توله خرس تصادفی گچسر به طبیعت بازگشت+ عکس

توله خرسی که آبان ۹۶، بر اثر برخورد شدید با یک خودروی زانتیا در محور کرج-‌چالوس دچار آسیب‌هایی جدی از جمله خونریزی مغزی، خونریزی ریوی، شکستگی جمجمه و یک زخم عفونی بزرگ شده بود پس از ۷ ماه درمان و بازپروری، با نظر دامپزشک معالج در زیستگاهش رهاسازی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، توله خرسی که آبان 96، بر اثر برخورد شدید با یک خودروی زانتیا در محور کرج-‌چالوس دچار آسیب‌هایی جدی از جمله خونریزی مغزی، خونریزی ریوی، شکستگی جمجمه و یک زخم عفونی بزرگ شده بود پس از 7 ماه درمان و بازپروری، با نظر دامپزشک معالج در زیستگاهش رهاسازی شد.

این توله خرس که از سوی مسئولان محیط زیست استان البرز، "امید البرز" نام گرفته بود، دوره درمانی 88 روزه را در مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران در استان البرز و گذرانده و سپس برای به دست آوردن آمادگی لازم برای بازگشت به طبیعت، چند ماهی را در جایگاهی در دهکده طبیعت قزوین گذرانده بود.

امید مرادی، متخصص جراحی دامپزشکی و دامپزشک معالج این توله خرس با ابراز رضایت از روند درمان، بازپروری و رهاسازی این بیمار متفاوت می‌گوید: امید البرز، پس طی کردن دوره درمان 88 روزه به جایگاهی بزرگتر در باغ وحش قزوین منتقل شد و چند ماهی تحت نظر تیم معالج قرار داشت تا برای رهاسازی در فصل بهار آمادگی لازم را به دست آورد.

او ادامه می‌دهد: این خرس، با نظر یک کمیته فنی که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز برگزار شده بود واجد شرایط لازم برای رهاسازی دانسته شد و در اولین روزهای خرداد در زیستگاهش رهاسازی شد اما خبر رهاسازی، به صلاحدید مسئولان محیط زیست و به منظور امنیت هرچه بیشتر این حیوان اطلاع‌رسانی نشد.

مرادی با بیان اینکه برنامه‌ریزی منظمی برای رصد این توله‌ خرس پس از رهاسازی برای محیط‌بانان منطقه تعریف شده بود می‌گوید: امید البرز، را با استفاده از داروی بیهوشی، از باغ وحش قزوین به محل رهاسازی منتقل کردیم. حیوان وقتی به هوش آمد، از ارتفاعات بالا رفت و ناپدید شد اما منطقه به مدت سه هفته از سوی محیط‌بانان تحت نظر قرار داشت تا در صورت نزدیک شدن این خرس به مناطق مسکونی، اقدامات لازم صورت گیرد که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

مراحل پیچیده درمان امید البرز که تولد دوباره‌اش را مدیون پیگیر مستمر و دلسوزانه تیم معالج و مسئولان محیط زیست البرز است از یک سو و تیمار و آماده‌سازی برای یک رهاسازی موفقیت‌آمیز از سوی دیگر، نویدبخش بهبود روند معیوب درمان و بازپروری حیات وحش در کشور است. بهبودی که کلید آن، استفاده از مشارکت بخش خصوصی در درمان و همچنین نگهداری وحوش آسیب‌دیده است.

دیدگاه تان را بنویسید