پرونده جی پلاس/ وزنه برداری در راه بازی های آسیایی

هرکول ها به دنبال تاریخ سازی در جاکارتا

تیم وزنه برداری ایران;که در روزهای اخیر دستخوش ماجرای آمدن و رفتن مجید عسگری بود، در نهایت با همان هفت وزنه بردار اولیه برای رسیدن به بهترین نتیجه تاریخش راهی بازی های آسیایی می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ یکی از رشته هایی که معمولا در المپیک و بازی های آسیایی سبد مدال های ایران را پر کرده وزنه برداری است. رشته ای که از همان المپیک 1948 لندن با جعفر سلماسی برای ایران مدال آوری کرده تا همین ریو که دو طلا برای کاروان ایران بدست آورد.

حالا در بازی های آسیایی جاکارتا هم یکی از امیدهای اصلی کاروان ایران برای مدال آوری است و با توجه به حضور تمام ستاره هایش، می تواند یکی از بهترین نتایج تاریخ را رقم بزند. چراکه در ترکیبش سه قهرمان المپیک دارد و دو قهرمان جهان دیگر. اتفاقی که شاید بتوان گفت در کمتر رشته ای برای ایران آن هم در بازی های آسیایی اتفاق افتاده است.

وزنه برداری به دلیل شرایط رکوردی و فاصله نفرات، خیلی زودتر از تیم های دیگر لیست نهایی اش را داد. لیستی که البته طی روزهای گذشته با آمدن و رفتن عسگری حسابی خبر ساز شد اما در نهایت همان هفت نفر اولیه مسافر جاکارتا شدند.

علی مکوندی : دسته 85 کیلوگرم

علی مکوندی از آن دست ورزشکارانی است که بخاطر استیل خوب وزنه زدن و آینده روشنی که پیش رو دارد به عضویت تیم ملی درآمده. شاید کم نام و نشان ترین ورزشکار تیم ایران در جاکارتا است و حتی یک قهرمانی کشوری هم در رده بزرگسالان ندارد. او البته به تازگی به این رده آمده و هنوز تجربه چندانی ندارد و در حقیقت این اولین تورنمنت جدی او در رده بزرگسالان است.

سهراب مرادی و کیانوش رستمی: دسته 94کیلوگرم

یکی از جذاب ترین و البته پر حاشیه ترین اوزان، چه برای تیم ما و چه خود بازی ها دسته 94 کیلو است. دسته ای که دو قهرمان المپیک از ایران در آن حضور دارند. یکی سهراب مرادی که در المپیک هم در همین وزن به مدال طلا رسید و دیگری کیانوش رستمی که پس از ریو از 85 کیلو به 94 کیلوگرم آمده!

سهراب مرادی

سهراب مرادی که این روزها و تمریناتش وزنه هایی بیشتر از رکورد خودش( که از قضا رکورد دنیا هست) را می زند و اگر اتفاق دور از انتظاری نیفتد، بدون شک طلای این وزن را به گردن می اندازد.

کیانوش اما در اقدامی عجیب تصمیم گرفت یک وزن بالاتر بیاید و قصد رقابت با کسی کند که در دنیا بی رقیب است و در سال های اخیر هر تورنمنتی که رفته رکوردهای دنیا را جابجا کرده است!

با تمام این ها کیانوش هم وزنه بردار بزرگی است و در شرایطی که به تازگی به این وزن آمده، وزنه های خوبی می زند. اگر طلا را برای مرادی کنار بگذاریم، کیانوش باید با دیگر رقبایش برای مدال نقره و برنز بجنگد. رقبایی نظیر جوان قطری که به تازگی در رقابت های قهرمانی جهان صاحب مدال طلا شد.

 علی هاشمی و محمدرضا براری: دسته 105 کیلوگرم

دسته 105کیلوگرم وزنه برداری ایران در سال 2017 پس از مدت ها صاحب مدال طلای جهان شد. علی هاشمی در شرایطی راهی رقابت های جهانی شده بود که اکثر رقبای اصلی اش نظیر ایلیا با محرومیت روبرو بودند. هاشمی از این غیبت استفاده کرد و در جهانی سال گذشته مدال طلا گرفت. او البته پیش از اینکه سهراب مرادی به 94 کیلو بیاید، در این وزن وزنه می زد و نقره مجموع آسیا را هم در این وزن کسب کرده بود.

