گزارش جی پلاس؛

آماده سازی استقلال و پرسپولیس در قیاس با السد و الدحیل/ برنده یک چهارم نهایی آسیا کیست؟

در حالی که السد و الدحیل قطر با هزینه‌های هنگفت در حال آماده شدن برای رویارویی با استقلال و پرسپولیس هستند، دو تیم پرطرفدار تهرانی نسبت به فصل گذشته دست خوش اتفاقات زیادی شدند و از رقبای خود عقب هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در بحبوحه جام جهانی 2018 روسیه تیم های باشگاهی بیکار نبودند و برنامه ریزی‌های خود برای فصل 97 – 98 را انجام دادند. در این بین وضعیت برای استقلال و پرسپولیس متفاوت از سایر رقبا است چرا که این دو تیم باید برای مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا نیز آماده شوند.

سرخابی‌های پایتخت اوایل شهریور ماه سال جاری نخستین بازی خود در این مرحله را برابر السد و الدحیل قطر برگزار می‌کنند. دو تیم تهرانی در حالی به مصاف السد و الدحیل خواهند رفت که نسبت به دو ماه گذشته دست خوش تغییرات زیادی بودند و نشانی از تیم‌های سرحال آن روزها ندارند اما در سوی مقابل نمایندگان قطر برخلاف دو تیم ایرانی، استراحت کافی داشتند و مسیری متفاوت از استقلال و پرسپولیس را طی کردند.

برای هر چهار تیم، صعود به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا اهمیت بسیار بالایی دارد و می بایست تمام تمرکز خود را روی راهیابی به این مرحله و در ادامه فینال این مسابقات داشته باشند. اما در عین حال شرایط برای استقلال و پرسپولیس به خوبی انتظارات‌شان پیش نرفته که همین موضوع موجب نگرانی هواداران  شده تا جایی که دست به برگزاری برخی تجمعات اعتراضی مقابل ساختمان وزارت ورزش و... هم زده اند.  در حال حاضر روی کاغذ و در مقایسه نفرات تیم ها، امیدواری‌ برای موفقیت مقابل نمایندگان قطر تا حد زیادی کاهش یافته است.

- در فاصله حدود 40 روز تا برگزاری این مسابقات، خبرنگار جی‌پلاس نگاهی به وضعیت بازیکنان این چهار تیم انداخته است:

 

*** استقلال – السد

** استقلال

آبی پوشان پایتخت فصل گذشته را کابوس وار شروع کردند اما توانستند به بهترین شکل ممکن آن را تمام کنند. شاگردان وینفرد شفر در آخرین روزهای فصل گذشته، قهرمان جام حذفی شدند تا سهمیه حضور در فصل اتی لیگ قهرمانان آسیا ررا به دست بیاورند.

استقلال در لیگ برتر نیز توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد و نسبت به شروع لیگ که در رده شانزدهم قرار داشت، رشد بسیار خوبی داشته باشد. آن ها در آخرین بازی خود در فصل گذشته، ذوب آهن را در مرحله یک هشتم نهایی با حساب سه بر یک شکست دادند تا در مجموع با حساب 3 بر 2 به مرحله یک چهارم نهایی صعود کنند.

با اتمام فصل، استقلال با داشتن 4 بازیکن در تیم ملی ایران، بهترین شرایط را در بین تمام تیم‌های ایرانی داشت که نشان از آمادگی بسیار بالای استقلال بود.

بلافاصله بعد از اتمام فصل 96- 97، شفر قراردادش را با استقلال تمدید کرد تا خیال استقلال از این مورد راحت شود و سرمربی آلمانی برای موفقیت این تیم در فصل پیش رو برنامه ریزی کند.

برنامه ریزی شفر برای صعود استقلال به دور بعد لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی در لیگ برتر و ... است اما این برنامه‌ها همان طور که روی کاغذ پیاده شده بود، در عمل اجرا نشد.

بحث تمدید قرارداد بازیکنان این تیم به خوبی پیش نرفته و تنها وریا غفوری، فرشید باقری و چند بازیکن نه چندان نام آشنا قراردادشان را تمدید کردند اما در سوی مقابل امید ابراهیمی، سید مجید حسینی، امید نورافکن و ... از این تیم جدا شده و به خارج از کشور رفتند.

وضعیت جپاروف و مامه تیام، دو بازیکن خارجی و کلیدی این تیم در هاله‌ای از ابهام است و خبرهای امیدوارکننده درباره وضعیت آن ها به گوش نمی‌رسد که همین موضوع صدای شفر را هم در آورد.

در کنار این اتفاقات، استقلال هنوز نتوانسته جای خالی برخی از بازیکنان را پر کند و عملا نسبت به فصل گذشته ضعیف تر شده که همه این مشکلات ظاهرا به نبود منابع مالی و البته عدم استراتژی مدیریتی موفق و از پیش تعیین شده در این تیم مربوط می‌شود.

