گزارش جی پلاس؛

درد دل ملی پوشان با کی روش به کجا رسید؟!

کارلوس کی روش برای ماندن در ایران و هدایت تیم ملی در جام جهانی خواهان حل و فصل مشکل سربازی هفت بازیکن تیمش شده بود که احتمال دارد در جام ملت های آسیا با مشکلاتی از سوی نظام وظیفه مواجه شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بعد از اتمام جام جهانی، روند تمدید قرارداد با سرمربی پرتغالی ایران شروع شد که او برای ماندن در ایران حل و فصل مشکل سربازی بازیکنان را یکی از شروطش برای قبول مجدد این سمت عنوان کرد.

در همان زمان وزارت ورزش خواهان عفو خدمت سربازی این بازیکنان تحت عنوان ورزشکار قهرمان شد اما ستاد کل نیروهای مسلح این موضوع را مغایر با قوانین نظام وظیفه و ورزشکار قهرمان دانست چرا که بخشش خدمت سربازی ورزشکاران در صورت کسب مدال در المپیک و قهرمانی در جام جهانی یا بازی های آسیایی است که بدون شک ملی پوشان فوتبال ایران شامل این قانون نمی شوند چرا که حتی از گروه شان هم صعود نکردند.

جدای از این درخواست، مطرح کردن این موضوع در شرایطی که ملی پوشان ایرانی هیچ مشکلی برای خروج از کشور در جام جهانی و رقابت های قبل از آن نداشتند، کمی عجیب به نظر می رسید اما کی روش حق دارد نگران شود.

قبل از شروع جام جهانی چند تن از بازیکنان جوان تیم ملی بحث سربازی خود را با کی روش در میان گذاشتند و از مانع بودن این موضوع برای ادامه فوتبالشان در اروپا صحبت به میان آوردند که این صحبت ها نگرانی کی روش را هم به دنبال داشته است. آن ها در دیدار با کی روش خواستار کمک سرمربی تیم ملی شدند تا فوتبالشان با مشکل مواجه نشود.

بازیکنانی چون سعید عزت اللهی، سردار آزمون ، سید مجید حسینی ، علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند ، مهدی ترابی و علی قلی زاده تاکنون با استفاده از قانون معافیت دانشجویی توانسته اند در تیم های خود حتی در خارج از ایران بازی کنند اما ناگزیر هستند بالاخره به سربازی بروند. همانطور که بیرانوند چند سال قبل و یا مهدی ترابی در ابتدای فصل در آستانه رفتن به تراکتورسازی بودند اما در ادامه دوران دانشجویی خود را تمدید کردند. لژیونرها هم در این مدت زمان با تمدید دوران دانشجویی خود توانستند ویزای توریستی تهیه کنند و در اروپا مشغول به فوتبال شوند.

با این حال، این معافیت تا چند ماه دیگر تمام می شود و طبق قانون، بازیکنان ملی پوش باید راهی تیم های نظامی داخلی شوند که این توقف بزرگی برای فوتبالشان محسوب می شود و در صورتی که با وجود اتمام دوران دانشجویی، دوران سربازی را سپری نکنند، سرباز فراری محسوب شده و مجاز به حضور در خارج از کشور نیستند.

کارلوس کی روش که به خوبی مشکلات برخی از بازیکنان سرباز تیمش قبل از جام ملت های 2015 آسیا را به یاد دارد، پیش دستی کرد و خواهان حل و فصل این موضوع پیش از شروع جام ملت های 2019 آسیا شد.

راهکار ستاد کل نیروهای مسلح برای رفع مشکل بازیکنان سرباز

با این وجود، سردار کمالی در جدیدترین اظهارنظر خود تنها راهکار حل مشکل سربازی بازیکنان را قهرمانی تیم ملی امید در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا عنوان کرده است. او تاکید کرده سربازی‌ ارتباط مستقیمی با توان رزمی کشور و آموزش‌های نیروهای مسلح دارد و نباید هر کسی که می‌خواهد امتیازی بدهد، از آمادگی دفاعی نیروهای مسلح هزینه کند.

این مقام ارشد ستادکل نیروهای مسلح به تعامل خوب ستاد کل نیروهای مسلح با وزارت ورزش و جوانان اشاره و اعلام می کند:‌ ستاد کل با کلیه فدراسیون‌ها چه در سطح امید و چه در سطح بزرگسالان در خصوص ورود و خروج از کشور و فعالیت‌های ورزشی آنها تعامل خوبی دارد؛ باید گفت سربازی هیچ مانعی برای فعالیت ورزشکاران در تیم ملی نیست. ورزشکاران می‌توانند با موافقت ستاد کل، خدمت‌شان را در فدراسیون‌های مربوطه سپری کنند.

در عین حال رییس منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرده که بازیکنان سرباز مشکلی برای خروج از کشور نخواهند داشت.

دیدگاه تان را بنویسید