نخستین شکار شکارچی جدید ناسا+ عکس

شکارچی سیارات فراخورشیدی ناسا به نام «تس»در اولین روز کاری خود یک دنباله‌دار را شکار کرد.تلسکوپ فضایی ناسا موسوم به "تس" (TESS) قبل از شروع عملیات علمی خود در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۸، کمی تمرین کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با بازنشسته شدن تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler)، اکنون "تس" بیش از یک جایگزین است. این تلسکوپ فضایی جدید بر اساس طراحی موفقیت‌آمیز کپلر ساخته شد که دارای چهار دوربین دیجیتال کم‌مصرف و کم‌نویز است که در یک پلتفرم فوق‌العاده پایدار قرار گرفته است.

از آنجایی که کار "تس" این است که تمام آسمان را برای یافتن هر نشانه‌ای از سیاره‌های شبیه به زمین (فراخورشیدی) در ۲۰۰ هزار عدد از درخشان‌ترین ستارگان، اسکن کند، باید با استاندارد‌های بسیار بالا کار کند.

طبق گفته ناسا، ثبت تصاویر این دنباله‌دار برای تقریبا یک روز تمام، توانست نشان دهد که "تس" می‌تواند مجموعه‌ای از تصاویر پایدار و دوره‌ای را در طول زمان طولانی جمع‌آوری کند.

ستاره دنباله دار "C/۲۰۱۸ N۱" توسط واحد کنترل ماموریت برای تمرین انتخاب شد. این ستاره دنباله‌دار در ماه ژوئن سال جاری توسط ماهواره کاوشگر مادون قرمز "NEOWISE" رصد شد و در حال حاضر در فاصله ۴۸ میلیون کیلومتری از زمین در صورت فلکی "ماهی جنوبی" (Piscis Austrinus) دیده می‌شود.

تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد که دنباله‌دار با دنباله‌ای از بخار آب و گاز که توسط شراره‌های خورشیدی به عقب رانده می‌شوند، در حال حرکت در سراسر میدان دید "تس" است.این تصاویر همچنین تعدادی از اجرام نجومی دیگر را نشان می‌دهد.

همچنین چندین سیارک در تصاویر حضور دارند که به نظر می‌رسد در حال تعقیب دنباله‌دار هستند. در عین حال، یک قوس نوری کم‌نور نیز در تصویر وجود دارد که به نظر می‌رسد به دلیل نقص در دوربین است، اما در واقع نور سیاره مریخ است که در طول ثبت این تصاویر در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین بوده است.

تلسکوپ فضایی "تس" که روز ۱۸ آوریل از ایستگاه هوایی نیروی هوایی کیپ کاناورال سوار بر موشک فالکون ۹ شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در یک مدار بیضوی قرار گرفت که هر ۱۳.۷ روز با انحراف ۳۷ درجه نسبت به مدار ماه به دور زمین می‌چرخد.

قرار گرفتن در این مدار به "تس" اجازه می‌دهد که با حداقل اصلاحات مسیر که حساسیت آن را کاهش دهد، فعالیت کند. همچنین "تس" می‌تواند بدین وسیله تمام آسمان را بدون مزاحمت تشعشع خورشید یا بازتاب آن از زمین اسکن کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید