در فصل گرما به این مکان ها پناه ببرید

تابستان با گرمایش امان خیلی‌ها را بریده و بسیاری علاوه بر درگیری‌های زندگی شهری، از این گرما کلافه و فراری‌اند. تعطیلی مدرسه‌ها در تابستان این فرصت را به خانواده‌ها می‌دهد تا سفرهای بیشتری داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سوال اما اینجاست که در این گرما به کجا می‌توان سفر کرد؟

در این گزارش به شما می‌گوییم تابستان به کجا بروید تا احساس خنکی بیشتری داشته باشید.

آبشار اسپه‌او 

 آبشار «اسپه‌او» را به آب سفید هم می‌شناسند. این آبشار یکی از مقاصد سفرهای فصل گرماست که در روستای پاسند شهرستان بهشهر قرار گرفته. منطقه‌ای جنگلی که شما را به آبشار زیبای اسپه‌او می‌رساند و در مسیر، پا گذاشتن در آب رودخانه می‌تواند خستگی راه را از تنتان بیرون کند. پلکانی و کاسه‌ای بودن این آبشار از جذابیت‌های ظاهری‌اش است. آبشاری که بیش از ٣٠متر ارتفاع دارد و از دل کوه سیاخانی سرچشمه می‌گیرد، البته در مسیر رسیدن به این آبشار می‌توانید از ییلاق یخکش و مجموعه عباس‌آباد بهره ببرید.

دریاچه سقالکار  

گیلان به دلیل داشتن دریاچه‌های فراوان می‌تواند مقصد تابستانی مسافران باشد. دریاچه سقالکار یکی از این دریاچه‌های زیباست که تنها ١٥دقیقه با رشت فاصله دارد، البته با خودرو. با سفر به سقالکار شما می‌توانید از جنگل‌های فراوان اطراف این دریاچه‌ هم بهره‌مند شوید؛ دریاچه‌ای که در گذشته پرندگان مهاجر مانند لک‌لک‌ها به آنجا می‌آمدند و از آن آب می‌خوردند. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، ویلایی در وسط سد است که در فصول مختلف با توجه به میزان بارش در آب فرو می‌رود؛ ویلایی نمادین که قابل سکونت نیست و گاهی تا سقف در زیرآب می‌رود.

آبشار و جنگل پلنگ‌دره

 استان مازندران هم می‌تواند برای سفرهای تابستانی مناسب باشد چون جنگل و آبشار پلنگ‌دره را در دل خود جای داده است؛ یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی این استان که حدود ١٣کیلومتر زمان می‌برد تا به آن برسید. آبشار پلنگ‌دره در شمال‌شرقی شهر شیرگاه قرار دارد و یکی از زیباترین مکان‌های این شهر به حساب می‌آید؛ رودخانه‌ای زلال و زیبا با آبشار ٨متری که آبش به حوضچه سنگی می‌ریزد. یکی از جاذبه‌های جنگل پلنگ‌دره چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای زیبا و کم‌عمق است. یکی از ویژگی‌های دیگر آن این است که در آن از جانور درنده خبری نیست و با خیال راحت می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید.

آبشار ترز

برای فرار از هیاهوی زندگی شهری، منطقه سوادکوه و آبشار ترز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. آبشاری نزدیک روستای قرآن‌تالار که یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته شده برای طبیعت‌گردهاست و در دل جنگل ترز قرار دارد و از نواحی مرتفع منطقه لفور است. این آبشار ١٨ متر ارتفاع دارد و جزو آبشارهای آهکی است. درواقع رسوب‌گذاری آهک بستر این آبشار را به وجود آورده و غار آهکی کوچکی هم در پایین آن شکل داده است. در مسیر رسیدن به این آبشار شما از میان جنگل‌های هیرکانی و از کنار رودخانه می‌گذرید؛ جنگلی که از درختان راش، انجیلی، ازگیل و ... تشکیل شده است.

 دریاچه آویدر

یکی دیگر از جاذبه‌های شمال ایران دریاچه آویدر است. دریاچه‌ای در ٣٠کیلومتری شرق نوشهر در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان که در نتیجه احداث سد خاکی ایجاده شده  و به نام‌های دریاچه، سد آویدر و سد صلاح‌الدین شناخته می‌شود. محوطه اطراف دریاچه پوشیده از درخت است و منظره جنگلی زیبایی را به وجود آورده. آویدر محل زندگی گونه‌های مختلف ماهی است، اگر به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید از این دریاچه بهره ببرید. اسب‌سواری و قایق سواری هم یکی دیگر از تفریحات این دریاچه است. یکی دیگر از ویژگی‌های کم‌نظیر این دریاچه وجود یک جزیره سبز در میان آب است، البته مسیرهای پاکوب اطراف دریاچه امکان دوچرخه‌سواری را فراهم آورده است.