وضعیت استقلال که در حال حاضر برای اردوی آماده سازی پیش از فصل به ترکیه سفر کرده، به گونه‌ای است که شفر درخواست لغو بازی سوپر جام در اواخر تیر ماه را داده اما سازمان لیگ با آن موافقت نمی کند. او اعلام کرده در این صورت با بازیکنان امید استقلال در این دیدار به میدان می‌رود و درباره بازیکنان فعلی تیمش ریسک نمی‌کند تا مبادا آن ها مصدوم شوند.

او بارها تاکید کرده که السد نسبت به فصل گذشته قوی‌تر شده اما استقلال هنوز نتوانسته قرارداد بازیکنان فعلی خودش را هم تمدید کند.

** السد

این تیم قطری که در گروه پرسپولیس در رده دوم جای گرفت، نسبت به فصل گذشته به مراتب قدرتمند تر شده و اردوی آماده سازی خوبی را در قلب اروپا برپا و بازی‌های تدارکاتی خوبی  را برگزار کرده است.

علاوه بر ژاوی هرناندز، کاپیتان اتلتیکو مادرید یعنی گابی نیز با رقمی نجومی به جمع بازیکنان السد اضافه شد تا قدرت این تیم نسبت به فصل گذشته بیشتر شود.

السد در فصل آماده سازی، اردویی را در اتریش برگزار و با تیم‌های خوبی دیدار کرده که در ادامه بازیکنان لژیونر این تیم هم به آن اضافه خواهند شد. این تیم که فصل گذشته نایب قهرمان لیگ و جام حذفی کشورش هم شده، امیدوار است علاوه بر راهیابی به مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا، به سلطه الدحیل بر لیگ این کشور هم پایان بدهد.

 

*** پرسپولیس – الدحیل

** پرسپولیس

شاگردان برانکو با علم بر محرومیت تیمشان در فصل نقل و انتقالات تابستانی، لیگ برتر را با قهرمانی به پایان رساندند اما با اتمام لیگ برتر تعداد زیادی از بازیکنان تراز اول خود مانند محسن مسلمان، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده و ... را از دست دادند و احتمال جدایی دو بازیکن دیگر یعنی بیرانوند و امیری نیز قوت گرفته است؛ هر چند دروازه بان قرمزها هنوز قرارداد دارد و جدایی او می بایست توافقی باشد.

با این وجود برانکو زودتر از استقلال، تمرینات تیمش را با تمدید قرارداد برخی از بازیکنان فعلی و اضافه کردن بازیکنان جوان از آکادمی پرسپولیس، شروع کرد. سرخپوشان با وجود جذب چندین بازیکن برجسته در نقل و انتقالات یعنی مهدی ترابی و سروش رفیعی، مجاز به استفاده از این بازیکنان تا زمستان نیستند و مجبورند این بازیکنان را به تیم‌های دیگر قرض بدهند.

هر چند پرسپولیس نسبت به استقلال در آماده سازی دست جنباند اما از دست دادن چند بازیکن مطرح  آنها می تواند موجب تضعیف این تیم نسبت به فصل گذشته از حیث ترکیب بازیکنان شود. این تیم اخیرا در دیداری تدارکاتی با حساب 5 بر یک مقابل تیم هشتم اسلوونی شکست خورده که موجب نگرانی هوادارانش شد!

باید دید پرسپولیس که نسبت به فصل قبل تغییرات زیادی داشته، می‌تواند از پس الدحیل که نسبت به گذشته قوی تر شده بر بیاید.

 

** الدحیل

بدون شک الدحیل بهترین تیم غرب آسیا در دور گروهی و مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود. قهرمان لیگ ستارگان و جام حذفی قطر هر شش بازی خود در دور گروهی لیگ قهرمانان را با برد پشت سر گذاشت و در دور یک هشتم نهایی العین امارات را با حساب 8 بر 3 شکست داد تا برای قهرمانی در این مسابقات خط و نشان بکشد.

جمال بلماضی با وجود حضور بازیکنان خوب در تیمش، بیکار ننشسته و باز هم نفرات جدیدی را به الدحیل اضافه کرده تا این تیم، از پس پرسپولیس و دیگر تیم‌های حاضر در این مرحله بر آید و به قهرمانی آسیا که هدف اصلی سرمایه گذاران این تیم است، دست یابد.

به گزارش جی پلاس؛ مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات 5 و 6 شهریور برگزار می‌شود و تیم‌ها به مصاف هم می‌روند. باید دید دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس می‌توانند از پس دو تیم متمول قطری بربیایند یا خیر.

دیدگاه تان را بنویسید