جی پلاس/ تا سال ۲۰۲۰ امکان‌پذیر می‌شود؛

تشخیص آرتروز دو سال قبل از ابتلا

محققان آزمایش خونی ابداع کرده‌اند که تنها با یک با یک قطره خون می‌تواند بیماری آرتروز را دو سال قبل از بروز علائم شناسایی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان انگلیسی آزمایش خونی ابداع کرده‌اند که قادر است شایع‌ترین نوع آرتروز را دو سال پیش از بروز علائم آن، تشخیص دهد. این آزمایش خون که تنها به یک قطره خون نیاز دارد، با دقت 98 درصدی، بیماری را شناسایی می‌کند و در آن، پروتئین glucosepane را مشخص می‌کند که به دنبال آسیب مفصلی در جریان خون ترشح می‌شود.

محققان امیدوارند که این آزمایش از دو سال آینده قابل استفاده باشد. در حال حاضر حدود 8/5 میلیون نفر در انگلیس از بیماری آرتروز رنج می‌برند و بیماری آنها اغلب در مرحله‌ای تشخیص داده می‌شود که تنها گزینه درمان، تعویض مفصل زانوست. اما این آزمایش خون به تشخیص زودهنگام بیماری می‌کند بنابراین با ایجاد تغییراتی چون کاهش وزن یا ورزش کردن، می‌توان مانع از تشدید علائم بیماری شد.

آرتروز موجب از بین رفتن غضروف‌‌هایی می‌شود که خم کردن مفصل‌ها را تسهیل می‌کنند. محققان با انجام این آزمایش روی بیماران مبتلا به آرتروز و افراد سالم دریافتند که میزان پروتئین glucosepane در بدن افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری 38 درصد بالاتر بوده است. در واقع، میزان این پروتئین در مبتلایان به آرتروز شدید 6 برابر بیشتر است.

به گزارش جی پلاس؛ این آزمایش خون علاوه بر این که دو سال پیش از بروز علائم و حتی سه تا چهار سال قبل از بروز دردهای شدید، آرتروز را شناسایی می‌کند. این آزمایش در حال حاضر مراحل ابتدایی خود را سپری می‌کند و گام بعدی، تست آن روی هزاران بیمار دیگر است.

دیدگاه تان را بنویسید