جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛

چرا بازیکنان روسیه پیش از هر بازی آمونیاک مصرف می کردند؟

مصرف آمونیاک توسط بازیکنان روسیه حین رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ سروصدای زیادی را در محافل ورزشی به راه انداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یکی از روزنامه های پرتیراژ آلمان به نام «زوددویچه تسایتونگ» با استناد به سخنگوی فدراسیون فوتبال روسیه مدعی شده بازیکنان این تیم قبل از هر مسابقه در جام جهانی برای افزایش قوای جسمانی آمونیاک استنشاق کرده اند. اخیرا پزشک تیم روسیه نیز استفاده از این ماده توسط بازیکنان در دیدار مقابل اسپانیا و کرواسی را پذیرفته است.

دلیل اصلی روس ها برای استنشاق این ماده افزایش نیاز بدن به اکسیژن حین انجام فعالیت های سنگین بوده است. میزان تقاضای اکسیژن در شرایط فعالیت بدنی شدید تا حد زیادی تغییر می کند، به طوری که مصرف اکسیژن در شرایط عادی حدود ۱۵۰ سی سی در دقیقه است اما در شرایط فعالیت سنگین می تواند به ۱۰۰۰ سی سی در دقیقه نیز برسد.

استنشاق کنترل شده محلول آمونیاک با فرمول شیمیایی NH3 از طریق باز کردن عروق، جریان اکسیژن در خون را بهبود بخشیده و بدین ترتیب قوای جسمانی بازیکنان روسیه را افزایش داده است. استفاده از این ماده در ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری و پاورلیفتینگ نیز با افزایش سطح هوشیاری در مهار کردن وزنه به ورزشکار کمک می کند.

به همین دلیل برخی ورزشکاران به مصرف آمونیاک روی می آورند که از یک اتم نیتروژن و سه اتم هیدروژن متصل به آن تشکیل شده و در حالت گازی بی رنگ، فوق العاده تند و اشک‌ آور است. شکل مایع آن نیز دارای درصد زیادی ازت بوده و باید در بشکه های تحت فشار حمل شود.

مصرف آمونیاک
 

اگرچه مصرف آمونیاک، اکسیژن بیشتری را به بافت ها می رساند اما ممکن است شدیدا به آنها آسیب بزند چرا که آمونیاک سبب تحریک دستگاه تنفسی، پوست و چشم شده و حتی استنشاق حجم زیادی از آن با آسیب رساندن به شش ها عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

فدراسیون بین المللی فوتبال آمونیاک را جزو مواد نیروزا دسته بندی نکرده اما استفاده آشکار از آن در مسابقات بین المللی فوتبال به صورت آشکار کم سابقه بوده است. به گفته روزنامه مذکور فدراسیون فوتبال روسیه طوری با این قضیه برخورد کرده که انگار استفاده از این ماده پیش از مسابقه مثل استفاده از شامپو در حمام طبیعی است.

دیدگاه تان را بنویسید