  دهکده جهان‌نما

منطقه‌ای زیبا، بکر و حفاظت‌شده در استان گلستان. دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، تنوع در وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، کوه، رودخانه، چشمه، انواع پرندگان کمیاب و نوع پوشش گیاهی از جمله جاذبه‌های این منطقه است. برای رسیدن به دهکده ییلاقی بسیار زیبا و بکر جهان‌نما باید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی امام رضا (ع) بروید؛ بعد به روستای درازنو، رادکان، حاجی‌آباد و در آخر به دهکده ییلاقی جهان‌نما می‌رسید. این جاده ٧٠ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آن خاکی است. یکی از جاذبه‌های زیبای دهکده ییلاقی جهان‌نما مکانی است در شمال این دهکده که به چکل‌آتشان معروف است که هنگام غروب زیبایی خاصی دارد و چشم‌ها را خیره می‌کند.

نکاتی برای طبیعت‌گردی

سفر رفتن یکی از ضرورت‌های زندگی بشری است و باید توجه داشت که هر سفری با توجه به جنسیت، علاقه، سلیقه، مدت‌زمان سفر، مقصد، وسیله نقلیه و... مسافر نیازمند وسایلی است؛ عواملی که محتوای کوله سفر را مشخص می‌کنند، اگرچه در ادامه نکاتی برای سفر به دل طبیعت آورده شده است.    

  لباس‌های ساده، زود خشک‌شو، آستین بلند و به رنگ‌های متداول طبیعت بپوشید.

  لباس زیادی با خودتان نبرید. جوراب اضافی یادتان نرود.

  در کوله‌تان برای سوغاتی‌ها هم فضایی را درنظر بگیرید.

  قبل از سفر در مورد مقصد و مکانی که می‌خواهید بروید، مطالعه کنید.

  از روکش و ملحفه سبک استفاده کنید. کیسه‌ای پارچه‌ای هم برای تفکیک لباس‌های تمیز و کثیف همراه داشته باشید.

  مواد دفع حشرات، کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی، لیوان، چاقوی جیبی چندکاره، مسواک، چراغ‌قوه، ژل ضدعفونی‌کننده را فراموش نکنید.

  برای آسودگی کتری برقی کوچکی همراه داشته باشید و از آب جوش‌آمده استفاده کنید.

  به جای لپ‌تاپ مداد و دفترچه یادداشت همراه داشته باشید.

  فتوکپی مدارک‌تان را همراه داشته باشید تا اگر مدارک‌تان را گم کردید، بتوانید از کپی آنها استفاده کنید.

  به ‌جای هدفون از صدای طبیعت لذت ببرید و سعی کنید با مردم محلی گفت‌وگو داشته باشید.

  اگر نسبت به منطقه‌ای که سفر کرده‌اید آشنایی ندارید، از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

  اگر به مناطقی سفر می‌کنید که گویش یا لهجه مختص به خود را دارند، عبارات کاربردی مانند تشکر، خداحافظی، سلام و... را بیاموزید. 

غار دانیال

برای فرار از گرمای تابستان مسیر چالوس را در پیش بگیرید و به سمت تنکابن بروید. بعد از نمک‌آبرود به متل‌قو می‌رسید و از آنجا با پشت‌ سر گذاشتن ٥کیلومتر به روستای دانیال و غارش می‌رسید. در این غار با آب یخ، دسته‌های خفاش‌ها و شکل‌های عجیب‌وغریب چندمیلیون ساله‌روبه‌رو می‌شوید. غار دانیال جان می‌دهد برای تابستان.

آبشار کبودوال

 در ٤ کیلومتری جنوب علی‌آباد، آبشار کبودوال قرار دارد که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری می‌توان از آن نام برد.

در امتداد رودخانه کبودوال آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد. آبشارهایی که در انتهای‌شان حوضچه‌های جالبی به وجود آورده‌اند و بعضی از جوانان در آن شنا می‌کنند.

آبشار مارگون

یکی از ٦ آبشار باورنکردنی ایران آبشار مارگون است که در استان فارس قرار گرفته؛ آبشاری که عنوان بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار جهان را از آن خود کرده است. یکی از بهترین فصل‌ها برای دیدن این آبشار تابستان است، چون می‌توان در دمای زیر ١٠درجه از دیدن یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران با٧٠متر ارتفاع و ١٠٠متر عرض لذت برد.

آبشار آب‌سفید

عروس زیبای آبشارهای ایران را می‌توان در شهرستان الیگودرز دید؛ آبشاری با بیش از ٦٠متر ارتفاع که از دل کوه بیرون می‌آید و هنوز مشخص نشده سرچشمه آن کجاست. مسیر رسیدن به این آبشار از دو روستای کاکلستان و قلیان می‌گذرد و در ٩٠کیلومتری شهرستان الیگودرز قرار دارد. آب این آبشار در پایین با برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید درمی‌آید و برای همین به «آب‌سفید» شهره شده است. 

آبشار سردابه

یکی از نقاط گردشگری استان اردبیل مجتمع آب‌گرم معدنی سردابه است که در کنار آن می‌توانید از فضای مطبوع آبشار سردابه‌ هم لذت ببرید. آبشاری در ٢٤ کیلومتری غرب اردبیل که در ارتفاع ١٩٥٠متری از سطح دریا و در دامنه شرقی توده سبلان قرار گرفته است.   آبشاری با آب شفاف، کمی ترش‌مزه، بیرنگ با بوی شدید گوگرد، البته گفتنی‌ است آب این آبشار برای بیماری‌ یرقان خاصیت درمانی دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید