به همین دلیل 65 کیلو به نوعی وزن دوم ایران در این بازی ها به حساب می آید. وزنی که در دوره های گذشته یکی از موفق ترین ها بوده و دو طلای اسماعیل پورو محمدی را به خود دیده است.

مهرداد نصیری جوان اما حالا در اوج جوانی به تیم ملی رسیده و به نوعی اولین تورنمنت رسمی اش در رده بزرگسالان را تجربه می کند. انتخاب نصیری یکی از مواردی است که خادم به سیستم انتخابی محورش پشت کرد و پس از شکست نصیری در انتخابی برابر مرادقلی او را از تیم ملی کنار نگذاشت. هردوی این کشتی گیران به اردو رفتند و پس از مدتی تمرین راهی جام یاشاردوغو شدند، جامی که نصیری در آن قهرمان شد و با وجود باخت در رقابت انتخابی، دوبنده تیم ملی در اختیار گرفت.

 نصیری اگرجه رغیب شش دانگ و نامی در وزن خود ندارد اما رقبای عنوان دار بسیاری در سطح آسیا دارد که کار او به عنوان یک کشتی گیر کم تجربه را برای رسیدن به مدال دشوار می کنند.

مصطفی حسین خانی: 74 کیلوگرم

حسین خانی

حسین خانی یکی از با تجربه ترین های تیم آزاد ایران در جاکارتا به حساب می آید. او اگرچه به سختی توانست در رقابت انتخابی رقیب جوان خود را کنار برسد و نفر اعزامی تیم آزاد به بازی های آسیایی تبدیل شود اما یکی از شانس های ایران برای کسب مدال است. او البته رقبای بسیار قدرتمندی مانند کومار، عبدالرحمن ازبک و فوجینامی را در مقابل دارد که همگی مدال های جهانی و حتی المپیک را در کارنامه دارند. حسین خانی هم البته با سابقه برنز جهان و سال های حضور در تیم ملی یکی از مدعیان اصلی این وزن به حساب می آید.

حسن یزدانی: 86 کیلوگرم

مطمئن ترین طلای تیم آزاد ایران که می شود از همین حالا آن را برای ایران کنار گذاشت در همین وزن 86 است. جایی که حسن یزدانی جوان و البته پر عنوان حضور دارد. کشتی گیری که دو طلای جهان و المپیک را در کارنامه دارد و در اولین تجربه خود در بازی های آسیایی هم برای تکمیل کلکسیون افتخاراتش تقریبا بی رقیب است.

رشید قربان اف دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا جدی ترین و البته تنها رقیب یزدانی است که سابقه گرفتن مدال جهانی دارد. با این حال اگر اتفاق خاص و عجیبی نیفتد، این یک طلا را می شود از همین حالا بر گردن یزدانی تصور کرد.

علیرضا کریمی: 97 کیلوگرم

بحث برانگیزترین انتخاب خادم در راه بازی های آسیایی در همین 92 اتفاق افتاد. جایی که او سه کشتی گیر را کنار زد تا علیرضا کریمی را راهی بازی های آسیایی کند. کریمی در انتخابی وزن 92 کیلوگرم هم به ابراهیمی باخته بود و نفر دوم این وزن به حساب می آمد، در شرایطی نفر اصلی وزن 97 شد که گلیج و گودرزی نفرات اول و دوم این وزن بودند.

علیرضا کریمی

در این میان معتقدند به دلیل عدم وجود وزن 92 در بازی های آسیایی، کادر فنی و در راس آن رسول خادم پس از ماجرای کشتی نگرفتن او با حریف رژیم اشغالگر قدس، به نوعی قصد جبران برای کریمی را دارند. با این حال کادر فنی راضی نبودن از دو کشتی گیر اول 97 کیلوگرم را دلیل اصلی این تصمیم عنوان کرده است.

به هر ترتیب کریمی در یک وزن بالاتر و در مقابل رقیب قدرتمندی مانند ابراهیم اف ازبک با سابقه برنز المپیک کار بسیار دشواری برای رسیدن به قهرمانی این رقابت ها در پیش دارد.

پرویز هادی: 125 کیلوگرم

پرویز هادی را باید مرد رویدادهای آسیایی بدانیم. او که سال هاست به طور متناوب در تیم ملی حضور دارد، همواره در بزنگاه ها و رقابت های مهمی چون المپیک رقابت را به کمیل قاسمی می بازد، پای ثابت رویدادهای آسیایی است و انبوهی از مدال های رقابت های قاره کهن را در کارنامه دارد. هادی در اینچئون هم نفر انتخابی تیم رسول خادم شد و در نهایت به مدال طلا هم رسید.

هادی در این دوره هم که پس از وقفه ای یک ساله به تیم ملی برگشت، تمام رقبا را در انتخابی شکست داد و به دوبنده تیم ملی رسید.

سنگین ترین کشتی گیر تیم ایران در این دوره نیز برای رسیدن به طلا کار خیلی دشواری پیش رو ندارد و می تواند به دومین طلای خود در بازی های آسیایی دست پیدا کند.

مانشویلی ازبک جدی ترین رقیب هادی در این تورنمت به حساب می آید.

پرویز هادی

  • هیروشیما درخشان ترین، بوسان کم فروغ ترین

بهترین و بدترین نتایج کشتی آزاد ایران در ادوار بازی های آسیایی خیلی از امروز دور نیست. بهترین نتیجه تاریخ کشتی آزاد در دوره های مختلف بازی های آسیایی در رقابت های 1994 هیروشیما و در زمان 10 وزنه بودن کشتی بدست آمد و تیم ایران به 6 طلا، یک نقره و دو برنز رسید.

هشت سال بعد و در بوسان اما اگرچه اوزان کشتی به هشت رسیده بود اما تیم آزاد ایران عملکرد نا امید کننده ای داشت و تنها یک طلا به کاروان ایران اضافه کرد.

  • نتایج کشتی آزاد در چهار دوره اخیر بازی های آسیایی

۲۰۰۲ بوسان:یک طلا، ۲ نقره و ۲ برنز

۲۰۰۶ دوحه:۴ طلا و یک نقره

۲۰۱۰ گوانگجو:۳ طلا، یک نقره و یک برنز

۲۰۱۴اینچئون: ۴ طلا و یک نقره

به گزارش جی پلاس؛ طبق برنامه بازی های آسیایی، مسابقات اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم روز ۲۸ مرداد و رقابت های وزن ۱۲۵ کیلوگرم روز ۲۹ مردادماه برگزار می شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید