جی پلاس؛

سبزی بخورید تا سرطان روده نگیرید

مطالعات جدید نشان می‌دهد که در سبزیجاتی چون انواع کلم و کلم بروکلی نوعی ماده شیمیایی تولید می‌شود که مانع از بروز سرطان روده بزرگ می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌‌پلاس، محققان مؤسسه تحقیقاتی «فرانسیس کریک» در مطالعات خود دریافتند که یک ماده شیمیایی در سبزیجات تولید می‌شود که به حفظ سلامت روده‌ها کمک کرده و نیز از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

آنها با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردند که بعد از تغذیه موش‌ها با رژیم‌غذایی سرشار از سبزیجات، ماده «ایندول-3-کاربینول» (I3C) به طور چشمگیری از آنها در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ و التهاب روده‌ای کمک می‌کند. این ماده با هضم سبزیجات در بدن تولید می‌شود.

ماده I3C موجود در رژیم‌غذایی با فعال کردن پروتئینی موسوم به «گیرنده آریل هیدروکربن» (AhR)، مانع از التهاب روده‌ای و سرطان روده بزرگ می‌شود. پروتئین AhR مانند یک حسگر محیطی عمل می‌کند که سیگنال‌هایی را به سلول‌های ایمنی و اپیتلیال موجود در پوشش روده می‌فرستد تا با محافظت از بدن در برابر چند تریلیون باکتری‌ای که در روده زندگی می‌کنند، مانع از بروز التهاب روده شود.

محققان مشاهده کردند موش‌هایی که چنین پروتئینی در بدن آنها تولید نمی‌شد، به راحتی دچار التهاب روده می‌شوند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در آنها افزایش می‌دهد. در حالی که با خوراندن رژیم‌غذایی سرشار از ماده I3C، این موش‌ها دیگر دچار التهاب و سرطان روده نشدند. و حتی در موش‌های مبتلا به سرطان روده‌ای که تحت رژیم‌غذایی مملو از I3C قرار گرفتند، تومورهای سرطانی کم‌تری شروع به رشد کردند و بیشتر تومورها هم از نوع خوش‌خیم بودند.

همچنین محققان دریافتند که پروتئین AhR برای ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده نقشی حیاتی دارد. بدون وجود این ماده، سلول‌های بنیادی روده در تمایز یافتن به آن دسته سلول‌های ویژه اپیتلیالی باز می‌مانند که موادمغذی را جذب کرده یا مخاط محافظ ایجاد می‌کنند. در نتیجه، سلول‌های خارج از کنترل تقسیم شده و باعث ایجاد سرطان روده بزرگ می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید