پرونده جی پلاس/ بسکتبال در بازی های آسیایی

سه گام آسمان خراش ها برای اولین طلا

تیم ملی بسکتبال برای سومین بار است که در قامت شانس اصلی قهرمانی راهی بازی های آسیایی می شود. در دو بار قبلی مدال های نقره و برنز نصیب تیم ایران شده و این بار در آخرین حضور نسل طلایی در این بازی ها، تنها طلا می تواند نتیجه ای راضی کننده باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در اینچئون که بسکتبال ایران به بازی­ های آسیایی رفت، شانس اول قهرمانی بود. یعنی پس از چندین و چند سال آقایی در بسکتبال آسیا و قهرمانی ­های پیاپی تنها مدال طلای این رقابت­ ها بود که جایش در ویترین افتخارات ایران خالی مانده بود. 2014 اما آغازی بود بر روند نزولی بسکتبال ایران و آغاز روزهایی که فهمیدیم تا ابد قهرمان نمی­مانیم و قدرت­های نظیر چین که برای رسیدن به صدر زیر پا گذاشته بودیم­شان، بیکار نمی ­مانند.

تیم ایران در رقابت­ ها اگرچه زحمت و استرس فراوان به فینال رسید اما فینال را در دقایق عجیب پایانی به کره میزبان واگذار کرد و نایب قهرمان شد. نایب قهرمانی که اگرچه همان هم برای اولین­ بار بود بدست می ­آمد اما آنقدر با طلا فاصله داشت که اشک بسکتبالیست­ های جوان را روی سکو درآورد.

هنوز خیلی­ ها آن صحنه ­ها را به یاد دارند و از آن به عنوان یکی از تلخ ­ترین و فراموش نشدنی ­ترین صحنه ­های بسکتبال ایران یاد می کنند. امروز اما چهار سال از آن روزها گذشته و یک بار دیگر نوبت بازی ­های آسیایی شده. در این چهار سال اتفاقات بسیاری برای این رشته دانشگاهی افتاده و دوره­ های مختلفی را گذارنده . دوره هایی که مهمترین آنها ماجرای جوان گرایی و دور ماندن برخی از ستاره ها از تیم ملی بود. ستاره هایی که اگرچه تعدادی از آنها به تیم ملی برگشتند اما باقی هنوز جایی در تیم ملی ندارند.

ترکیب امروز تیم ملی تلفیقی از جوان های چهار سال گذشته و بازیکنان اصلی تیم ایران در بازی های آسیایی اینچئون است. با این حال اگر چینی ها با ترکیب اصلی و تمام نفراتشان به جاکارتا سفر کنند، ایران دیگر شانس اصلی برای قهرمانی نیست. کما اینکه در آخرین دوره جام ملت های آسیا و رقابت های انتخابی المپیک، فیلیپین هم تیم ایران را با شکست مواجه کرد.

حقیقت اینجاست که مدیریت فدراسیون بسکتبال پس از مشحون، تحمل دوران گذار بسکتبال و فارغ شدن از وابستگی به ستاره های نسل طلایی را نداشت و برای سفت کردن جای پایش، نیاز به موفقیت های مقطعی در بازی های آسیایی و رقابت های مقدماتی قهرمانی جهان داشت تا بتواند خودش را در این رشته ماندگار کند.

هدفی که با توجه به حضور چین با تیم دوم و فیلیپین پر حاشیه، اصلا دور از دسترس نیست و همین حالا هم ایران شانس اول قهرمانی در جاکارتا به حساب می‌آید.

  • از اینچئون تا جاکارتا

در اینچئون ترکیب اصلی ایران همان ترکیب نام آشنای گذشته بود. مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی. ترکیبی که تقریبا تمام قهرمانی هایمان را برایمان در آسیا آورده بود اما روند نه چندان صعودی و خوابیدن در باد قهرمانی های قبلی در آسیا کار دستمان داد. یک بار در مقابل قزاقستان تا مرز زمین گیری رفتیم و بار دوم در دقایق پایانی فینال که دیگر کاری از دستمان بر نمی آمد.

25183_orig

در آن تیم البته بازیکنانی دیگر مانند ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی و روزبه ارغوان هم بودند که در تیم جاکارتا هم حضور دارند. با این حال از پنج نفر اصلی چهار سال گذشته تنها صمد و حامد در تیم مانده اند و سه نفر دیگر جایی در تیم ملی ندارند.

  • در جستجوی اولین طلا

حالا جاکارتا هم مانند اینچئون جایی است برای کسب اولین طلای تاریخ بسکتبال در بازی های آسیایی. کار نیمه تمام دوره گذشته حالا به این دوره رسیده. این بار هم تیم ایران یکی از شانس های اصلی قهرمانی است و روی کاغذ تنها چینی ها می توانند برای ایران خطرساز باشند.

  • پس از سال ها با مربی ایرانی

بسکتبال ایران چیزی در سال‌های اخیر همواره در اختیار مربیان خارجی بوده. مربیانی که در نهایت لیستشان به بائرمن آلمانی ختم شد اما شرایط دست به دست هم داد تا حالا یک ایرانی سرمربی تیم ملی بسکتبال شود. در ابتدا این مهران حاتمی بود که هدایت تیم ملی را در اختیار گرفت اما تغییر فدراسیون مساوی بود با روی کار آمدن مهران شاهین طبع. او حالا پس از چندین دوره، نخستین مربی ایرانی است که تیم ملی را در بازی های آسیایی هدایت می کند و خیلی امیدوار است بتواند اولین طلا را هم برای ایران به ارمغان بیاورد.

  • بسکتبال در بازی‌های آسیایی

بسکتبال اولین بار در بازی‌های آسیایی دوحه بود که روی سکو رفت. برنز دوحه در آن سال انقلابی در بسکتبال ایران به حساب می‌آمد که در ادامه به قهرمانی آسیا در سال 2007 ختم شد. در 2010 هم اگرچه ایران بخت اول قهرمانی بود اما بازهم به سکویی بهتر از سومی نرسید و کار به اینچئونی رسید که شانس مسلم طلا بود اما این بار نهایت موفقیتش مدال نقره بود. نقره ای که برای اولین بار بدست آمد. حالا بازهم این تنها طلاست که جایش در ویترین بسکتبال خالی است و جاکارتا میدانی است که می‌توان امیدوار بود برای اولین بار روی دست بازیکنان ایران قرار بگیرد.

  • بازی های آسیایی برای همه مهم است

رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درباره روند آماده سازی این تیم برای اعزام به بازی‌های آسیایی می گوید:« فدراسیون تمام تلاشش را انجام داده تا هر آنچه که سرمربی تیم ملی می‌خواهد برایش فراهم کند. فکر می‌کنم این اتفاق تا حدود زیادی افتاده و تمام امکانات ممکن برای تیم ملی فراهم شده است.»

طباطبایی در ادامه درباره اهمیت بازی های آسیایی نیز اظهار داشت:« بازی‌های آسیایی برای همه مهم است. هم برای مردم و اهالی بسکتبال و هم بدنه ورزش و حتی مسئولین کشوری. به هر ترتیب نام ایران در بازی های آسیایی مطرح است که چهار سال یک بار برگزار می شود و باید حضورش به بهترین شکل انجام شود.»

رئیس فدراسیون بسکتبال ادامه داد:« تیم ایران شانس خوبی برای قهرمانی در این رقابت‌ها و کسب اولین مدال طلایش دارد و تدارک خوبی هم داشته. با این حال رقبا هم همگی برای کسب قهرمانی می‌آیند و باید دید در جاکارتا چه شرایطی پیش خواهد آمد.

  • انصراف و بازگشت فیلیپین

تیم ایران در گروه بندی اولیه، با فیلیپین، امارات و سوریه همگروه بود. تیم‌هایی که بجز فیلیپین قدرت چندانی ندارند اما طی هفته های گذشته با انصراف فیلیپینی ها، همین تیم هم از گروه ایران خارج شد. فیلیپین اگرچه طی روزهای گذشته به رقابت‌ها بازگشت اما این بار دیگر به گروه دیگری اضافه شد تا ایران در مرحله گروهی تنها دو حریف داشته باشد و کار ساده ای برای سر گروهی و صعود داشته باشد.

  • لیست اعزامی بسکتبال به بازی های آسیایی جاکارتا

محمد جمشیدی

محمد حسن زاده

حامد حدادی

آرن داوودی

وحید دلیرزهان

روزبه ارغوان

بهنام یخچالی

نوید رضایی فر

محمد صمد نیکخواه بهرامی

میثم میرزایی

سجاد مشایخی

ارسلان کاظمی

پرونده جی پلاس/ تیراندازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ شمشیربازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ تیروکمان در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ کبدی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ ووشو در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ والیبال در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ وزنه برداری در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ نگاهی به تیم امید، در آستانه بازی های آسیایی جاکارتا

پرونده جی پلاس/ دوومیدانی در راه بازی های آسیایی

دیدگاه تان را بنویسید