محمدرضا براری هم وزنه بردار با سابقه ایران در این وزن است. او کارنامه پر بازی از مدال های رقابت های قهرمانی آسیا دارد و در سال 2013 هم برنز رقابت های جهانی را بدست آورد. او در جهانی سال گذشته میلادی جایش را به هاشمی داد و در المپیک ریو هم در میانه های گروه اول بازی ها جای گرفت.

در این وزن هم اگر رسلان نور الدین اف حاضر نشود، جنگ طلا و نقره به نوعی با ورزشکاران ایران است اما اگر بیاید، باید به نوعی طلا را برایش کنار گذاشت و برای دو مدال دیگر تلاش کرد!

بهداد سلیمی و سعید علی حسینی : دسته 105+ کیلوگرم

در وزنه برداری برای خیلی ها سنگین وزن جذاب ترین بخش است. در یکی دو دهه اخیر هم وزنه برداری ایران همواره سنگین وزن های خوب و تراز اولی داشته. از حسین رضا زاده گرفته تا سعید علی حسینی و بهداد سلیمی. 

حالا هم که شرایط به گونه ای شده که بهداد و سعید هر دو در تیم ایران حضور دارند. دو نفری که اگرچه در دنیا فعلا زیر سایه تالاخادزه قرار گرفته اند اما در آسیا بی رقیب اند. وزنه برداران خوبی از جمله ازبک ها در آسیا حضور دارند اما در عمل نمی توانند در حضور این دو ورزشکار به مدال های طلا و نقره فکر کنند!

image_600_400

در این میان البته سعید علی حسینی به واسطه مصدومیتی که پیدا کرد، چند هفته ای نتوانست تمرین سنگین کند اما این روزها شرایطش بهتر شده و تا بازی های آسیایی آماده وزنه زدن می شود. 

* جبران نتیجه دوره گذشته

تیم ایران در دوره گذشته بازی های آسیایی تنها دو مدال بدست آورد. بهداد سلیمی که به تازگی روی سکوی قهرمانی ایستاد اما کیانوش رستمی هم که طلا را در دستان خودش می دید و آماده بود جشن قهرمانی بگیرد، با انتخاب وزنه عجیب وزنه بردار چینی، در لحظه اخر مدال طلا را از دست داد و به نقره بسنده کرد. 

به این ترتیب یکی از نتایج ضعیف وزنه برداری در بازی های آسیایی بدست آمد. 

در این دوره اما شاید بشود از همین حالا دو طلا را برای ورزشکاران ایران کنار گذاشت. از طرف دیگر تقریبا تمام اعضای تیم ایران شانس کسب مدال به حساب می آیند و اگر اتفاق خاصی نیفتد همگی می توانند روی سکو بروند.

* بهداد به دنبال طلای سوم

بهداد سلیمی در شرایطی راهی بازی های آسیایی می شود که در دوره این رقابت ها هم حاضر بوده و در هر دو دوره تنها طلای کاروان ایران را بدست آورده است. او در گوانژو هم مانند اینچئون تنها طلایی کاروان ایران بود و در این دوره هم می تواند شانس اصلی طلا باشد. او به این ترتیب می تواند یکی از معدود ورزشکاران ایرانی باشد که در سه دوره بازی های آسیایی به مدال طلا رسیده است.

به گزارش جی پلاس؛ در بازی های آسیایی هم مانند المپیک، تنها مدال مجموع اهدا می شود و وزشکاران مانند رقابت های جهانی برای هر بخش یکضرب و دوضرب مدال های جداگانه دریافت نمی کنند.

پرونده جی پلاس/ تیراندازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ شمشیربازی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ تیروکمان در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ کبدی در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ ووشو در راه بازی های آسیایی

پرونده جی پلاس/ والیبال در راه بازی های آسیایی

 

دیدگاه تان را بنویسید